Ingezonden persbericht
Kiala versnelt groei in 2010
40% meer omzet, 160 nieuwe klanten en 4 nieuwe innovatie-awards
Nieuwegein, 22 februari 2011 - 2010 was opnieuw een uitzonderlijk moooi jaar voor Kiala. Na een omzetgroei van 32% in 2009 - in een jaar van crisis - bevestigt Kiala zijn marktleiderschap als netwerk van onafhankelijke leveringspunten in Europa met een groeiversnelling van nog eens 40% in 2010. De omzet van de Kiala-groep steeg van 33,6 naar 47,2 miljoen euro.
'Onze groei is net als vorig jaar groter dan die van de e-commercesector. Kiala noteerde een omzettoename van 32% in 2009 en vervolgens van 40% in 2010. Dit tegenover een gemiddelde groei in de sector van 25% per jaar. Deze groeiversnelling is het resultaat van het grote aantal bestaande en nieuwe klanten die vertrouwen hebben in Kiala, en van de optimalisatie van ons netwerk. Bovendien heeft Kiala 85% van zijn omzet gerealiseerd in de telecom- en e-commercemarkt, sectoren die blaken van gezondheid en sterk groeien. In 2007 was dat nog 40%. We zijn vandaag met een voorsprong de marktleider van aanlever- en afhaalpunten in de e-commercesector, met het dichtste netwerk en met de meest uitgebreide aanwezigheid op de Europese markt', verklaart Denis Payre, CEO van Kiala.
Een steeds dichter netwerk
Kiala breidde zijn netwerk in Nederland uit met meer dan 12%, dankzij sterke inspanningen op het gebied van werving en merkgetrouwheid. Tussen 2009 en 2010 groeide het Kiala-netwerk tot ruim 500 Kiala Punten. Stuk voor stuk commerciële locaties met ruime openingsuren en een prima bereikbaarheid, zoals krantenwinkels, benzinestations en stomerijen.
160 nieuwe klanten in 2010
Sinds januari 2010 maken meer dan 160 nieuwe klanten gebruik van de services van Kiala in Europa. In Nederland zijn dit bekende merken zoals: 123 inkt.nl, AS Adventure, Bandolera, BNS, Claudia Sträter, Flyer.nl, Gaastra, Hunkemöller, IKKS, McGregor, Pfizer, Sacha, Snapstore, TennisDirect, Tommy Hilfiger, Voetbaldirect etc. Het afgelopen jaar bleef Kiala verschillende e-commerce bedrijven aantrekken, maar ook multichannel retailers uit zeer diverse sectoren, zoals kleding, evenementen, elektronica, automobieluitrusting, interieur, drukwerk en fotoprints.
Vier nieuwe awards bekronen het innovatietalent van Kiala
In 2010 mocht Kiala vier nieuwe Europese awards toevoegen aan de vijf innovatietrofeeën die het merk al kreeg sinds zijn oprichting. Zo geven de e-commerce- en logistieke wereld blijk van hun waardering voor het innovatietalent van Kiala in Europa.
De Trofee E-Commerce 2010 werd toegekend door het Franse E-Commerce Magazine voor de Retour Plus-service die Kiala ontwikkelde voor Sarenza.com. Wanneer een klant zijn bestelde artikelen terugbrengt naar het Kiala Punt, samen met een van het internet afgedrukte retourbon, wordt zijn aankoop supersnel terugbetaald. De klanten van Sarenza.com genieten zo van de luxe retourdienst en een belangrijke belofte op de site van de online schoenenverkoper.
De Ecomm retail Award 2010 van Barcelona en de E-commerce award 2010 van Madrid werden toegekend in de loop van de twee belangrijkste e-commercemanifestaties in Spanje. Deze onderscheidingen, gekregen op basis van een poll onder Spaanse webshops en e-commerceprofessionals, beloont de logistieke nieuwigheid van 2010 die het meest heeft bijgedragen tot de verdere e-commerceontwikkeling in Spanje.
De prestigieuze Supplier Innovation Award, uitgegeven door Thuiswinkel.org, de Nederlandse vereniging voor e-commerce en verkoop op afstand, beloont de leverancier met de beste innovatie voor de verdere verbetering van e-commerce. Juryvoorzitter Durk Jan de Bruin beschreef de Kiala-toepassing als een unieke oplossing die voor veel (multichannel)retailers een doorbraak kan betekenen. De erkenning is belangrijk, omdat Nederland een pionier is op het vlak van e-commerce.
Kiala is 2011 ook verdienstelijk gestart met twee nieuwe awards. Ter gelegenheid van de Logistics Project of the Year 2011, ontving Kiala twee trofeeën in de categorieën Logistics Project of the year 2011 en HR Project of the year 2011. Deze belonen de ontwikkeling van de Retour Plus-service, die vandaag gebruikt wordt door o.a. Scarlet en Sarenza.
Over Kiala
Kiala is de Europese marktleider op het gebied van de onafhankelijke netwerken van afhaalpunten. Het biedt zowel consumenten die via catalogus, internet of telefoon aankopen doen als iedereen die beroepsmatig veel onderweg is (b.v. verkopers en technici) de mogelijkheid om hun pakket snel in ontvangst te nemen, te betalen of terug te zenden, waar en wanneer hen dat het beste uitkomt. Kiala werd opgericht in 2001 en is actief in België, Spanje, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. Het netwerk telt reeds meer dan 7.500 Punten en verwerkt tot 145.000 pakketten per dag.
Kiala is beschikbaar via meer dan 300 partners, waaronder de grote spelers van de e-commerce (123inkt.nl, AchatVIP, Amazon, CDiscount, BrandAlley, Large Pop, Pixmania, Proxis, Rue du Commerce, Sarenza, Spartoo, Vente Privée, Vente Exclusive,...), grote distributiemerken die ook actiief zijn op het internet (AS Adventure, Bata, De Bijenkorf, Du Pareil au Même, Esprit, Etam, Feu Vert, H&M, Hunkemöller, IKKS, Lavazza, Nespresso, Promod, Smartbox, Tommy Hilfiger,...), alle grote Europese postorderderbedrijven (Bertelsmann, Damart, Neckermann, Klingel, Redcats, Yves Rocher,...), en hightechbedrijven voor services met hoge toegevoegde waarde (bv. omruilingen binnen de klantenservice van Belgacom, HP, Scarlet, SFR, VOO en ook IBM of Diebold voor de levering van onderdelen aan de onderhoudstechnici).
Sinds de start heeft Kiala een jaarlijkse groei gekend van gemiddeld 56%. De omzet steeg van 1,3 miljoen euro in 2002, het eerste volledige jaar dat het bedrijf actief was, tot 47,2 miljoen euro in 2010. www.kiala.com
-------------------------------
Noot voor de redactie,