Dura Vermeer
Verantwoord Inkopen en Ondernemen
Hofddorp - 22 februari 2011
Dura Vermeer ondertekent Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en
Ondernemen
Dura Vermeer is één van de ondertekenaars van het Manifest
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Ondernemen. Het Manifest moet
leiden tot een positieve bijdrage aan duurzaam ketenmanagement.
Met het onderschrijven van het manifest spreekt Dura Vermeer zich uit
om het aanbieden van maatschappelijk verantwoorde producten en diensten
nog meer te stimuleren door zelf maatschappelijk verantwoord in te
kopen.
Initiatiefnemers
Het manifest is een initiatief van private en publieke partijen.
Mede-ondertekenaars zijn onder andere Achmea, Akzo Nobel, AH, Delta
Lloyd, Essent, Heineken, ING, DSM, FrieslandCampina, KLM, Philips, KPN,
NS, NEVI, Rabobank en Rijksoverheid.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen betekent rekening houden met de
milieu- en sociale aspecten van producten die ingekocht worden. Bij
milieu-aspecten gaat het om het effect van een product of dienst op het
milieu, bijvoorbeeld CO2-uitstoot of gebruik van chemische stoffen. Bij
sociale aspecten gaat het onder meer om het respecteren van de mensen-
en werknemersrechten.
Afspraken inkoopbeleid
De deelnemers aan het Manifest streven naar het maken van afspraken met
de budgethouders dat in het inkoopbeleid wordt meegenomen:
- de bekendmaking aan de leverancier dat milieu- en sociale criteria
worden meegewogen in de beslissing tot aankoop van een product of
dienst (zowel in offerte-, inkoop- als aanbestedingstraject);
- de organisatie gebruik maakt van de milieu- en sociale criteria
geformuleerd door bijvoorbeeld Agentschap NL en/of formuleert zelf
milieu- en sociale criteria;
- de organisatie leveranciers uitdaagt om samen te komen tot
alternatieven die beter dan de huidige voldoen aan de maatschappelijk
verantwoorde criteria van vandaag.
Kijk voor meer informatie op de website van de Nederlandse Vereniging
voor Inkoopmanagement (NEVI)
---