Verbinding N205-N206 via noordelijk tracé
21 februari 2011 -
De regionale partijen, waaronder Noord- en Zuid-Holland, Holland
Rijnland, Stadsregio Amsterdam en betrokken regiogemeenten, kiezen
unaniem voor een nieuwe verbinding tussen de N205, N206 en de A4, die
loopt via de noordelijke variant met een aquaduct onder de Ringvaart.
Dit is de best haalbare oplossing voor de ontsluiting van de greenports
Duin- en Bollenstreek en Aalsmeer. De kosten voor deze variant bedragen
naar schatting EUR 124 miljoen. De regionale partijen hebben toegezegd
zich in te spannen om tweederde van de financiering op tafel te
krijgen. Daarnaast wordt het Rijk gevraagd om het resterende deel te
financieren.
Het noordelijke tracé van de nieuwe weg moet nog verder worden
uitgewerkt. Daarbij wordt gekeken naar de manier waarop de weg het
beste landschappelijk kan worden ingepast. Ook de lokale ontsluiting
wordt nader bekeken. Zo wordt nog onderzocht of de weg en het station
Hillegom op elkaar kunnen worden aangesloten.
Over de ontbrekende schakel tussen de N205 (Haarlem-Nieuw Vennep) en de
N206 (Zoetermeer-Haarlem) wordt al tientallen jaren gesproken.
Aanleiding voor dit besluit vormen de toenemende problemen met de
bereikbaarheid in de Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en de
Haarlemmermeer. De nieuwe verbindingsweg is noodzakelijk met het oog op
de economische belangen van de greenports Bollenstreek en Aalsmeer en
mainport Schiphol. Ten aanzien van de plannen voor grootschalige
woningbouw (onder andere in Hoofddorp, Nieuw Vennep, Lisserbroek,
Hillegom), hanteren de bestuurders het principe `eerst bewegen, dan
bouwen'. De verbindingsweg ontlast het onderliggend wegennet, zorgt
voor minder doorgaand verkeer door de dorpen en zorgt voor een extra
passage van de Ringvaart, waar nu een groot knelpunt is.
Bijdrage Rijk
Het aanwezige draagvlak voor en het investeringsniveau van de meest
noordelijke variant van de nieuwe verbindingsweg, met een aquaduct in
plaats van een brug, hebben de doorslag gegeven bij de uiteindelijke
keuze. Voor het sluitend krijgen van de financiering wordt een beroep
gedaan op het Rijk. Belangrijkste reden hiervoor is dat het hier gaat
om diverse rijksopgaven, onder andere de ontsluiting van twee van de
vijf greenports in Nederland, de ontwikkeling van Schiphol,
bedrijventerreinen en kantoorlocaties en de ruimtelijke opgave in de
regio als het gaat om extra woningbouw, natuur- en recreatiegebieden en
waterberging.
---
Provincie Noord-Holland