Meer digitale communicatie en dienstverlening in Amsterdam-Oost


Tijd voor Oost 2.O

Amsterdam Oost, 20110221 -- D66 wil dat Stadsdeel Oost het eerste stadsdeel wordt die het indienen van bezwaren en zienswijzen digitaal maakt. De lokale overheid en dus zeker ook Oost moet met haar tijd mee. Op naar Oost 2.0.

"Op dit moment mogen zienswijzen en bezwaren alleen via de post of de telefoon worden ingediend. Het inzien van de stukken is alleen bij een balie in het stadsdeelkantoor mogelijk, ook al zijn de stukken digitaal beschikbaar," legt Mauro Mastrogiacomo, duo-deelraadslid uit.  "Dit vind ik niet meer van deze tijd". 

De fractie van D66 Oost heeft vragen gesteld over de mogelijkheid voor burgers om via een e-mailadres zienswijzen en bezwaren in te dienen. "Via internet kan men zich nu al aanmelden voor of het inspreken of het indienen van een klacht. Maar het is niet duidelijk waarom bezwaren niet op dezelfde manier in te dienen zijn, dat is voor de inwoners van Oost toch veel makkelijker. Bovendien raken ambtenaren regelmatig bezwaren kwijt, waardoor de inspraak van burgers beperkt wordt", aldus Mauro Mastrogiacomo. 

Een laatste overweging voor D66 Amsterdam Oost om dit aan te kaarten in de vergadering van de Commissie Wonen heeft met de kosten te maken. "Het huidige systeem vereist de aanwezigheid van een ambtenaar bij een loket. Daarbij ontstaan soms lange wachttijden, problemen bij het kopiëren en het verspreiden van de stukken." 

Al deze handelingen moeten straks volgens Mastrogiacomo vanuit huis met een paar muisklikken te regelen zijn: "De gebruikelijke manieren van communiceren moeten blijven, het internet voegt daar iets aan toe." D66 Amsterdam Oost wil graag duidelijkheid over de kosten die verbonden zijn aan het toevoegen van een e-mailadres in de bekendmakingen naast het postadres van het stadsdeel en de verwerking van deze digitale verzoeken.





d66 amsterdam ost