Ingezonden persbericht


Persbericht januari 2011
KAdE
Kunsthal in Amersfoort
Smallepad 3
3811 MG Amersfoort
Van 19 februari t&m 8 mei 2011 zijn in Kunsthal KAdE drie nieuwe tentoonstellingen te zien.

Benedenverdieping

'Dazzle the Evil Eye'
Ode aan Merina Beekman (1961-2009)

'Apparently not enough', 2005, fluweel, Oostindiche inkt, garen, 287 x 170 x 10 cm. Courtesy of Slewe Galerie, Amsterdam. Foto: Martita Slewe

Met het overlijden vorig jaar van Merina Beekman is een einde gekomen aan een vitaal oeuvre. Haar werk wordt in brede kring gewaardeerd. Om de waardering voor haar werk en haar persoon te onderstrepen groeide al snel het idee om Merina te eren met een tentoonstelling, met haar werk als centrum tezamen met werk van verwante kunstenaars: Steven Aalders | Erik Andriesse | Christiaan Bastiaans | Simon Benson | Merijn Bolink | Marlene Dumas | Ellert Haitjema | Martina Klein | Arno Kramer | Carla Kranendonk | Juul Kraijer | Johan Kuipers | Wolfgang Laib | Amandine Meunier | Michael Raedecker | Charlotte Schleiffert | Berend Strik | Elly Strik | Henk Visch

Merina Beekman (Amsterdam, 1961-2009) werkte jaren aan een eigenzinnig oeuvre van voornamelijk grote werken op papier en textiel waarin 'vreemde' culturen en (pre-)islamitische thema's centraal staan. Haar vroegste tekeningen waren al verkenningen van een veelheid aan culturen en de visuele rijkdom die zij vertegenwoordigen. Diverse reizen naar onder meer Turkije, Marokko, Syrië en Iran en talloze (foto)boeken vormden hierbij de belangrijkste inspiratiebronnen. Kenmerkend voor Beekman's grote, veelal figuratieve tekeningen is het schilderachtig gebruik van Oost-Indische inkt op onregelmatig gevormde vellen dik papier. In een aantal werken is ook borduurwerk aangebracht op het betekende papier, waarbij niet alleen de geborduurde lijn maar ook de loshangende draden onderdeel van de compositie vormen.

In haar werk speelt 'bezweren' een belangrijke rol. Hoe het boze oog af te wenden? 'Of het nu ingepakte hoppen, broeierig beschilderde henna handen, rijke tapijten en drukbewerkte textiel met onnavolgbare patronen, bizar over de top beschilderde en behangen vrachtwagens, baby's met doorgetrokken wenkbrauwen, een gekooid oehoejong of wensvodden en votief rafels zijn, het doet de lokale demonen duizelen en deinzen, maakt boze geesten in de war, reflecteert de kwade blik. Kortom, is er ter bezwering. Steeds weer opnieuw zoeken naar precies de goeie lijn, de volledig gelukte vlek. Dag in dag uit de bijna obsessieve zoektocht naar optimale intensiteit in beeld en betekenis. En dàn heb je de tekening; Een soort van laconieke voltreffer, losjes gevlekte intensiteit of wandvullende miniaturen. Het is gelukt. Bezworen.' Merina Beekman

In: Merina Beekman in 'Connaissez-vous la pluie..?' Uitgave Slewe galerie, Amsterdam 2009, ISBN 978-90-8860-023-4

Over Merina Beekman
Merina Beekman werd opgeleid aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam van 1980-1986. Werk van Beekman is in bezit van Rijksoverheid, gemeenten, museum-, bedrijfs- en particuliere collecties. O.a. Groninger Museum, Museum Jan Cunen, Oss, ABNAMRO, AKZO Nobel Art Foundation - Collectie Rabobank Nederlland - Caldic Collectie Rotterdam In het voorjaar vann 2009 was de tentoonstelling 'Apparently not enough, again', in De Pont in Tilburg te zien.

Deze tentoonstelling is samengesteld door Robbert Roos, Ellert Haitjema & Elly Strik.

Merina Beekman, 'Kurdish chief', papier, Oostindische inkt, 210 x 135 cm. Courtesy of Slewe galerie. Foto: Martita Slewe

Tilo Baumgärtel

Level #1

Tilo Baumgärtel (1972) past in de stroming van de Leipziger Schule. Hij was een 'meesterleerling' van Professor Arno Rink op de Akademie der Bildende Kunste in Leipzig, de docent waar veel van de kunstenaars uit de Leipziger Schule onder studeerden.

Tilo Baumgärtel, Zonder titel, 30 x 40 cm, olie op linnen. Courtesy of galerie Kleindienst, Leipzig

Het werk van Baumgärtel heeft een sterk verhalend, enigszins sprookjesachtig karakter, maar het zit vol onderhuidse dreiging. Zijn speeltoneel zijn de rafelranden van de stad, waar dreiging en verwarring heersen. De situaties ogen reëel, maar zijn surreëel. Er is over het algemeen weinig concrete actie, maar die staat wel op het punt van beginnen. Dit laat veel ruimte voor de kijker om de 'suspence' zelf in te vullen. Zoals bij veel kunstenaars in de stroming zit er een (neo)romantische ondertoon in de voorstellingen. Van Tilo Baumgärtel zullen op de eerste verdieping van de kunsthal grote houtskooltekeningen, een aantal schilderijen, schetsboeken en een animatiefilm getoond worden.

