Gemeente Brummen


Leden bezwaarschriftencommissie herbenoemd

(Oorspronkelijke publicatie datum: 22-02-2011)

Eind december heeft het college van burgemeester en wethouders de leden van de bezwaarschriftencommissie voor een nieuwe periode voor vier jaar benoemd. Het gaat hierbij om de voorzitter de heer mr. Grasmeijer en de leden mevrouw mr. Maresch, mevrouw Nijhuis en de heer mr. Geelhoed. De benoemingstermijn is vier jaar.

De bezwaarschriftencommissie is een onafhankelijke commissie die het gemeentebestuur adviseert over ontvangen bezwaarschriften. De leden van de commissie hebben geen binding met de gemeentelijke organisatie en vallen ook niet onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. Omdat de leden van de commissie niet werkzaam zijn binnen de gemeente Brummen worden zij ondersteund door een secretaries, mevrouw F. Knoef. Zij is juridisch medewerker bij de gemeente. Mevrouw M. Finkers is haar plaatsvervanger. Het secretariaat van de commissie is telefonisch bereikbaar op doorkiesnummer (0575) 56 82 46.

Belanghebbend
Als iemand het niet eens is met een besluit van de gemeente, dan kan hij of zij tegen dit besluit een bezwaar indienen. Je moet dan wel belanghebbende zijn bij het besluit. Het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (dit kan zijn de gemeenteraad, het college of de burgemeester) neemt dan het besluit in heroverweging. Daarbij vraagt het bestuursorgaan een advies van de onafhankelijke commissie voor de bezwaarschriften.

Procedure
De commissie voert haar werk uit volgens een bepaalde procedure. Zo stelt de commissie de bezwaarmakers, andere belanghebbenden en de gemeente in de gelegenheid om hun bezwaren of hun belangen mondeling toe te lichten. Vervolgens brengt de commissie een schriftelijk advies uit aan het bestuursorgaan, waarna dit orgaan een besluit op het bezwaarschrift neemt.

In Brummen adviseert de commissie over vrijwel alle bezwaarschriften. Uitzondering zijn bezwaarschriften over belastingaanslagen, leges en andere heffingen. Bezwaarschriften tegen dit soort besluiten worden behandeld door de heffingsambtenaar van de gemeente.

Hoorzittingen
Doorgaans vergadert de commissie eenmaal in de drie weken. Centraal bij de behandeling van bezwaren staat de hoorzitting, waarbij de bezwaarmaker, de gemeente en eventuele belanghebbenden hun zienswijze nog eens kenbaar kunnen maken. De meeste hoorzittingen zijn openbaar, maar wanneer het gaat om privacygevoelige zaken, zoals besluiten over uitkeringen of Wmo-voorzieningen, dan vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Meer informatie over de bezwaarschriftencommissie vindt u op deze pagina op de gemeentelijke website www.brummen.nl.