KLM zomerdienstregeling 2011
AMSTELVEEN, 21 februari 2011 - IATA jaar 2011 zou het jaar moeten worden van duurzaam wereldwijd economisch herstel, ingezet in 2010 en aangewakkerd door groei in de opkomende landen. De economie blijft echter hoogst onzeker. De Air France KLM Groep zal zich aan deze situatie blijven aanpassen door het komende jaar een flexibele houding in te nemen.
In dit licht laat de zomerdienstregeling 2011 van de Air France KLM Groep een 5,7% capaciteitsgroei in ASK zien ten opzichte van zomer 2010 (d.w.z. slechts +2,6% ASK ten opzichte van het pre-crisisniveau van zomer 2008). Deze groei bestaat uit een capaciteitstoename van 6,5% op langeafstandsvluchten en 2,9% op middellangeafstandsroutes.
Het netwerk van de Groep wordt verder aangevuld door nieuwe bestemmingen: Xiamen, Miami en Aalborg door KLM en Orlando, Lima, Phnom Penh, Freetown, Monrovia, Bata, Tripoli en Billund door Air France.
KLM-dienstregeling in vogelvlucht
Naar aanleiding van de wereldwijde opleving van de economie en de verwachte sectorbrede toename van het luchtverkeer, laat KLM, gemeten in beschikbare stoelkilometers, tijdens de zomer van 2011 een groei van 5.0% zien vergeleken met de zomer van 2010. Deze toename is te danken aan een toename van 4,8% op de langeafstandsbestemmingen en van 5,6% op de middellangeafstandsbestemmingen.
Om deze groei mogelijk te maken, past KLM haar golvenstructuur van in- en uitgaande vluchten op thuishaven Amsterdam aan door het herinvoeren van een zevende golf van intercontinentale vluchten van de Amsterdamse thuishaven en door het beter op elkaar afstemmen van deze golven. Deze verbeterde golvenstructuur, "Seven Wave New Balance", biedt zowel KLM als haar klanten verschillende voordelen: betere aansluitingen tussen vluchten leidt tot meer flexibiliteit voor de passagiers en een evenwichtigere verdeling van vluchten over de dag zorgt voor een betere benutting van de beschikbare productiemiddelen.
Uitbreiding Europese netwerk
Ter uitbreiding van het aantal vluchten opent KLM een dienst naar Aalborg met een tweedagelijkse frequentie. Aalborg is KLM's derde bestemming in Denemarken. KLM breidt haar Europese netwerk verder uit door intensiever te gaan samenwerken met haar partnermaatschappijen: Florence zal worden bediend door joint-venture partner Alitalia en Riga door partnermaatschappij Air Baltic. Beide bestemmingen krijgen een marketingcode van KLM, waardoor passagiers probleemloos aansluiting hebben op de rest van het KLM-netwerk. De succesvolle invoering van de drie dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Boedapest in de winter van 2010-2011 en de samenwerking met Estonian Air naar Vilnius en Tallinn wordt deze zomer vervolgd.
KLM versterkt haar marktpositie binnen Europa door de invoering van 22 nieuwe dagelijkse vluchten, een toename van 13% in vluchten en 700.000 in stoelen gedurende de zomer. De extra vluchten worden uitgevoerd op markten met goede transfermogelijkheden, zoals Madrid, Barcelona, Genève, Zürich, München en Berlijn en op strategisch belangrijke markten in Groot-Brittannië en Scandinavië. Daarnaast wordt het aantal beschikbare stoelen naar Oost-Europa vanwege de economische opleving in Oost-Europa sterk uitgebreid door het inzetten van grotere toestellen. Door het grote aantal extra vluchten is KLM in staat de prijzen voor haar klanten aantrekkelijk te houden.
Om haar premiumklanten beter van dienst te kunnen zijn, introduceert KLM op de middellange afstand een nieuwe Businessclass op Europese vluchten. De nieuwe "Europe Businessclass" is beschikbaar op alle 500 Europese vluchten die KLM en KLM Cityhopper dagelijks uitvoeren op meer dan 60 bestemmingen.
Sterke groei op de Noord-Atlantische routes met joint-venture partner Delta
KLM introduceert vier wekelijkse vluchten naar Miami en biedt zo een directe verbinding met Florida. Miami is een van de grootste point-to-point markten van en naar Nederland. Deze bestemming is niet alleen zeer veelbelovend als toeristische bestemming, maar vooral ook vanwege de positie die Miami inneemt als een van de belangrijkste financiële centra in Noord-Amerika.
