Provincie Noord-Holland

Verbinding N205-N206 via noordelijk tracé

21 februari 2011 -

De regionale partijen, waaronder Noord- en Zuid-Holland, Holland Rijnland, Stadsregio Amsterdam en betrokken regiogemeenten, kiezen unaniem voor een nieuwe verbinding tussen de N205, N206 en de A4, die loopt via de noordelijke variant met een aquaduct onder de Ringvaart.

Dit is de best haalbare oplossing voor de ontsluiting van de greenports Duin- en Bollenstreek en Aalsmeer. De kosten voor deze variant bedragen naar schatting EUR 124 miljoen. De regionale partijen hebben toegezegd zich in te spannen om tweederde van de financiering op tafel te krijgen. Daarnaast wordt het Rijk gevraagd om het resterende deel te financieren.

Het noordelijke tracé van de nieuwe weg moet nog verder worden uitgewerkt. Daarbij wordt gekeken naar de manier waarop de weg het beste landschappelijk kan worden ingepast. Ook de lokale ontsluiting wordt nader bekeken. Zo wordt nog onderzocht of de weg en het station Hillegom op elkaar kunnen worden aangesloten.

Over de ontbrekende schakel tussen de N205 (Haarlem-Nieuw Vennep) en de N206 (Zoetermeer-Haarlem) wordt al tientallen jaren gesproken. Aanleiding voor dit besluit vormen de toenemende problemen met de bereikbaarheid in de Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en de Haarlemmermeer. De nieuwe verbindingsweg is noodzakelijk met het oog op de economische belangen van de greenports Bollenstreek en Aalsmeer en mainport Schiphol. Ten aanzien van de plannen voor grootschalige woningbouw (onder andere in Hoofddorp, Nieuw Vennep, Lisserbroek, Hillegom), hanteren de bestuurders het principe `eerst bewegen, dan bouwen'. De verbindingsweg ontlast het onderliggend wegennet, zorgt voor minder doorgaand verkeer door de dorpen en zorgt voor een extra passage van de Ringvaart, waar nu een groot knelpunt is.

Bijdrage Rijk
Het aanwezige draagvlak voor en het investeringsniveau van de meest noordelijke variant van de nieuwe verbindingsweg, met een aquaduct in plaats van een brug, hebben de doorslag gegeven bij de uiteindelijke keuze. Voor het sluitend krijgen van de financiering wordt een beroep gedaan op het Rijk. Belangrijkste reden hiervoor is dat het hier gaat om diverse rijksopgaven, onder andere de ontsluiting van twee van de vijf greenports in Nederland, de ontwikkeling van Schiphol, bedrijventerreinen en kantoorlocaties en de ruimtelijke opgave in de regio als het gaat om extra woningbouw, natuur- en recreatiegebieden en waterberging.

---