TNS NIPO publicaties
17 februari 2011
Smartphone als `glue' tussen de fysieke en digitale wereld
Frankwatching - 17 februari 2011
Door: Wieteke Agterhoek (tel: 020 522 55 99)
Stond 2010 nog in het teken van de puberteit van de smartphone, in 2011
krijgt de smartphone een volwassen leven. Door de toename in gebruik
van internet en de interactieve mogelijkheden van de smartphone,
fungeert de smartphone als de koppeling tussen de fysieke wereld en de
virtuele wereld: anytime, anywhere. In deze bijdrage kun je lezen over
het online gebruik van de mobiele telefoon uit de resultaten van
Digital Life, ons recente wereldwijde onderzoek naar online gedrag.
Toegang tot internet via smartphone: anytime, anywhere
Vanuit ons Digital Life onderzoek zien we dat bellen en sms'en nog de
meest gebruikte dagelijkse onderdelen van een mobiele telefoon blijven
voor de Nederlander, ook voor de smartphone gebruiker. Maar de digitale
mogelijkheden van een smartphone weten gebruikers ook te vinden, zoals
e-mail, blogs, nieuws, `apps', social networks, realtime tv/video en
muziek/radio luisteren. Nu consumenten steeds meer tijd online
doorbrengen, biedt de smartphone toegang tot internet anytime,
anywhere. De komst van gebruiksvriendelijke smartphones (zoals de
iPhone) en de uitrol van 3G netwerken hebben ervoor gezorgd dat de
Nederlandse consument een scala aan mobiele toepassingen nu dan echt
gebruikt.
Digitale activiteiten mobiel
Jouw keuze voor waar èn wanneer
Kijken, luisteren, lezen en kopen waar en wanneer je wilt: dat is het
grote voordeel van de smartphone. Via digitale televisie keek je al een
programma wanneer jou dat het beste uitkomt, maar met je smartphone ben
je zelfs niet meer gebonden aan de locatie. Niet voor niets wordt er
naar tv-programma's op Uitzending gemist steeds vaker per mobiel
gekeken.
Ook in de retail omgeving biedt het weten van de locatie van de
consument legio nieuwe mogelijkheden om waardevolle digitale ervaringen
te creëren voor de consument. Momenten waarop interactie met de
consument mogelijk is, zijn:
1. pre-store, zoals het creëren van een boodschappenlijstje, het
verzamelen van coupons of het opzoeken van de locatie van een
winkel bij jou in de buurt
2. out-side the store, onder andere informatie over
parkeermogelijkheden of betalen voor parkeren
3. bij het schap, zoals het bestellen van producten die niet op
voorraad zijn, extra informatie opzoeken over ingrediënten, het
ontvangen van aanbiedingen, navigatie door de winkel,
prijsvergelijking, het maken van foto's en versturen via social
networks (zie ook het artikel van Wendy Wittenberg over Social
Shoppping)
4. bij de kassa: bijvoorbeeld het scannen van de boodschappen, het
betalen met de smartphone, coupons laten scannen en deelname aan
het loyalty programma -> Point-of-Location = Point-of-Sale!
5. tijdens het gebruik thuis, door het scannen van de QR code, barcode
of het opzoeken van extra informatie over het product of recepten
Smartphone biedt consument gemak
Door de mogelijkheden van de smartphone wordt het leven van de
consument een stuk makkelijker. Ze kunnen sneller zaken regelen met hun
telefoon en ook nog op het moment dat hen dat het beste uitkomt:
informatie opzoeken, producten aanschaffen, betalen met de smartphone
en het maken van boodschappenlijstjes. Daarnaast voegt de smartphone
waarde toe aan het leven van de consument door ze de informatie en
services te bieden waar consumenten op dat moment behoefte aan hebben
via QR codes en extended packaging.
Mobiele campagnes lonen!
Ook het bedrijfsleven kan profiteren van de smartphone. De smartphone
kan ten eerste de omzet verhogen, want meer relevante informatie op de
winkelvloer kan meer sales opleveren. Ten tweede is er een positief
effect op de tevredenheid en loyaliteit, het tegemoetkomen aan de
(informatie)behoeften van de consument loont namelijk. And last, but
not least, de smartphone is een verbintenis tussen de online wereld en
jouw fysieke winkel.
Deze verbinding tussen de online en offline wereld hebben ze in Japan
zeer goed begrepen om hun twee nieuwste zoutjes onder de aandacht te
brengen. Door het kopen en scannen van de barcode van één van de twee
zoutjes in de fysieke winkel konden consumenten deelnemen aan een
online spel. Daar speelde zich een virtuele oorlog af tussen de twee
zoutjes en deze oorlog werd verder geïntensiveerd door vrienden te
rekruteren om ook jouw kant te kiezen....en dus jouw smaak zoutje te
kopen wat resulteerde in enorme sales!
Ook binnen onze eigen landsgrenzen wordt de smartphone aangepakt als
middel in de marketing- en communicatiecampagne. Wehkamp is een
campagne gestart waarbij mobiele klanten extra korting krijgen op basis
van hun gps-gegevens. Doordat de locatie van de consument bekend is,
krijgen gebruikers bij gebruik van de Wehkamp app in of voor de deur
van enkele grote winkelketens 10 procent extra korting.
En hoe nu verder?
Door de toename van het internetgebruik en de veelzijdigheid van de
smartphone is de smartphone dus de 'glue' tussen de online wereld en de
offline winkel. De vragen waar de marketeer nu over na moet gaan
denken, is welke behoeften van consumenten vervuld kunnen worden door
gebruik te maken van smartphones en hoe smartphones ervoor kunnen
zorgen dat shopping experiences nog rijker, leuker, efficiënter en
relevanter worden voor de consument.
Wat zijn jullie gedachten? Zal het uiteindelijk zover komen dat je
alleen nog maar met je smartphone van huis hoeft te gaan, dus zonder
sleutels en bankpas?
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com:
Smartphone als `glue' tussen de fysieke en digitale wereld
Digital Life
Alle genoemde aantallen en percentages zijn afkomstig uit ons Digital
Life onderzoek, meer informatie hierover vind je op
www.discoverdigitallife.com. Dit is deel 5 uit de serie Digital Life.
TNS NIPO