FNV KIEM

Nieuws van het actiecomité publieke omroep

dinsdag 22 februari 2011

Een verzameling omroepwerkers heeft vorig najaar een eerste aanzet gegeven voor een campagne tegen de bezuinigingen op de publieke omroep, het 'Kwart van Rutte'. FNV KIEM steunt dit actiecomité. Sindsdien lijkt het stil aan het front. Dat moet uitgelegd worden.

Tegenvoorstellen
Tijdens het omroepdebat in de Tweede Kamer op 13 december jl. is duidelijk geworden dat zowel de politiek als de Publieke Omroep zich voorlopig bezighouden met de tegenvoorstellen van de omroepen rond de door de politiek gewenste fusies. Minister Van Bijsterveldt laat de komende maanden onderzoeken wat de fusies financieel opbrengen; ook vermindering van bureaucratie en efficiënter werken worden in dat onderzoek meegenomen. Na de zomer moet daarover meer duidelijk zijn. De eerste financiële ingreep in het budget voor de landelijke publieke omroep heeft zij gepland voor 2013. Voor die tijd wordt de Wereldomroep mogelijk ondergebracht bij Buitenlandse Zaken en worden regionale omroepen geknot door de nieuwgekozen provinciebestuurders.

Nog geen actie
Het actiecomité is voor veel mogelijke actievormen afhankelijk van medewerking van hun bazen. Er is echter gebleken dat die niet staan te springen om hun zendtijd of websites ter beschikking te stellen gezien hun eigen (fusie-)agenda en eerdere campagnes van NPO en Nederland 3 die volgens velen te weinig effect sorteerden. De omroepen komen eigenlijk niet in actie totdat duidelijk is hoe de bezuinigingen er uit gaan zien. Pas dan is het mogelijk het publiek (de kijkers, luisteraars en leden) te mobiliseren.

Ook het actiecomité moet het kruit nog even droog houden. Dat geeft hen de kans goed voor de dag te komen, lerend van de eerdere campagnes. Wat kan er nu al wel gedaan worden? Een goede campagne ontwikkelen die publiek, personeel én politiek duidelijk maakt hoe belangrijk een pluriforme publieke omroep is. Nu wordt er alleen voor internet en de sociale media geproduceerd, later wellicht op zender.

Kijk hier eens naar: Perfect Day, een succesvolle promo uit 1997 van de toen 75-jarige BBC met 29 Bekende Britten, bedoeld om geld voor een goed doel bij elkaar te halen maar ook om de kijker uit te leggen hoe de jarige BBC dankzij gemeenschapsgeld in staat is tot mooie dingen en de kijker daarvoor te bedanken. De BBC-versie stond drie weken op nummer 1 van de hitlijsten.

Heb je een idee over een Nederlandse versie? Of heb je een heel ander idee? Meld je bij het actiecomité en ze gaan graag aan de slag. Blijf wakker en waakzaam want er komt een dag...

De Bezorgde Omroepmedewerkers zijn terug! Volg ons: via Facebook
http://www.facebook.com/pages/Bezorgde-Omroepmedewerkers/10748503598339
1
en Twitter http://twitter.com/#!/BezorgdeOmroep

200 miljoen bezuinigen is te veel. TEKEN DE PETITIE: http://www.kwartvanrutte.nl/
en bekijk dit filmpje: http://tinyurl.com/3amzp7w Entertainment & Media