Nederlandse Spoorwegen

17 februari 2011 Embargo 17/02/2011 11:00 uur
Jaarcijfers 2010

Reizigersomvang stabiel, klantoordeel daalt licht, netto-winst stijgt


* Reizigersomvang groeit met 0,3%

* Driekwart klanten geeft 7 of meer voor dienstverlening
* Winst over de verslagperiode ¤ 149 miljoen

* Gebruik OV-chipkaart groeit sterk

Het aantal reizigerskilometers stabiliseerde en het financiële resultaat steeg door de verminderde invloed van de economische crisis en kostenbeheersing. Het jaar begon en eindigde met veel sneeuw. Onze nieuwste treinen bleken hier minder goed tegen bestand dan mocht worden aangenomen. Onze medewerkers hebben er alles aan gedaan om het treinverkeer in Nederland op gang te houden. Hoewel wij daar beter in slaagden dan vorig jaar, konden wij niet voorkomen dat de dienstverlening aan onze klanten in deze winterse omstandigheden, vooral qua informatievoorziening, te wensen overliet. Wij zullen blijven investeren om overlast voor onze reizigers te beperken. In 2010 groeide het gebruik van de OV-chipkaart sterk. Inmiddels maken meer dan een miljoen klanten regelmatig gebruik van deze kaart. Met dit elektronische vervoersbewijs zijn onze reizigers in staat om gemakkelijk te reizen. Het aanbod van het vervoer via de HSL is verder uitgebreid. Meer reizigers maakten in 2010 gebruik van Thalys en Fyra. In 2011 zal, nadat de infrastructurele beperkingen zijn weggenomen het gebruik van de HSL verder kunnen worden geïntensiveerd. De financiële resultaten van HSA zijn zorgelijk. President-directeur Bert Meerstadt kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. "De trein blijft populair en dat zien wij ook aan de ontwikkeling van het aantal reizigerskilometers. In het eerste halfjaar was nog sprake van een lichte afname, maar daarna is die trend gekeerd. In de winterse omstandigheden aan het begin en eind van 2010 hebben wij onze klanten niet de dienstverlening geboden die van ons mag worden verwacht. De uitval van de nieuwe Sprinters heeft ook ons onaangenaam verrast. Door de verstoringen in onze dienstregeling aan het begin en eind van 2010 zijn de jaardoelstellingen voor punctualiteit en gereden treinen niet gehaald. Dit had ook zijn weerslag op het klantoordeel. Dat daalde licht, maar gelukkig geeft nog altijd driekwart van onze klanten een 7 of meer voor onze dienstverlening. Al onze inspanningen zijn erop gericht om onze klanten ook in het komend jaar veilig, comfortabel en op tijd naar hun bestemming te brengen." Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten steeg in 2010 naar 234 miljoen (2009: 150 miljoen). In 2009 heeft NS maatregelen genomen om de gevolgen van de recessie op te vangen. Dit heeft in 2009 tot incidentele lasten geleid door het vormen van een reorganisatievoorziening en afboeking van kosten op vastgoed- en ontwikkelprojecten. In 2010 zijn deze incidentele posten achterwege gebleven. Daarnaast zijn er hogere resultaten op ontwikkeling en verkoop van vastgoed gerealiseerd. Het verlies op de

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 17 februari 2011 Pagina 2/12

