KLM zomerdienstregeling 2011
Amstelveen - 2011-02-21
IATA jaar 2011 zou het jaar moeten worden van duurzaam wereldwijd
economisch herstel, ingezet in 2010 en aangewakkerd door groei in de
opkomende landen. De economie blijft echter hoogst onzeker. De Air
France KLM Groep zal zich aan deze situatie blijven aanpassen door het
komende jaar een flexibele houding in te nemen.
In dit licht laat de zomerdienstregeling 2011 van de Air France KLM
Groep een 5,7% capaciteitsgroei in ASK zien ten opzichte van zomer 2010
(d.w.z. slechts +2,6% ASK ten opzichte van het pre-crisisniveau van
zomer 2008). Deze groei bestaat uit een capaciteitstoename van 6,5% op
langeafstandsvluchten en 2,9% op middellangeafstandsroutes.
Het netwerk van de Groep wordt verder aangevuld door nieuwe
bestemmingen: Xiamen, Miami en Aalborg door KLM en Orlando, Lima, Phnom
Penh, Freetown, Monrovia, Bata, Tripoli en Billund door Air France.
KLM-dienstregeling in vogelvlucht
Naar aanleiding van de wereldwijde opleving van de economie en de
verwachte sectorbrede toename van het luchtverkeer, laat KLM, gemeten
in beschikbare stoelkilometers, tijdens de zomer van 2011 een groei van
5.0% zien vergeleken met de zomer van 2010. Deze toename is te danken
aan een toename van 4,8% op de langeafstandsbestemmingen en van 5,6% op
de middellangeafstandsbestemmingen.
Om deze groei mogelijk te maken, past KLM haar golvenstructuur van in-
en uitgaande vluchten op thuishaven Amsterdam aan door het herinvoeren
van een zevende golf van intercontinentale vluchten van de Amsterdamse
thuishaven en door het beter op elkaar afstemmen van deze golven. Deze
verbeterde golvenstructuur, "Seven Wave New Balance", biedt zowel KLM
als haar klanten verschillende voordelen: betere aansluitingen tussen
vluchten leidt tot meer flexibiliteit voor de passagiers en een
evenwichtigere verdeling van vluchten over de dag zorgt voor een betere
benutting van de beschikbare productiemiddelen.
Uitbreiding Europese netwerk
Ter uitbreiding van het aantal vluchten opent KLM een dienst naar
Aalborg met een tweedagelijkse frequentie. Aalborg is KLM's derde
bestemming in Denemarken. KLM breidt haar Europese netwerk verder uit
door intensiever te gaan samenwerken met haar partnermaatschappijen:
Florence zal worden bediend door joint-venture partner Alitalia en Riga
door partnermaatschappij Air Baltic. Beide bestemmingen krijgen een
marketingcode van KLM, waardoor passagiers probleemloos aansluiting
hebben op de rest van het KLM-netwerk. De succesvolle invoering van de
drie dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Boedapest in de winter van
2010-2011 en de samenwerking met Estonian Air naar Vilnius en Tallinn
wordt deze zomer vervolgd.
KLM versterkt haar marktpositie binnen Europa door de invoering van 22
nieuwe dagelijkse vluchten, een toename van 13% in vluchten en 700.000
in stoelen gedurende de zomer. De extra vluchten worden uitgevoerd op
markten met goede transfermogelijkheden, zoals Madrid, Barcelona,
Genève, Zürich, München en Berlijn en op strategisch belangrijke
markten in Groot-Brittannië en Scandinavië. Daarnaast wordt het aantal
beschikbare stoelen naar Oost-Europa vanwege de economische opleving in
Oost-Europa sterk uitgebreid door het inzetten van grotere toestellen.
Door het grote aantal extra vluchten is KLM in staat de prijzen voor
haar klanten aantrekkelijk te houden.
Om haar premiumklanten beter van dienst te kunnen zijn, introduceert
KLM op de middellange afstand een nieuwe Businessclass op Europese
vluchten. De nieuwe "Europe Businessclass" is beschikbaar op alle 500
Europese vluchten die KLM en KLM Cityhopper dagelijks uitvoeren op meer
dan 60 bestemmingen.
Sterke groei op de Noord-Atlantische routes met joint-venture partner
Delta
KLM introduceert vier wekelijkse vluchten naar Miami en biedt zo een
directe verbinding met Florida. Miami is een van de grootste
point-to-point markten van en naar Nederland. Deze bestemming is niet
alleen zeer veelbelovend als toeristische bestemming, maar vooral ook
vanwege de positie die Miami inneemt als een van de belangrijkste
financiële centra in Noord-Amerika.
