Gemeente Utrecht
2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
7 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 17 januari 2011 en antwoorden verzonden door het college op 22 februari 2011)
Via www.verkeersnet.nl werden wij attent gemaakt op een onderzoek van het Platform Duurzame Mobiliteit naar het "zakelijk"gebruik van de privéauto door gemeentelijke diensten/ambtenaren. De tekst van dit artikel is onderaan de vragen bijgevoegd.
Naar aanleiding van het onderzoek hebben wij de volgende vragen:
1. Bent u bekend met het aantal gedeclareerde zakelijke kilometers van ambtenaren? Zo ja, hoeveel is dat dan?
Ja, in totaal is in 2010 E 197.999,35 vergoed. Per km geldt een vergoeding van E 0,28 waarvan E0,19 onbelast en E0,09 belast.
De km's worden niet geregistreerd alleen de bedragen. Als dit door 0,28 wordt gedeeld geeft dat een indicatie van de km's.
2. Welke maatregelen treft u/heeft u getroffen om dit aantal kilometers terug te dringen, door gebruik te maken van andere vervoersmiddelen?
Stimulering van gebruik openbaar vervoer in plaats van auto. Openbaar vervoer is uitgangspunt. Kilometers met eigen auto worden alleen vergoed om reden van dienstbelang. Er is sprake van dienstbelang als naar het oordeel van het diensthoofd:
a. het redelijkerwijs niet mogelijk is om van het openbaar vervoer gebruik te maken in verband met de aard, het gewicht of de omvang van te vervoeren materialen;
b. het gebruik van het openbaar vervoer niet mogelijk, niet efficiënt of duurder is of;
c. door het reizen met meerdere personen in de eigen auto de reiskosten worden verminderd;
d. het gebruik van een eigen vervoermiddel noodzakelijk is voor regelmatig voorkomende dienstreizen in verband met de aard van de functie (functiegebonden dienstreis).
3. Op welke manier wordt de CO2 productie van deze kilometers gecompenseerd?
Deze worden niet gecompenseerd.
4. Welke vergoedingsregelingen en -bedragen worden in Utrecht gebruikt voor dit zakelijke verkeer?
Voor een dienstreis met de eigen auto geldt een vergoeding van 0,28 cent op basis van de Uitvoeringsregeling dienstreizen binnenland (onderdeel 5.1 URU 15i)
56 miljoen gemeentelijke kilometers in de privéauto
14 januari 2011 | Mobiliteitsmanagement | 418 keer bekeken, 29 keer vandaag | 2 reacties
Mail | Print
Medewerkers van gemeenten rijden jaarlijks ruim 73 miljoen zakelijke kilometers, waarvan ruim 56 miljoen ofwel ruim 80 procent, met de privéauto. De CO2-uitstoot die hoort bij deze 56 miljoen zakelijke kilometers is ruim 10 Kton. Dit blijkt uit een onderzoek van het Platform Duurzame Mobiliteit
Ongeveer 61% van de gemeenten stimuleert alternatieven voor de privéauto bij zakelijk reizen, aldus het onderzoek. Daarbij gaat het meestal om openbaar vervoer (40%). Het vergoeden van het openbaar vervoer (29%) en de fiets (14%) komen op respectievelijk de tweede en derde plaats. Wanneer het gebruik van alternatieven voor de privéauto niet wordt gestimuleerd, komt dit vaak door de slechte bereikbaarheid van het gemeentehuis met het openbaar vervoer (geen openbaar vervoer in de buurt of slechte verbinding). Bij 68% van de gemeenten worden alternatieven geboden voor de privéauto. De dienstfiets (54%), poolauto (24%) en mobiliteitskaart (17%) worden hierbij het meest genoemd. Als men geen alternatieven aanbiedt komt dit door gebrek aan geld (30%) of doordat de gemeente er nog nooit over nagedacht heeft (26%). Er wordt gemiddeld een vergoeding van E 0,32 cent per kilometer wordt gegeven voor de auto.
http://www.verkeersnet.nl/4393/56-miljoen-gemeentelijke-kilometers-in-de-priveauto/
---- --