Gemeente Schouwen-Duiveland


Onderzoek wmo dienstverlening

Publicatiedatum: 22 februari 2011

PERSBERICHT

Datum

22 februari 2011

Woordvoerder

wethouder G. Houtekamer

tel. 0111 452 376/ 452 100

DIENSTVERLENING VAN ZORGLOKET KRIJGT DIKKE ACHT

In de periode juni 2009 - juni 2010 is via een willekeurige steekproef onder vijfendertig cliënten van het Zorgloket onderzocht hoe zij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de dienstverlening door de zorgaanbieders bij aanvraag van huishoudelijke hulp waarderen. Deze steekproef is ondersteund via een persoonlijk gesprek(huisbezoek) met een Wmo-consulent. De kwaliteit van de dienstverlening van het Zorgloket (afdeling Werk, inkomen en zorg) werd gemiddeld gewaardeerd met een 8.3. De dienstverlening van de zorgaanbieders bij aanvragen voor hulp bij het huishouden scoorde een 8.2.

De gemeenteraad heeft in september 2009 de wens geuit om te onderzoeken hoe cliënten denken over de dienstverlening vanuit het Zorgloket én de dienstverlening van de zorgaanbieders van huishoudelijke hulp. Doel van dit onderzoek is de wens om deze dienstverlening waar mogelijk nog te verbeteren.

Hoewel de ondervraagden de dienstverlening van zowel het Zorgloket als van de zorgaanbieders kwalitatief bijzonder goed vonden (ruim een 8) zijn er ook aanbevelingen voor verbetering gedaan. Een daarvan is het belang dat cliënten hechten aan persoonlijk contact bij een Wmo-aanvraag. Nagegaan moet worden of dit persoonlijke contact een vast onderdeel van de Wmo-aanvraag kan worden. Voorlichting waar men moet zijn als men een zorg-aanvraag heeft verdient meer aandacht. Andere aanbevelingen zijn:

* het verbeteren van de informatie door de zorgaanbieders over rechten (inspraak, klachten, schadevergoeding etc);
* het nader onderzoeken van de mogelijkheden voor diensten als een klussendienst, een boodschappenservice of een hondenuitlaatdienst
* en het schriftelijk vastleggen van zorgafspraken tussen zorgaanbieders en cliënten.