Gemeente Nuenen
Noordoostcorridor stap verder
Het proces plan-MER Noordoostcorridor (ruit om Eindhoven-Helmond) en
MEROS (woon- en werklocaties rond Helmond) is goed doorlopen en er
heeft gedegen onderzoek plaatsgevonden. De gemaakte keuzes kunnen
echter nog duidelijker door de provincie worden beschreven. Dit staat
in het vandaag gepubliceerde advies van de commissie voor de
milieueffectrapportage (mer).
Eén van de adviezen van de commissie is om duidelijker te beschrijven
wanneer de provincie en haar partners vinden dat de doelen van het
project zijn bereikt. Voorbeeld is de A270 tussen Eindhoven en Helmond:
bij niet ingrijpen neemt het aantal verkeersbewegingen op deze weg
tussen nu en 2020 toe van ca. 35.000 naar ca. 50.000. Eén van de
doelen is om deze toename van het verkeer af te remmen, zodat het âRijk
van Dommel en Aaâ (het gebied tussen Eindhoven en Helmond) zich beter
kan ontwikkelen als natuur- en recreatiegebied. Het is volgens de
commissie nu niet duidelijk wanneer dit doel precies wordt behaald.
Over de woon- en werklocaties rondom Helmond (MEROS) heeft de commissie
alleen een aantal aandachtspunten voor het vervolg gegeven, zoals het
goed kijken naar de natuur- en watersystemen.
De stuurgroep heeft kennis genomen van het advies van de commissie mer.
De provincie gaat met de stuurgroep aan de slag met de adviezen voor de
besluitvorming door Gedeputeerde Staten in maart/april en door
Provinciale Staten voor de zomer.Â
Op dit moment werkt de provincie aan de beantwoording van de
zienswijzen op de ontwerp-structuurvisie âBrainport Oostâ. Om dit
zorgvuldig te kunnen doen is extra tijd nodig, waardoor alle insprekers
eind maart of in april een antwoord krijgen op hun zienswijzen.
Â