KLM zal de frequentie op Toronto uitbreiden van tien naar dertien vluchten per week en biedt zo nagenoeg een twee dagelijkse dienst. De onlangs geïntroduceerde vroege vlucht vanuit Amsterdam biedt uitstekende transfermogelijkheden op vluchten die aankomen uit het Midden-Oosten en Afrika. Als gevolg van de hoge bezettingsgraad tijdens het hoogseizoen op Calgary, breidt KLM haar capaciteit uit naar haar vierde Canadese bestemming door van juni tot september een McDonnell Douglas MD11 in te zetten in plaats van de Airbus 330-200.
Op de route Amsterdam-Atlanta verhoogt KLM de capaciteit door de Airbus 330-200 te vervangen door een Boeing 777-200. Tegelijkertijd wordt door Delta een Airbus 330-300 ingezet ter vervanging van de Airbus 330-200. Delta gaat de vroege vlucht naar en uit Amsterdam uitvoeren met een Boeing 767-300. Hierdoor zullen KLM en Delta samen drie maal per dag diensten aanbieden op de route Amsterdam-Atlanta, zodat deze hub-to-hub route gedurende de dag goed wordt bediend.
Het hele zomerseizoen zal Delta op Amsterdam-Boston een tweede frequentie uitvoeren, in plaats van uitsluitend gedurende de piek in het zomerseizoen vorig jaar het piekseizoen zoals vorig jaar. Ook de dagelijkse vlucht die Delta uitvoert tussen Amsterdam en Portland wordt uitgebreid tot het gehele zomerseizoen. Op Amsterdam-Seattle zal Delta de tien wekelijkse frequentie verhogen naar veertien wekelijks, waardoor er twee dagelijkse diensten worden aangeboden.
Verbetering van het KLM-product in het Verre en Midden-Oosten
KLM blijft investeren in strategische groeimarkten in het Verre- en Midden-Oosten. Met ingang van het komende zomerseizoen worden drie wekelijkse vluchten met een Boeing 777-200 uitgevoerd op Xiamen. Na het openen van de route op Hangzhou vorig jaar zomer is Xiamen de vijfde Chinese bestemming van KLM.
De capaciteit op Chengdu wordt in vergelijking met vorig jaar uitgebreid door de Airbus 330-200 te vervangen door een Boeing 747-400 passagier/vrachtcombi, terwijl de frequentie met vier vluchten per week gelijk blijft. Ook de capaciteit op de vlucht naar Osaka wordt uitgebreid, door aanvankelijk twee keer per week en vanaf augustus drie keer per week een Boeing 777-300 in te zetten. De vijfde wekelijkse vlucht op Almaty wordt opnieuw in de dienstregeling opgenomen, waardoor het totaal aantal vluchten weer terug op het peil is van vóór de crisis.
KLM is voornemens haar samenwerking met Malaysian Airlines op de route Amsterdam-Kuala Lumpur te intensiveren. Met de invoering van KLM-marketingcodes op aanvullende secondaire bestemmingen in China, wordt ook de samenwerking met China Southern Airlines verder uitgebreid.
Selectieve groei op Afrika en Centraal- en Zuid-Amerika
De succesvolle introductie dit winterseizoen van de tail-end-dienst Amsterdam-Entebbe/Kigali wordt voortgezet in de zomer van 2011 met toevoeging van een zesde vlucht. Ook naar Tripoli wordt de frequentie verhoogd, waardoor het aantal vluchten op die bestemming uitkomt op zeven. Het aantal vluchten op Kaapstad wordt uitgebreid van vijf naar zeven en de dagelijkse vluchten met een Boeing 777-200 op Lagos, Accra en Johannesburg worden gehandhaafd.
Via haar succesvolle samenwerking met joint-venture partner Kenya Airways op de route Amsterdam-Nairobi blijft KLM haar klanten een groot aantal secondaire bestemmingen in Afrika aanbieden.
De capaciteit op Sào Paulo wordt uitgebreid door het inzetten van een Boeing 777-300 ter vervanging van de Boeing 777-200. Op Panama wordt extra capaciteit gecreëerd door een zesde wekelijkse vlucht toe te voegen, waardoor de succesvolle samenwerking met COPA Airlines verder wordt uitgebreid.
Vlootvernieuwing
KLM blijft haar vloot vernieuwen. Een Boeing 777-300 is toegevoegd aan de vloot voor lange afstanden, waardoor het totale aantal uitkomt op vijf. In de vloot voor middellange afstanden worden elf van de huidige generatie Boeing 737 toestellen vervangen door elf nieuwe generatie Boeing 737 toestellen.