Ingezonden persbericht
FIA-opdracht voor Renger van der Zande
De reputatie van Renger van der Zande als officiële testcoureur groeit snel. Waren het een paar maanden geleden nog de DMSB en FFSA die, als Duitse en Franse autosportbond, de snelle Nederlander vroegen de bandentests voor de Formule 3 Euroseries uit te voeren, nu is het de FIA die de officiële testopdracht voor de zogeheten Balance of Power-tests van het FIA GT3-veld, bij van der Zande heeft neergelegd. Van 1 tot en met 8 April zal hij tien GT3-exemplaren uit het FIA GT3-veld op drie circuits steeds aan een onderling vergelijk onderwerpen.
"Ik voel me zeer vereerd", aldus Renger van der Zande. "Het is de officiële erkenning voor mijn ontwikkeling van de laatste jaren. Steeds meer heb ik me toegelegd op het leveren van degelijk ontwikkelingswerk bij teams in de verschillende raceklasses. In 2009 kreeg ik er succes mee bij het Hitech-team, in de Engelse Formule 3. In 2010 heb ik het Motopark-team in de Formule 3 en bij de Grand Prix van Macau naar het hoogste niveau gebracht. En in oktober jongstleden heb ik het officiële ontwikkelingswerk voor Dallara en Kumho-banden in de Formule 3 gedaan, in opdracht van de Franse en Duitse bond.
En nu dan deze GT3-opdracht voor de FIA. De Balance of Power-tests zijn er op gericht een nauwkeurig beeld te krijgen van de verschillende wagentypes die meedoen aan het Europees kampioenschap GT3. Ik moet zes dagen lang, op de circuits van Algarve, Navarra en Paul Ricard, tien types aan een vergelijk onderwerpen. Geen straf om met Aston Martins, Ferrari's, Lamborghini's, de Ford GT,de Mercedes SLR en nog wat exemplaren, je suf te testen."
"En om eerlijk te zijn hing ook de Engelse bond voor een vergelijkbare opdracht aan de lijn. Met name de complimenten die ik kreeg van de officials en techneuten voor mijn aanpak bij het bandenontwikkelingswerk voor Dallara en Kumho, waren al een voorteken. Dat gaat dan toch rondzingen bij de officials. Ik ben blij met deze opdracht. Als je me op mijn veertiende, toen ik nog in de karting zat, had verteld dat ik later de tien mooiste GT-auto's dagenlang op hoge snelheid aan tests zou mogen onderwerpen, had ik een week lang niet geslapen. Nu is het vooral ook een goede afleiding bij het silly season gevoel waar ik momenteel in zit. Ik heb voor 2011 weliswaar een meerjarig voorcontract getekend voor een vervolgcarrière in een droomklasse, maar niets is zeker in de top van de autosport."
Ingezonden persbericht