Projectorganisatie Maasvlakte 2
Scheepswrak Cornelia Maersk geborgen
22-02-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Onlangs begon aannemer PUMA in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam
met het bergen van het scheepswrak van de Cornelia Maersk. Dit is een
Deens stoomschip dat in 1942 op weg van Rotterdam naar Kopenhagen
gebombardeerd werd en zonk.
Het scheepswrak lag op 10 tot 17 meter diepte in één van de toekomstige
havens van Maasvlakte 2, de uitbreiding van de Rotterdamse haven. Om
verder te kunnen met de aanleg van de nieuwe havens die tot 20 meter
diep worden, haalde PUMA de wrakstukken met een 'backhoe' in kleine
brokstukken naar boven. Onlangs werden hierbij stoomketels
ontdekt/geborgen.
Reeds in 2009 is begonnen met de voorbereidingen voor het verwijderen
van de restanten van de Cornelia Maersk. Er is toen gekozen om met de
werkzaamheden te beginnen na de aanleg van het land voor de
containerterminals en de zachte zeewering. Dit zorgt voor meer
beschutting tegen golfslag en deining. Op gedetailleerde surveybeelden
bleken drie stukken van het schip zichtbaar: een stuk van het voor-,
midden- en achterschip.
Slechte staat
Het wrak is in de zomer van 2010 vrij gebaggerd met een winzuiger.
Vervolgens is het vrij geblazen van zand. Hierna is door een
duikinspectie de staat van het wrak vastgesteld. Deze bleek in zeer
slechte doen te zijn. Van het middenschip was weinig meer in tact.
Daarom heeft PUMA het scheepswrak met een Backhoe in kleine stukken
geborgen. Inmiddels is het vrijwel geheel verwijderd. De mooiste
overblijfselen van de Cornelia Maersk worden in overleg ter beschikking
gesteld aan Maersk, de voormalige eigenaar van het schip, en
informatiecentrum FutureLand. Kunstenaar Marcel van Eeden kreeg twee
patrijspoorten in bruikleen ten behoeve van de tentoonstelling van zijn
werk in het Kunstmuseum in Sankt Gallen, Zwitserland van 19 februari
t/m 8 mei. De rest van het schip wordt afgevoerd naar een erkende
verwerker.
Over de Cornelia Maersk
Het Deense SS Cornelia Maersk kwam op 17 april 1925 van de F. Schichau
scheepswerf in Elbing in Duitsland, het huidige Elblag in Polen. Op 5
januari 1942 werd het stoomschip Cornelia Maersk, op weg van Rotterdam
naar Kopenhagen, gebombardeerd. Het werd getroffen door twee bommen.
Een reddingsoperatie mislukte en het schip zonk. Onbevestigde bronnen
uit die tijd meldden dat het schip nog zo'n vijf zeemijlen naar het
zuidwesten dreef voor het zonk in het gebied waar nu Maasvlakte 2 wordt
aangelegd. Er vielen geen slachtoffers. De Cornelia Maersk had een
laadvermogen (TDW) van 3.150 ton, was 85,43 m lang, 12,19 m breed en
had een voorsteven van 6,51 m. Het schip voer de Deense vlag.
Marcel van Eeden
Ieder jaar verstrekt het Havenbedrijf Rotterdam samen met het
Nederlands Fotomuseum en SKOR een opdracht aan een fotograaf, filmmaker
of beeldend kunstenaar om de aanleg van Maasvlakte 2 vast te leggen.
Vorig jaar was dit kunstenaar Marcel van Eeden. Hij nam het tot zinken
brengen van de Cornelia Maersk als uitgangspunt voor een serie
tekeningen. Deze vormen samen een vertelling die een persoonlijke
interpretatie is van de gebeurtenissen die leidden tot de ondergang van
het schip. Van begin september 2009 tot 19 januari 2010 was dagelijks
een nieuwe tekening van Van Eeden te zien. Van 22 mei tot 4 juli 2010
exposeerde het Nederlands Fotomuseum de volledige serie tekeningen. Ze
zijn nu op zijn website allemaal terug te vinden. Van 19 februari t/m 8
mei is zijn tentoonstelling, inclusief de twee patrijspoorten van de
Cornelia Maersk, te zien in het Kunstmuseum in Sankt Gallen,
Zwitserland.