Gemeente Nuenen


Noordoostcorridor stap verder

Het proces plan-MER Noordoostcorridor (ruit om Eindhoven-Helmond) en MEROS (woon- en werklocaties rond Helmond) is goed doorlopen en er heeft gedegen onderzoek plaatsgevonden. De gemaakte keuzes kunnen echter nog duidelijker door de provincie worden beschreven. Dit staat in het vandaag gepubliceerde advies van de commissie voor de milieueffectrapportage (mer).

Eén van de adviezen van de commissie is om duidelijker te beschrijven wanneer de provincie en haar partners vinden dat de doelen van het project zijn bereikt. Voorbeeld is de A270 tussen Eindhoven en Helmond: bij niet ingrijpen neemt het aantal verkeersbewegingen op deze weg tussen nu en 2020 toe van ca. 35.000 naar ca. 50.000. Eén van de doelen is om deze toename van het verkeer af te remmen, zodat het âRijk van Dommel en Aaâ (het gebied tussen Eindhoven en Helmond) zich beter kan ontwikkelen als natuur- en recreatiegebied. Het is volgens de commissie nu niet duidelijk wanneer dit doel precies wordt behaald. Over de woon- en werklocaties rondom Helmond (MEROS) heeft de commissie alleen een aantal aandachtspunten voor het vervolg gegeven, zoals het goed kijken naar de natuur- en watersystemen.

De stuurgroep heeft kennis genomen van het advies van de commissie mer. De provincie gaat met de stuurgroep aan de slag met de adviezen voor de besluitvorming door Gedeputeerde Staten in maart/april en door Provinciale Staten voor de zomer.Â

Op dit moment werkt de provincie aan de beantwoording van de zienswijzen op de ontwerp-structuurvisie âBrainport Oostâ. Om dit zorgvuldig te kunnen doen is extra tijd nodig, waardoor alle insprekers eind maart of in april een antwoord krijgen op hun zienswijzen.

Â