Tilo Baumgärtel, Zonder titel, 30 x 40 cm, olie op hout. Courtesy of galerie Kleindienst, Leipzig

Tilo Baumgärtel, NYX, 2009, 120 x 200 cm, kohlezeignung. Courtesy of galerie Kleindienst, Leipzig

'Peeping Tom'
Groepstentoonstelling samengesteld door Keith Coventry

Level #2

Jeanine Woolard, 'Whoa', 2008, 90 x 60 cm, C-print. Courtesy of VEGA Gallery, London, UK

Een 'Peeping Tom' is 'een nieuwsgierige kerel die overal zijn neus in steekt'. De expositie 'Peeping Tom' toont zo'n 80 kleine werken van verschillende Britse kunstenaars die zijn geïnspireerd door dit thema. Hedendaagse kunstenaars die kijken waar anderen niet (willen) kijken. In deze gezamenlijke opstelling geven de werken een hedendaagse kijk op de legende van Lady Godiva en de verscheidenheid aan interpretaties daarvan door de deelnemende kunstenaars. Kortom, een prikkelend schouwspel voor de hedendaagse gluurder.

Gavin Turk, 'The Observer', 2010, verf op doek, 25 x 30 cm. Courtesy of the artist

Legende van Lady Godiva & Peeping Tom
Het karakter Peeping Tom is een latere toevoeging aan de legende over Lady Godiva en haar machtige echtgenoot Leofric, Graaf van Mercia. Volgens de overlevering had de bevolking van Coventry hevig te lijden onder de belastingen van de Graaf van Mercia. Lady Godiva (ca. 980 - 1067) verzocht haar man keer op keer de belastingen te verlagen, maar deze weigerde steeds. Op den duur werd hij haar smeekbedes beu en zei hij voor de grap dat hij haar verzoek zou inwilligen als zij te paard naakt door Coventry zou rijden. Lady Godiva ging daarop in. Het verhaal gaat dat de kleermaker Tom in een oogopslag blind werd toen hij gluurde naar Lady Godiva terwijl zij naakt op haar paard door Coventry reed, terwijl iedereen had beloofd niet naar haar te kijken. Leofric hield zich aan zijn woord en maakte een eind aan de hoge belastingen.

Mark Titchner, 'Study for God, Observer, Peeper, 2010' Digital print on Enhanced Matte paper 44.5 x 55.6 cms, 2010, courtesy of Vilma Gold, London, UK

Over Keith Coventry
Keith Coventry (1958) is een Britse kunstenaar en volgde een opleiding aan de Chelsea School of Art (1981-1982). Hij heeft vele internationale solo tentoonstellingen gehad. De meest recente zijn 'Prints' in het Museum of London (2010) en 'Paintings & Sculptures I & II in Haunch of Venison, London (2008, 2009). Zijn werk was tevens onderdeel van groepstentoonstellingen in onder andere het Camden Arts Centre London en het Museum of Contemporary Art, San Diego (beide 2007). Daarnaast maakte hij onderdeel uit van de tentoonstelling van 'young British art', 'Sensation', bij de Royal Academy of Arts, London in 1997.

In september 2010 won zijn 'Spectrum Jesus' schilderij de John Moores Painting Prize van £25,000. Coventry woont en werkt in London, UK.

Nog te zien t&m 6 februari 2011
'ShadowDance'
Expositie over het gebruik van schaduw in de hedendaagse kunst.

Kunsthal KAdE

Bezoekadres
Smallepad 3
3811 MG Amersfoort

Postadres
Postbus 699
3800 MG Amersfoort
033 422 50 30
www.kunsthalkade.nl

Openingstijden:
di-vr: 11.00 - 17.00 uur
za-zo: 12.00 - 17.00 uur

1e Kerstdag gesloten. 2e Kerstdag wel geopend van 12.00-17.00 uur

Toegang: ¤ 7,- p;
¤ 3,50 CJP korting
⤠3,50 studenten- of
65+ kaart
Tot 18 jaar gratis

Over Kunsthal KAdE
KAdE organiseert tentoonstellingen op het gebied van (moderne) kunst, architectuur, vormgeving & design en eigentijdse cultuur. KAdE heeft geen eigen collectie, maar is met haar tentoonstellingen op het gebied van moderne kunst en architectuur, naar buiten gericht en open voor impulsen vanuit de hele wereld. KAdE is een levendige plek met een café en winkel. Kunsthal KAdE bestaat sinds 1 mei 2009. In het eerste jaar heeft KAdE onder meer de volgende tentoonstellingen samengesteld: 'Wonderland, Through the Looking Glass', 'vanlieshoutvanlieshout', Frank Halmans, Henry Coombes, 10 jaar The One Minutes, 'Happy Families'| Studio Makkink & Bey, 'Sammlung Boryna' | Marcel van Eeden, 'BALLS TO THE WALL featuring KRAPP KAPP' | Charlie Roberts, Boom!ng Amersfoort. Tien jaar bouwen in de stad, retrospectief Tom Claassen (t/m 29 augustus 2010).