exploitatie van de concessie Hogesnelheidslijn-Zuid door HSA nam toe van 105 miljoen in 2009 tot 123 miljoen in 2010. De winst over de verslagperiode bedroeg 149 miljoen (2009: 116 miljoen). In 2010 investeerde NS 633 miljoen. Het belangrijkste deel daarvan komt voor rekening van vernieuwing en renovatie van de treinenvloot. De punctualiteit (volgens de internationale 5-minutennorm) daalde licht van 92,8 % in 2009 naar 92,5% in 2010, veroorzaakt door het winterweer aan het begin en het eind van het verslagjaar. Onze klanten reizen graag comfortabel van deur-tot-deur. De activiteiten van NS zijn erop gericht om dit mogelijk te maken. Zo blijken de investeringen van NS in OV Fiets een schot in de roos. De groei was in 2010 wederom spectaculair. Het aantal vestigingen is uitgebreid. Inmiddels kunnen klanten bij 226 vestigingen terecht. OV Fiets is onder andere te vinden op 175 stations, een aantal bus- en metrohaltes en stadscentra. Het aantal transacties steeg in 2010 met 30%.Ter illustratie: alleen al in Utrecht worden op jaarbasis 120.000 fietsen verhuurd; op een gemiddelde werkdag zijn dat er ruim 500. Sinds 2010 kunnen ook de houders van een Voordeelurenkaart (1,2 miljoen) en de houders van een persoonlijke OV-chipkaart van andere vervoerders bij NS op saldo reizen. Dit heeft mede tot de stijging van het aantal gebruikers van de OV chipkaart geleid. Bert Meerstadt: "Reizigers waarderen de dienstverlening rondom de chipkaart steeds meer. Daarbij zijn zij positiever dan voorheen over het aanvragen en activeren van de kaart en de deskundigheid van NS-personeel." Financieel resultaat De opbrengsten van NS zijn gestegen van 3.271 miljoen in 2009 naar 3.520 miljoen in 2010. Deze stijging is vooral het gevolg van de in 2009 gedane acquisitie in Abellio London en de start van nieuwe concessies. De bedrijfslasten komen uit op 3.286 miljoen, 165 miljoen boven het niveau van 2009 van 3.121 miljoen. De stijging van de bedrijfslasten vloeit mede voort uit genoemde overname en gestarte concessies en is verder voor een belangrijk deel veroorzaakt door de binnenlandse dienst van HSA. Voor het rijden over de HSL-Zuid is in 2010 een concessievergoeding van 74 miljoen verschuldigd, waar dit in 2009 nog 29 miljoen was. De huidige concessievergoeding in combinatie met de bijgestelde omzetverwachting leidt tot een zorgelijk toekomstperspectief voor HSA. Momenteel wordt met de Staat onder andere gesproken over mogelijke oplossingsrichtingen om de continuïteit van HSA veilig te stellen. De minister heeft eind januari 2011 de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Het nettofinancieringsresultaat is met 26 miljoen gedaald en omgeslagen in een last van 22 miljoen. Dit komt vooral door de afname van de geldmiddelen in 2009 ten gevolge van de betaling van het aanvullend dividend van 1.400 miljoen en door de betaling van het aanvullend dividend van 155 miljoen aan de Staat volgend op de verkoop van Strukton in 2010. De winst over de verslagperiode is op grond van bovenstaande gestegen van 116 miljoen in 2009 naar 149 miljoen in 2010.

