Dura Vermeer Verantwoord Inkopen en Ondernemen

Hofddorp - 22 februari 2011

Dura Vermeer ondertekent Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Ondernemen

Dura Vermeer is één van de ondertekenaars van het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Ondernemen. Het Manifest moet leiden tot een positieve bijdrage aan duurzaam ketenmanagement.

Met het onderschrijven van het manifest spreekt Dura Vermeer zich uit om het aanbieden van maatschappelijk verantwoorde producten en diensten nog meer te stimuleren door zelf maatschappelijk verantwoord in te kopen.

Initiatiefnemers
Het manifest is een initiatief van private en publieke partijen. Mede-ondertekenaars zijn onder andere Achmea, Akzo Nobel, AH, Delta Lloyd, Essent, Heineken, ING, DSM, FrieslandCampina, KLM, Philips, KPN, NS, NEVI, Rabobank en Rijksoverheid.

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen betekent rekening houden met de milieu- en sociale aspecten van producten die ingekocht worden. Bij milieu-aspecten gaat het om het effect van een product of dienst op het milieu, bijvoorbeeld CO2-uitstoot of gebruik van chemische stoffen. Bij sociale aspecten gaat het onder meer om het respecteren van de mensen- en werknemersrechten.

Afspraken inkoopbeleid
De deelnemers aan het Manifest streven naar het maken van afspraken met de budgethouders dat in het inkoopbeleid wordt meegenomen:


- de bekendmaking aan de leverancier dat milieu- en sociale criteria worden meegewogen in de beslissing tot aankoop van een product of dienst (zowel in offerte-, inkoop- als aanbestedingstraject);
- de organisatie gebruik maakt van de milieu- en sociale criteria geformuleerd door bijvoorbeeld Agentschap NL en/of formuleert zelf milieu- en sociale criteria;

- de organisatie leveranciers uitdaagt om samen te komen tot alternatieven die beter dan de huidige voldoen aan de maatschappelijk verantwoorde criteria van vandaag.

Kijk voor meer informatie op de website van de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI)

---