Gemeente Brummen
Leden bezwaarschriftencommissie herbenoemd
(Oorspronkelijke publicatie datum: 22-02-2011)
Eind december heeft het college van burgemeester en wethouders de leden
van de bezwaarschriftencommissie voor een nieuwe periode voor vier jaar
benoemd. Het gaat hierbij om de voorzitter de heer mr. Grasmeijer en de
leden mevrouw mr. Maresch, mevrouw Nijhuis en de heer mr. Geelhoed. De
benoemingstermijn is vier jaar.
De bezwaarschriftencommissie is een onafhankelijke commissie die het
gemeentebestuur adviseert over ontvangen bezwaarschriften. De leden van
de commissie hebben geen binding met de gemeentelijke organisatie en
vallen ook niet onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.
Omdat de leden van de commissie niet werkzaam zijn binnen de gemeente
Brummen worden zij ondersteund door een secretaries, mevrouw F. Knoef.
Zij is juridisch medewerker bij de gemeente. Mevrouw M. Finkers is haar
plaatsvervanger. Het secretariaat van de commissie is telefonisch
bereikbaar op doorkiesnummer (0575) 56 82 46.
Belanghebbend
Als iemand het niet eens is met een besluit van de gemeente, dan kan
hij of zij tegen dit besluit een bezwaar indienen. Je moet dan wel
belanghebbende zijn bij het besluit. Het bestuursorgaan dat het besluit
heeft genomen (dit kan zijn de gemeenteraad, het college of de
burgemeester) neemt dan het besluit in heroverweging. Daarbij vraagt
het bestuursorgaan een advies van de onafhankelijke commissie voor de
bezwaarschriften.
Procedure
De commissie voert haar werk uit volgens een bepaalde procedure. Zo
stelt de commissie de bezwaarmakers, andere belanghebbenden en de
gemeente in de gelegenheid om hun bezwaren of hun belangen mondeling
toe te lichten. Vervolgens brengt de commissie een schriftelijk advies
uit aan het bestuursorgaan, waarna dit orgaan een besluit op het
bezwaarschrift neemt.
In Brummen adviseert de commissie over vrijwel alle bezwaarschriften.
Uitzondering zijn bezwaarschriften over belastingaanslagen, leges en
andere heffingen. Bezwaarschriften tegen dit soort besluiten worden
behandeld door de heffingsambtenaar van de gemeente.
Hoorzittingen
Doorgaans vergadert de commissie eenmaal in de drie weken. Centraal bij
de behandeling van bezwaren staat de hoorzitting, waarbij de
bezwaarmaker, de gemeente en eventuele belanghebbenden hun zienswijze
nog eens kenbaar kunnen maken. De meeste hoorzittingen zijn openbaar,
maar wanneer het gaat om privacygevoelige zaken, zoals besluiten over
uitkeringen of Wmo-voorzieningen, dan vindt de zitting plaats achter
gesloten deuren.
Meer informatie over de bezwaarschriftencommissie vindt u op deze
pagina op de gemeentelijke website www.brummen.nl.