Datum 17 februari 2011 Pagina 3/12

Klantwaardering 75% van onze klanten waardeert de dienstverlening op het Nederlandse hoofdrailnet met een 7 of hoger. Dat was 78% in 2009. De lagere waardering heeft ondermeer te maken met het winterweer tijdens het begin en eind van 2010 en de staking onder schoonmaakpersoneel. Klanten gaven ondermeer voor het op tijd rijden en informatie bij ontregelingen een lagere beoordeling. Net als vorig jaar zijn de klanten evenwel zeer positief over de veiligheid op stations en in treinen. 78% van de reizigers waardeerde dit onderdeel met een 7 of hoger. NS werkt hard aan verdere verbetering van de dienstverlening. Dit geldt met name voor de reisinformatie op stations en in treinen bij ernstige verstoringen.Inmiddels heeft de minister van I&M besloten dat NS eindverantwoordelijk wordt voor reisinformatie. NS zal de verbetering van de reisinformatie en deze organisatiewijziging samen met ProRail zorgvuldig ter hand nemen. Reizigersgroei in Nederland Het reizigersvervoer in Nederland steeg met 0,3%. Het totaal aantal reizigerskilometers bedroeg 16,4 miljard, tegen 16,3 miljard in 2009. Wij voerden diverse campagnes rond evenementen en introduceerden de Spoordeelweken. De succesvolle verkoop van NS-kaarten via vestigingen van onder andere Blokker en Kruidvat is ook in 2010 voortgezet en leidde vooral in de weekeinden tot extra reizigers. Dit soort acties via `alternatieve' distributiekanalen trekt relatief veel nieuwe klanten die de gelegenheid benutten om kennis te maken met de trein. Ten slotte worden steeds meer klanten via E-ticketing, de site Eropuit en via het klantenmagazine Spoor verleid om in hun vrije tijd per trein op pad te gaan. Ondanks het aarzelend economische herstel is NS er ook in 2010 in geslaagd verder te groeien in het zakelijke segment. De omzet van NS-jaarkaarten in dit segment is in 2010 met ruim 7% gestegen. De omzet van de NS-Business Card is met 37% gegroeid. De NS-Business Card wordt in de toekomst geïntegreerd met de OV-chipkaart. Dit maakt het gebruik voor de automobilist gemakkelijker en de controle in de trein door de conducteur eenvoudiger. Het aantal studentenkaarten is in het collegejaar 2010/2011 verder gegroeid. Belangrijke ontwikkelingen in 2010 Benoeming Engelhardt Robbe in NS directie Drs Engelhardt M. Robbe RA (55) is per 1 januari 2011 drs Marcel Niggebrugge opgevolgd als directeur financiën. Engelhardt Robbe studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en volgde aansluitend de postdoctorale accountantsopleiding. Na zijn studie trad hij in dienst bij Shell waar hij een breed scala aan functies vervulde op met name financieel-economisch gebied, zowel op de hoofdkantoren in Londen en Den Haag als bij diverse binnen- en buitenlandse werkmaatschappijen. Robbe is 1 oktober 2010 bij NS in dienst getreden. NS verkoopt Strukton aan Oranjewoud In 2009 is besloten dat Strukton niet meer tot de kernactiviteiten van de Groep behoort. Per 29 oktober 2010 heeft de Groep Strukton en daarmee het gehele bedrijfssegment Railinfra & bouw verkocht voor een bedrag van 168 miljoen. Oranjewoud N.V. is actief in Europa en de Verenigde Staten als leverancier van kwalitatief hoogwaardige diensten op het brede terrein van onder meer infrastructuur, stedelijke ontwikkeling, bouw, natuur en landschap, milieu en veiligheid, vastgoedzaken en sport- en vrijetijdsvoorzieningen.

