TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

17 februari 2011

Smartphone als `glue' tussen de fysieke en digitale wereld Frankwatching - 17 februari 2011

Door: Wieteke Agterhoek (tel: 020 522 55 99)

Stond 2010 nog in het teken van de puberteit van de smartphone, in 2011 krijgt de smartphone een volwassen leven. Door de toename in gebruik van internet en de interactieve mogelijkheden van de smartphone, fungeert de smartphone als de koppeling tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld: anytime, anywhere. In deze bijdrage kun je lezen over het online gebruik van de mobiele telefoon uit de resultaten van Digital Life, ons recente wereldwijde onderzoek naar online gedrag.

Toegang tot internet via smartphone: anytime, anywhere Vanuit ons Digital Life onderzoek zien we dat bellen en sms'en nog de meest gebruikte dagelijkse onderdelen van een mobiele telefoon blijven voor de Nederlander, ook voor de smartphone gebruiker. Maar de digitale mogelijkheden van een smartphone weten gebruikers ook te vinden, zoals e-mail, blogs, nieuws, `apps', social networks, realtime tv/video en muziek/radio luisteren. Nu consumenten steeds meer tijd online doorbrengen, biedt de smartphone toegang tot internet anytime, anywhere. De komst van gebruiksvriendelijke smartphones (zoals de iPhone) en de uitrol van 3G netwerken hebben ervoor gezorgd dat de Nederlandse consument een scala aan mobiele toepassingen nu dan echt gebruikt.

Digitale activiteiten mobiel

Jouw keuze voor waar èn wanneer
Kijken, luisteren, lezen en kopen waar en wanneer je wilt: dat is het grote voordeel van de smartphone. Via digitale televisie keek je al een programma wanneer jou dat het beste uitkomt, maar met je smartphone ben je zelfs niet meer gebonden aan de locatie. Niet voor niets wordt er naar tv-programma's op Uitzending gemist steeds vaker per mobiel gekeken.

Ook in de retail omgeving biedt het weten van de locatie van de consument legio nieuwe mogelijkheden om waardevolle digitale ervaringen te creëren voor de consument. Momenten waarop interactie met de consument mogelijk is, zijn:

1. pre-store, zoals het creëren van een boodschappenlijstje, het verzamelen van coupons of het opzoeken van de locatie van een winkel bij jou in de buurt
2. out-side the store, onder andere informatie over parkeermogelijkheden of betalen voor parkeren 3. bij het schap, zoals het bestellen van producten die niet op voorraad zijn, extra informatie opzoeken over ingrediënten, het ontvangen van aanbiedingen, navigatie door de winkel, prijsvergelijking, het maken van foto's en versturen via social networks (zie ook het artikel van Wendy Wittenberg over Social Shoppping)
4. bij de kassa: bijvoorbeeld het scannen van de boodschappen, het betalen met de smartphone, coupons laten scannen en deelname aan het loyalty programma -> Point-of-Location = Point-of-Sale! 5. tijdens het gebruik thuis, door het scannen van de QR code, barcode of het opzoeken van extra informatie over het product of recepten

Smartphone biedt consument gemak
Door de mogelijkheden van de smartphone wordt het leven van de consument een stuk makkelijker. Ze kunnen sneller zaken regelen met hun telefoon en ook nog op het moment dat hen dat het beste uitkomt: informatie opzoeken, producten aanschaffen, betalen met de smartphone en het maken van boodschappenlijstjes. Daarnaast voegt de smartphone waarde toe aan het leven van de consument door ze de informatie en services te bieden waar consumenten op dat moment behoefte aan hebben via QR codes en extended packaging.

Mobiele campagnes lonen!
Ook het bedrijfsleven kan profiteren van de smartphone. De smartphone kan ten eerste de omzet verhogen, want meer relevante informatie op de winkelvloer kan meer sales opleveren. Ten tweede is er een positief effect op de tevredenheid en loyaliteit, het tegemoetkomen aan de (informatie)behoeften van de consument loont namelijk. And last, but not least, de smartphone is een verbintenis tussen de online wereld en jouw fysieke winkel.

Deze verbinding tussen de online en offline wereld hebben ze in Japan zeer goed begrepen om hun twee nieuwste zoutjes onder de aandacht te brengen. Door het kopen en scannen van de barcode van één van de twee zoutjes in de fysieke winkel konden consumenten deelnemen aan een online spel. Daar speelde zich een virtuele oorlog af tussen de twee zoutjes en deze oorlog werd verder geïntensiveerd door vrienden te rekruteren om ook jouw kant te kiezen....en dus jouw smaak zoutje te kopen wat resulteerde in enorme sales!

Ook binnen onze eigen landsgrenzen wordt de smartphone aangepakt als middel in de marketing- en communicatiecampagne. Wehkamp is een campagne gestart waarbij mobiele klanten extra korting krijgen op basis van hun gps-gegevens. Doordat de locatie van de consument bekend is, krijgen gebruikers bij gebruik van de Wehkamp app in of voor de deur van enkele grote winkelketens 10 procent extra korting.

En hoe nu verder?
Door de toename van het internetgebruik en de veelzijdigheid van de smartphone is de smartphone dus de 'glue' tussen de online wereld en de offline winkel. De vragen waar de marketeer nu over na moet gaan denken, is welke behoeften van consumenten vervuld kunnen worden door gebruik te maken van smartphones en hoe smartphones ervoor kunnen zorgen dat shopping experiences nog rijker, leuker, efficiënter en relevanter worden voor de consument.

Wat zijn jullie gedachten? Zal het uiteindelijk zover komen dat je alleen nog maar met je smartphone van huis hoeft te gaan, dus zonder sleutels en bankpas?

Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com: Smartphone als `glue' tussen de fysieke en digitale wereld

Digital Life
Alle genoemde aantallen en percentages zijn afkomstig uit ons Digital Life onderzoek, meer informatie hierover vind je op www.discoverdigitallife.com. Dit is deel 5 uit de serie Digital Life.