Nieuws van het actiecomité publieke omroep
dinsdag 22 februari 2011
Een verzameling omroepwerkers heeft vorig najaar een eerste aanzet
gegeven voor een campagne tegen de bezuinigingen op de publieke omroep,
het 'Kwart van Rutte'. FNV KIEM steunt dit actiecomité. Sindsdien lijkt
het stil aan het front. Dat moet uitgelegd worden.
Tegenvoorstellen
Tijdens het omroepdebat in de Tweede Kamer op 13 december jl. is
duidelijk geworden dat zowel de politiek als de Publieke Omroep zich
voorlopig bezighouden met de tegenvoorstellen van de omroepen rond de
door de politiek gewenste fusies. Minister Van Bijsterveldt laat de
komende maanden onderzoeken wat de fusies financieel opbrengen; ook
vermindering van bureaucratie en efficiënter werken worden in dat
onderzoek meegenomen. Na de zomer moet daarover meer duidelijk zijn. De
eerste financiële ingreep in het budget voor de landelijke publieke
omroep heeft zij gepland voor 2013. Voor die tijd wordt de Wereldomroep
mogelijk ondergebracht bij Buitenlandse Zaken en worden regionale
omroepen geknot door de nieuwgekozen provinciebestuurders.
Nog geen actie
Het actiecomité is voor veel mogelijke actievormen afhankelijk van
medewerking van hun bazen. Er is echter gebleken dat die niet staan te
springen om hun zendtijd of websites ter beschikking te stellen gezien
hun eigen (fusie-)agenda en eerdere campagnes van NPO en Nederland 3
die volgens velen te weinig effect sorteerden. De omroepen komen
eigenlijk niet in actie totdat duidelijk is hoe de bezuinigingen er uit
gaan zien. Pas dan is het mogelijk het publiek (de kijkers, luisteraars
en leden) te mobiliseren.
Ook het actiecomité moet het kruit nog even droog houden. Dat geeft hen
de kans goed voor de dag te komen, lerend van de eerdere campagnes. Wat
kan er nu al wel gedaan worden? Een goede campagne ontwikkelen die
publiek, personeel én politiek duidelijk maakt hoe belangrijk een
pluriforme publieke omroep is. Nu wordt er alleen voor internet en de
sociale media geproduceerd, later wellicht op zender.
Kijk hier eens naar: Perfect Day, een succesvolle promo uit 1997 van de
toen 75-jarige BBC met 29 Bekende Britten, bedoeld om geld voor een
goed doel bij elkaar te halen maar ook om de kijker uit te leggen hoe
de jarige BBC dankzij gemeenschapsgeld in staat is tot mooie dingen en
de kijker daarvoor te bedanken. De BBC-versie stond drie weken op
nummer 1 van de hitlijsten.
Heb je een idee over een Nederlandse versie? Of heb je een heel ander
idee? Meld je bij het actiecomité en ze gaan graag aan de slag. Blijf
wakker en waakzaam want er komt een dag...
De Bezorgde Omroepmedewerkers zijn terug! Volg ons:
via Facebook
http://www.facebook.com/pages/Bezorgde-Omroepmedewerkers/10748503598339
1
en Twitter http://twitter.com/#!/BezorgdeOmroep
200 miljoen bezuinigen is te veel. TEKEN DE PETITIE:
http://www.kwartvanrutte.nl/
en bekijk dit filmpje: http://tinyurl.com/3amzp7w
Entertainment & Media
FNV KIEM