Datum 17 februari 2011 Pagina 4/12

Aswolk leidt tot run op internationale treinen De aswolk uit een vulkaan op IJsland maakte in april luchtverkeer boven Europa een paar dagen nagenoeg onmogelijk. Met extra internationale treinen bracht NS Hispeed veel gedupeerde vliegreizigers alsnog naar hun bestemming. Ook Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima maakten gebruik van de trein. Zij konden op het allerlaatste moment per koninklijk rijtuig naar Denemarken om de festiviteiten rond de zeventigste verjaardag van koningin Margrethe te kunnen bijwonen Frequentie Thalys en Fyra opgevoerd Het aantal mogelijkheden om te reizen over de HSL-Zuid is in 2010 verder uitgebreid. De frequentie van Thalys werd opgevoerd van 7 naar 10 maal per dag. Ook Fyra rijdt nu vaker dan voorheen. Klanten kunnen nu twee maal per uur gebruik maken van de snelste verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Fyra is in 2010 ook in de weekenden gaan rijden. Inmiddels is besloten dat Fyra per april 2011 twee maal per uur doorrijdt naar Breda. Internet in de trein In 2010 is internet in de trein verder uitgebreid. Aan het einde van het jaar was meer dan 50% van de Koplopers uitgerust met internet en actuele reisinformatie. Inmiddels is begonnen met de grootschalige renovatie van de stoptrein dubbeldekkers. Ook deze zullen worden voorzien van internet en reisinformatie. Na de voltooiing van deze renovatie worden deze treinen ingezet als intercity. Uit een recente peiling blijkt dat internet in de trein door de klant als zeer positief wordt ervaren. NS rijdt vrijheidstrein op 5 mei Samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei lieten wij in de vijf weken voorafgaand aan Bevrijdingsdag een speciale Bevrijdingstrein door Nederland rijden.Doel was om 65 jaar na de Tweede Wereldoorlog zoveel mogelijk Nederlanders te betrekken bij het thema vrijheid. De trein trok twintigduizend reizigers en belangstellenden. Reizigersvervoer De opbrengsten van het segment Reizigersvervoer zijn toegenomen met 181 miljoen tot 2.880 miljoen. Hoofdrailnet Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen van 1.822 miljoen naar 1.851 miljoen. De stijging wordt gerealiseerd bij alle opbrengstcategorieën. Zo stegen de opbrengsten uit studentenkaart, abonnementen en bij enkele reis en retour. Internationaal en Fyra De opbrengsten van het internationale grensoverschrijdend vervoer zoals dat door NS Hispeed wordt verzorgd zijn ten opzichte van 2009 gestegen tot 150 miljoen. Het aantal reizigerskilometers voor Internationaal en Fyra steeg met bijna 5 %. De stijging in reizigerskilometers was vooral het gevolg van Thalys en Fyra. Fyra vormt een bijzondere formule binnen NS Hispeed. Sinds 2009 rijdt de Fyra op het binnenlandse traject Amsterdam ­ Rotterdam. In de toekomst zal de formule verder worden uitgerold naar Brussel, waardoor deze past binnen de frequentie van het internationale grensoverschrijdende vervoer. De opbrengsten en reizigerskilometers bij de overige formules bleven nagenoeg gelijk aan 2009.

Datum 17 februari 2011 Pagina 5/12

Het algemeen klantoordeel over het internationale vervoer is in 2010 met 77% gelijk gebleven aan dat van 2009. Met 80% van de klanten die een 7 of hoger geven voor het product Fyra en Thalys in het algemeen, blijven deze formules hoog scoren. Reizigersvervoer buitenland Abellio, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt en draagt positief bij aan het resultaat. Op de Britse spoorwegmarkt heeft Abellio met twee spoorwegconcessies (Merseyrail en Northern Rail) een stevige positie. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint venture met partner Serco. Northern Rail en Merseyrail vervoerden in 2010 gezamenlijk meer dan 340.000 passagiers per dag. Onder de naam Abellio London exploiteert Abellio busdiensten in Centraal en Zuid-Londen en in Surrey. Dagelijks vervoert het 270.000 passagiers op 71 routes met 1.600 medewerkers. Abellio Duitsland exploiteert treinen en bussen. In 2010 heeft Abellio een concessie verworven in het Roergebied in Duitsland. Vanaf eind 2013 zal deze lijn door Abellio worden geëxploiteerd. Met deze activiteiten geeft Abellio invulling aan de multimodale internationale activiteiten van NS. Door gestructureerde en frequente best-practice uitwisseling komt dit ook aan de Nederlandse activiteiten ten goede. De opbrengsten in Euro van het buitenlandse reizigersvervoer zijn met 46 miljoen gestegen tot 629 miljoen vooral doordat Abellio London heel 2010 heeft bijgedragen. Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en exploitatie zijn met 73 miljoen gestegen tot 686 miljoen. De opbrengsten uit verkoop en ontwikkeling van vastgoed zijn gestegen. Ook nam de retail- en horecaomzet op de stations toe. In 2009 waren als gevolg van de effecten van de crisis en de keuze van NS Poort om zich meer dan voorheen te richten op projecten die een relatie hebben met stations en hun directe omgeving, voorzieningen op vastgoedprojecten getroffen. In 2010 zijn deze incidentele lasten achterwege gebleven. Mede hierdoor is het resultaat 47 miljoen hoger dan vorig jaar en gestegen tot 98 miljoen. Overige activiteiten Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de segmenten. Medewerkers Het personeelsbestand van NS is afgenomen van 30.068 fte ultimo 2009 naar 23.630 fte ultimo 2010. Ten gevolge van verkoop van Strukton daalde het personeelsbestand met 6.100 fte. Bij NS Reizigers, NS Poort en NedTrain nam het aantal medewerkers met 500 fte af. Door de start van concessies is het personeelsbestand bij Syntus toegenomen met 300 fte.

