Gemeente Schouwen-Duiveland
Onderzoek wmo dienstverlening
Publicatiedatum: 22 februari 2011
PERSBERICHT
Datum
22 februari 2011
Woordvoerder
wethouder G. Houtekamer
tel. 0111 452 376/ 452 100
DIENSTVERLENING VAN ZORGLOKET KRIJGT DIKKE ACHT
In de periode juni 2009 - juni 2010 is via een willekeurige steekproef
onder vijfendertig cliënten van het Zorgloket onderzocht hoe zij de
uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de
dienstverlening door de zorgaanbieders bij aanvraag van huishoudelijke
hulp waarderen. Deze steekproef is ondersteund via een persoonlijk
gesprek(huisbezoek) met een Wmo-consulent. De kwaliteit van de
dienstverlening van het Zorgloket (afdeling Werk, inkomen en zorg) werd
gemiddeld gewaardeerd met een 8.3. De dienstverlening van de
zorgaanbieders bij aanvragen voor hulp bij het huishouden scoorde een
8.2.
De gemeenteraad heeft in september 2009 de wens geuit om te onderzoeken
hoe cliënten denken over de dienstverlening vanuit het Zorgloket én
de dienstverlening van de zorgaanbieders van huishoudelijke hulp. Doel
van dit onderzoek is de wens om deze dienstverlening waar mogelijk nog
te verbeteren.
Hoewel de ondervraagden de dienstverlening van zowel het Zorgloket als
van de zorgaanbieders kwalitatief bijzonder goed vonden (ruim een 8)
zijn er ook aanbevelingen voor verbetering gedaan. Een daarvan is het
belang dat cliënten hechten aan persoonlijk contact bij een
Wmo-aanvraag. Nagegaan moet worden of dit persoonlijke contact een vast
onderdeel van de Wmo-aanvraag kan worden. Voorlichting waar men moet
zijn als men een zorg-aanvraag heeft verdient meer aandacht. Andere
aanbevelingen zijn:
* het verbeteren van de informatie door de zorgaanbieders over
rechten (inspraak, klachten, schadevergoeding etc);
* het nader onderzoeken van de mogelijkheden voor diensten als een
klussendienst, een boodschappenservice of een hondenuitlaatdienst
* en het schriftelijk vastleggen van zorgafspraken tussen
zorgaanbieders en cliënten.