Philips
Philips investeert EUR 2 miljard in groene innovaties tot 2015
18 februari, 2011
In 2010 gezonde groei van omzet uit Groene Producten
Amsterdam -- Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI)
heeft vandaag bekendgemaakt dat Philips tot 2015 EUR 2 miljard wil
investeren in Groene Innovaties. Daarmee wil Philips duurzaamheid in
alle drie de sectoren van het bedrijf verder stimuleren. In 2010 is het
bedrag dat Philips investeert in Groene Innovaties opgelopen tot EUR 1
miljard, waarmee de doelstelling twee jaar eerder dan gepland is
gehaald. In 2010 werd 38% van de totale omzet gegenereerd door Groene
Producten (2009: 31%).
"Wij zien duurzaamheid niet alleen als groeimotor, maar als een
integraal onderdeel van het DNA van Philips", aldus Rudy Provoost,
voorzitter van de Philips Sustainability Board en CEO van Philips
Lighting. "Door onze investeringen in Groene Innovaties te verdubbelen
tot aan 2015, onderstrepen we onze ambitie om zinvolle en duurzame
oplossingen op het gebied van welzijn en gezondheid te leveren. Die
inzet past ook in onze groeistrategie Vision 2015 die wereldwijde
trends - zoals de behoefte aan meer duurzame en energiezuinige
producten en oplossingen - als uitgangspunt heeft."
Meer omzet Groene Producten in 2010
De gestegen omzet uit Groene Producten - als percentage van de totale
omzet in 2010 - werd voornamelijk gehaald door de aandacht van Philips
voor EcoDesign binnen alle sectoren, een proces dat is gericht op het
ontwikkelen van producten die gedurende hun levenscyclus het milieu
beduidend minder belasten.
Een recente introductie van een Groen Product bij Philips Healthcare is
bijvoorbeeld het patiëntbewakingssysteem Philips Essential, dat is
gericht op de klinische werkstroom en patiëntveiligheid tijdens het
vervoer van patiënten. Deze innovatie verbruikt 48% minder energie,
weegt 72% minder (ook de verpakking weegt 32% minder) en beschikt over
een loodvrije accu.
Een van de meest opvallende Groene Producten die Consumer Lifestyle
onlangs heeft geïntroduceerd, is de Econova, de eerste televisie ter
wereld die vrij is van pvc en broomhoudende brandvertragers. Bovendien
heeft dit toestel niet alleen het EU-energielabel `A+' gekregen, maar
is het ook door de EISA (European Imaging and Sound Association)
uitgeroepen tot `European Green TV 2010-2011'.
De divisie Lighting was verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de
totale omzet uit Groene Producten en heeft opnieuw belangrijke
vooruitgang geboekt met de marktintroductie van de 12 watt-lamp
EnduraLED, het eerste alternatief in de verlichtingsindustrie voor de
traditionele gloeilamp van 60 watt. Deze lamp werd bij de Tomorrow
Awards 2010 van de ALA (American Lighting Association) bekroond als
beste LED-vervangingslamp en is door het tijdschrift Popular Science
uitgeroepen tot `Product van het Jaar 2010'.
Het duurzaamheidverslag voor 2010 is een integraal onderdeel van het
Philips-jaarverslag voor 2010 dat is te vinden op:
http://www.annualreport2010.philips.com.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Eric Drent
Philips Communications Nederland
Tel: +31 40 278 3964
E-mail: eric.drent@philips.com
---
Over Koninklijke Philips Electronics N.V.
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, evenals lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.
---
Over Groene Producten van Philips
Groene Producten bieden een duidelijk milieuvoordeel op één of meer
Groene Aandachtsgebieden: energiezuinigheid, verpakking, gevaarlijke
stoffen, gewicht, afvalverwerking/hergebruik en betrouwbaarheid tijdens
de gehele levensduur. Daarnaast wordt de zogeheten `LifeCycle'-methode
toegepast om de totale milieuprestatie van een product te bepalen.
Daarmee kunnen de milieueffecten van een product tijdens de hele
levenscyclus worden geanalyseerd (grondstoffen, productie, gebruik en
verwerking van het product bij het afdanken). Groene Producten moeten
op één van deze Groene Aandachtsgebieden duidelijk beter te scoren (ten
minste 10%) dan het referentieproduct, meestal een concurrerend product
of een eerder product binnen een bepaalde productreeks. Vanwege de
verschillen in de productportfolio's hebben de sectoren aanvullende
criteria opgesteld voor Groene Producten.