Datum 17 februari 2011 Pagina 6/12

Investeringen De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2010 633 miljoen tegen 666 miljoen in 2009. Deze investeringen zijn vooral gedaan in rollend materieel. Voor de verdere vernieuwing van het treinenpark zijn er betalingen gedaan voor de bestelde dubbeldekkers, sprinters en hogesnelheidstreinen. Daarnaast is verder geïnvesteerd in de modernisering van het intercitymaterieel. NS Poort heeft geïnvesteerd in vastgoedprojecten in onder meer Rotterdam, Breda, Arnhem en Utrecht en in de formules van het retailbedrijf. Bovendien zijn er investeringen gedaan door NedTrain in het componentenbedrijf Tilburg en het onderhoudsbedrijf Waalhaven Rotterdam. Financiering De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 673 miljoen (2009: 821 miljoen). De investeringen in vaste activa hebben een kasuitstroom gevergd van 633 miljoen (2009: 666 miljoen). De overheveling van geldmiddelen naar deposito's bedraagt in 2010 59 miljoen (2009: 1.304 miljoen negatief). Deze overheveling wordt geclassificeerd onder de kasstroom uit investeringsactiviteiten mede waardoor in 2010 de kasstroom uit investeringsactiviteiten 550 miljoen negatief bedroeg ( 2009: 676 miljoen). Het uitbetaalde dividend van 196 miljoen (2009: 1.498 miljoen) is opgenomen als kasstroom uit financieringsactiviteiten. Mede hierdoor resulteert een negatieve kasstroom van 162 miljoen (2009: 27 negatief). Ondermeer door bovengenoemde ontvangsten en uitgaven is het werkkapitaal afgenomen met 122 miljoen (2009: 307 miljoen). Vooruitzichten Gezien de onzekere situatie in de markt en het aarzelende economische herstel verwachten wij voor 2011 een beperkte reizigersgroei en zullen wij sterk op de kosten blijven letten. Geplande investeringen zullen worden voortgezet. Daarnaast is het belangrijk dat er een oplossing komt voor de zorgelijke financiële situatie van HSA. Verder is het zeer wenselijk dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid is over verlenging van de hoofdrailnetconcessie vanaf 2015. Op de lange termijn blijft het onze verwachting dat bij economisch herstel de vraag naar onze dienstverlening weer zal opveren en dit zich zal vertalen in het resultaat. .

Datum 17 februari 2011 Pagina 7/12

Jaarcijfers 2010 NV Nederlandse Spoorwegen
Geconsolideerde winst- en verliesrekening NV Nederlandse Spoorwegen (in miljoenen euro's)

2010 Voortgezette bedrijfsactiviteiten

2009 *)

Opbrengsten Bedrijfslasten Resultaat uit bedrijfsactiviteiten Nettofinancieringsresultaat Aandeel in resultaat investeringen verwerkt volgens de equity-methode Winst voor winstbelastingen Winstbelasting Winst op voortgezette bedrijfsactiviteiten

3.520 -3.286 234 -22 1 213 -53 160

3.271 -3.121 150 4 154 -37 117

Beëindigde bedrijfsactiviteit

Resultaat op beëindigde bedrijfsactiviteit, na winstbelasting Winst over de verslagperiode


-11 149


-1 116

Toe te rekenen aan: De aandeelhouder van de vennootschap Minderheidsbelang Winst over de verslagperiode 149 149 116 116


*) De vergelijkende cijfers zijn aangepast ten gevolge van de verkoop van Strukton Groep NV. De resultaten van Strukton zijn zowel in 2009 en 2010 opgenomen onder beëindigde bedrijfsactiviteit.