KLM zal de frequentie op Toronto uitbreiden van tien naar dertien
vluchten per week en biedt zo nagenoeg een twee dagelijkse dienst. De
onlangs geïntroduceerde vroege vlucht vanuit Amsterdam biedt
uitstekende transfermogelijkheden op vluchten die aankomen uit het
Midden-Oosten en Afrika. Als gevolg van de hoge bezettingsgraad tijdens
het hoogseizoen op Calgary, breidt KLM haar capaciteit uit naar haar
vierde Canadese bestemming door van juni tot september een McDonnell
Douglas MD11 in te zetten in plaats van de Airbus 330-200.
Op de route Amsterdam-Atlanta verhoogt KLM de capaciteit door de Airbus
330-200 te vervangen door een Boeing 777-200. Tegelijkertijd wordt door
Delta een Airbus 330-300 ingezet ter vervanging van de Airbus 330-200.
Delta gaat de vroege vlucht naar en uit Amsterdam uitvoeren met een
Boeing 767-300. Hierdoor zullen KLM en Delta samen drie maal per dag
diensten aanbieden op de route Amsterdam-Atlanta, zodat deze hub-to-hub
route gedurende de dag goed wordt bediend.
Het hele zomerseizoen zal Delta op Amsterdam-Boston een tweede
frequentie uitvoeren, in plaats van uitsluitend gedurende de piek in
het zomerseizoen vorig jaar het piekseizoen zoals vorig jaar. Ook de
dagelijkse vlucht die Delta uitvoert tussen Amsterdam en Portland wordt
uitgebreid tot het gehele zomerseizoen. Op Amsterdam-Seattle zal Delta
de tien wekelijkse frequentie verhogen naar veertien wekelijks,
waardoor er twee dagelijkse diensten worden aangeboden.
Verbetering van het KLM-product in het Verre en Midden-Oosten
KLM blijft investeren in strategische groeimarkten in het Verre- en
Midden-Oosten. Met ingang van het komende zomerseizoen worden drie
wekelijkse vluchten met een Boeing 777-200 uitgevoerd op Xiamen. Na het
openen van de route op Hangzhou vorig jaar zomer is Xiamen de vijfde
Chinese bestemming van KLM.
De capaciteit op Chengdu wordt in vergelijking met vorig jaar
uitgebreid door de Airbus 330-200 te vervangen door een Boeing 747-400
passagier/vrachtcombi, terwijl de frequentie met vier vluchten per week
gelijk blijft. Ook de capaciteit op de vlucht naar Osaka wordt
uitgebreid, door aanvankelijk twee keer per week en vanaf augustus drie
keer per week een Boeing 777-300 in te zetten. De vijfde wekelijkse
vlucht op Almaty wordt opnieuw in de dienstregeling opgenomen, waardoor
het totaal aantal vluchten weer terug op het peil is van vóór de
crisis.
KLM is voornemens haar samenwerking met Malaysian Airlines op de route
Amsterdam-Kuala Lumpur te intensiveren. Met de invoering van
KLM-marketingcodes op aanvullende secondaire bestemmingen in China,
wordt ook de samenwerking met China Southern Airlines verder
uitgebreid.
Selectieve groei op Afrika en Centraal- en Zuid-Amerika
De succesvolle introductie dit winterseizoen van de tail-end-dienst
Amsterdam-Entebbe/Kigali wordt voortgezet in de zomer van 2011 met
toevoeging van een zesde vlucht. Ook naar Tripoli wordt de frequentie
verhoogd, waardoor het aantal vluchten op die bestemming uitkomt op
zeven. Het aantal vluchten op Kaapstad wordt uitgebreid van vijf naar
zeven en de dagelijkse vluchten met een Boeing 777-200 op Lagos, Accra
en Johannesburg worden gehandhaafd.
Via haar succesvolle samenwerking met joint-venture partner Kenya
Airways op de route Amsterdam-Nairobi blijft KLM haar klanten een groot
aantal secondaire bestemmingen in Afrika aanbieden.
De capaciteit op São Paulo wordt uitgebreid door het inzetten van een
Boeing 777-300 ter vervanging van de Boeing 777-200. Op Panama wordt
extra capaciteit gecreëerd door een zesde wekelijkse vlucht toe te
voegen, waardoor de succesvolle samenwerking met COPA Airlines verder
wordt uitgebreid.
Vlootvernieuwing
KLM blijft haar vloot vernieuwen. Een Boeing 777-300 is toegevoegd aan
de vloot voor lange afstanden, waardoor het totale aantal uitkomt op
vijf. In de vloot voor middellange afstanden worden elf van de huidige
generatie Boeing 737 toestellen vervangen door elf nieuwe generatie
Boeing 737 toestellen.