Datum 17 februari 2011 Pagina 8/12

Verkorte geconsolideerde balans NV Nederlandse Spoorwegen (in miljoenen euro's)

31 december 2010

31 december 2009

Activa Vaste activa Materiële vaste activa Vastgoedobjecten Immateriële vaste activa Investeringen verwerkt volgens de equity methode Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen Uitgestelde belastingvorderingen Totaal vaste activa Totaal vlottende activa Totaal activa 3.272 309 64 14 146 407 4.212 1.582 5.794 3.150 317 157 40 305 438 4.407 2.107 6.514

Passiva Totaal eigen vermogen Aan komende jaren toe te rekenen baten Langlopende verplichtingen Leningen en overige financiële verplichtingen Personeelsbeloningen Voorzieningen Overlopende posten Uitgestelde belastingverplichtingen Totaal langlopende verplichtingen Totaal kortlopende verplichtingen Totaal eigen vermogen en verplichtingen 315 34 175 103 103 730 2.020 5.794 785 34 233 29 88 1.169 2.245 6.514 2.831 213 2.871 229

Datum 17 februari 2011 Pagina 9/12

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat NV Nederlands Spoorwegen (in miljoenen euro's)

2010

2009

Winst over de verslagperiode Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen Totaalresultaat over de verslagperiode

149 7 156

116 4 120

Toe te rekenen aan: De aandeelhouder van de vennootschap Minderheidsbelang Totaalresultaat over de verslagperiode 156 156 120 120

Datum 17 februari 2011 Pagina 10/12

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht NV Nederlandse Spoorwegen (in miljoenen euro's)

2010

2009

Winst over de verslagperiode Aanpasssingen voor: Afschrijvingen en waardeverminderingen Overige mutaties Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten *) Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten **) Netto-toename geldmiddelen en kasequivalenten Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december Uitgezette gelden op 31 december

149

116

369 155 673 -550 123 -285 -162 546 2 386 209

332 373 821 676 1.497 -1.524 -27 571 2 546 150


*) inclusief overheveling van 59 miljoen van geldmiddelen en kasequivalenten naar deposito's (2009: negatief 1.304 miljoen) **) inclusief de uitbetaling van dividend van 196 miljoen (2009 1.498 miljoen)

Datum 17 februari 2011 Pagina 11/12

Kerncijfers jaarverslag (bedragen in miljoenen euro's) 2010 Balans Balanstotaal Werkkapitaal 5.794 -646 6.514 -524 2009

Winst- en verliesrekening Opbrengsten Resultaat uit bedrijfsactiviteiten Winst over de verslagperiode 3.520 234 149 3.271 *) 150 *) 116

Kasstroom Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten Investeringen in (im)materiële vaste activa 673 633 821 666

Ratio's Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 3,4% 5,2% 6,6% 53% 2,2% 3,3% 4,6% *) 48%

Operationele kengetallen Vervoersomvang in Nederland (in miljarden reizigerskilometers) Klantoordeel algemeen in Nederland (% hoger of gelijk aan 7) Punctualiteit in Nederland (percentage treinen op het hoofdrailnet die die op tijd aankomen met een vertraging

*) De vergelijkende cijfers zijn aangepast ten gevolge van de verkoop van Strukton Groep NV

Datum 17 februari 2011 Pagina 12/12

Noot aan de redactie

Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025.3500 HA Utrecht

NS

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --