Mainport versterkt
Groei is terug, netwerk uitgebreid en winstherstel ingezet
Persbericht
Schiphol, 17 februari 2011
Hoogtepunten:
· Mainport versterkt met aanhoudende groei in passagiers en vracht en een uitbreiding van
het netwerk.
· Netwerk uitgebreid met 17 bestemmingen naar 301, waarvan 139 ICA bestemmingen (was
129); 7 nieuwe luchtvaartmaatschappijen.
· Versterking van positie op JFK met uitbreiding Terminal 4 voor Delta Airlines.
· Robuustheid van de operatie laten zien in lastige omstandigheden (aswolk, extreem
winterweer).
· Nieuwe onderdelen bagagesysteem in gebruik genomen.
· Organisatie aanpassing in afrondende fase (-17% FTE sinds start in 2009).
Belangrijkste resultaten:
· Netto omzet van EUR 1,180 miljoen
· Netto resultaat van EUR 169 miljoen
· Eenmalig resultaat als gevolg van JFK transactie: EUR 28 miljoen (vóór belasting)
· Negatieve impact van aswolk en extreem winterweer in het Europese luchtruim: EUR 20
miljoen (vóór belasting)
· Eenmalige financiële last van EUR 19 miljoen (vóór belasting) als gevolg van terugkoop
obligaties met lagere toekomstige interest lasten als gevolg
· Besteding per passagier 4,7% omhoog naar EUR 15.84
· Directe resultaten vastgoed stabiel en EUR 22 miljoen ongerealiseerde waardeverandering,
met name als gevolg van nieuwe externe taxaties van terreinen
Reactie van Jos Nijhuis, President-directeur Schiphol Group: "Er is belangrijke vooruitgang geboekt met het versterken van de Mainport. De groei is duidelijk terug in zowel passagiersvolume als vracht. Het netwerk is uitgebreid met 17 bestemmingen, waaronder 10 intercontinentale bestemmingen. Op JFK International Airport hebben we onze positie versterkt en de banden stevig aangehaald met Delta Airlines, een van de belangrijkste SkyTeam partners van Air France-KLM. We hebben ons ook goed door lastige omstandigheden heen geslagen zoals de aswolk en het extreme winterweer. Onze medewerkers en business partners hebben hierbij enorme inzet en flexibiliteit getoond. Tegelijkertijd zijn we onverminderd doorgegaan met de noodzakelijke investeringen om onze concurrentiepositie te behouden met efficiënte operationele processen en meer kwaliteit. In 2011 gaan we op de ingeslagen weg verder. Onze merkwaarden betrouwbaar, efficiënt, gastvrij, inspirerend en duurzaam zijn daarbij leidend."
Schiphol Group Corporate Affairs Postbus 7501 1118 ZG Schiphol Tel: 020 601 26 73 Fax 020 601 22 53 http://www.schiphol.nl Buiten kantooruren: Tel 020 601 26 73
Bladnummer
Persbericht
2 / 15
EUR miljoen tenzij anders vermeld Resultaten Netto-omzet Resultaat uit hoofde van verkoop vastgoedbeleggingen Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen Bedrijfslasten Exploitatieresultaat Resultaat voor belastingen
1)
2010 1.180 0 22 -905 297 239 152 169 186 483 248 351
2009 1.154 0 -40 -927 187 239 129 132 196 383 215 327
+/2,3%
-2,3% 58,6% 0,0% 18,0% 27,9% -5,0% 26,1% 15,5% 7,2%
Netto resultaat, aangepast ten behoeve van dividend Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen EBITDA
2)
Investeringen in vaste activa Operationele kasstroom
Kernratio's RONA na belastingen
5) 6) 7) 3) 4)
5,9% 5,6% 37,2% 17,0% 3,8 908
3,8% 4,5% 40,5% 18,5% 4,4 710
Rendement gemiddeld eigen vermogen (ROE) Leverage
FFO/totale schuld
FFO interest dekkingsratio Winst per aandeel
8)
Bedrijfsomvang (in aantallen) Vliegtuigbewegingen handelsverkeer Passagiersbewegingen (x 1.000) Vracht (x 1.000 ton)
9) 9) 9)
415.883 48.324 1.512 2.093
418.742 46.246 1.286 2.395
-0,7% 4,5% 17,6% -12,6%
Personeelsbestand op basis van FTE's
1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8)
Nettoresultaat (toekomend aan aandeelhouders) minus waardeveranderingen vastgoed en eenmalige belastingbate in 2009 Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen Exploitatieresultaat na belasting plus resultaat deelnemingen en rentebaten / (Gemiddeld vaste activa actieve belastinglatentie) Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) / Gemiddeld eigen vermogen Boekwaarde rentedragende schulden/(eigen vermogen plus boekwaarde rentedragende schulden) Funds From Operations (operationele kasstroom gecorrigeerd voor werkkapitaal) / Boekwaarde rentedragende schulden Funds From Operations plus bruto rentelasten / bruto rentelasten Op basis van het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders). Voor het vaststellen van het dividend per aandeel geldt een aangepast netto resultaat
9)
Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport
Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien. Dit persbericht is gebaseerd op de door de directie opgemaakte jaarrekening en betreft slechts een deel daarvan. De opgemaakte jaarrekening zal ter vaststelling worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 15 april 2010. Zodoende heeft nog geen openbaarmaking krachtens wettelijk voorschrift van de jaarrekening plaatsgevonden. De accountant heeft bij de opgemaakte jaarrekening een goedkeurende verklaring afgegeven.
Bladnummer
Persbericht
3 / 15
Financiële gang van zaken
In 2010 steeg onze netto-omzet met EUR 26 miljoen van EUR 1.154 miljoen in 2009 naar EUR 1.180 miljoen in 2010. De stijging van de netto-omzet kwam vooral voort uit de activiteiten binnen de business area's Aviation en Consumers, mede dankzij een stijging op Amsterdam Airport Schiphol van het aantal passagiers met 3,8%. De netto-omzet van de business area Real Estate bleef nagenoeg onveranderd en van Alliances & Participations steeg licht. De waardeveranderingen van onze vastgoedbeleggingen (bestaande uit vastgoed en gronden) bedroegen EUR 22 miljoen in 2010 (-EUR 40 miljoen in 2009). Gronden die in erfpacht of grondhuur zijn uitgegeven stegen EUR 36 miljoen in waarde in 2010 (een waardedaling van EUR 1 miljoen in 2009). Het bedrag in 2010 is inclusief een eenmalige positieve waardeverandering van EUR 26 miljoen die het gevolg is van een schattingswijziging waardoor nu aansluiting bestaat bij meer gangbare methoden die gebruikt worden door onafhankelijke externe taxateurs. Ontwikkeling van vastgoed deed de waarde in 2010 toenemen met EUR 4 miljoen (EUR 3 miljoen in 2009), terwijl de bestaande portefeuille van vastgoed in 2010 in waarde daalde met EUR 18 miljoen (-EUR 42 miljoen in 2009). De bedrijfslasten daalden met 2,3% (+5,2% in 2009) van EUR 927 miljoen in 2009 naar EUR 905 miljoen in 2010. Dit is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een daling in kosten van organisatieaanpassing van EUR 22 miljoen en in kosten van bijzondere waardeveranderingen van EUR 13 miljoen. Het exploitatieresultaat steeg in 2010 met 58,6% (- 36,4% in 2009), van EUR 187 miljoen tot EUR 297 miljoen. Exclusief waardeveranderingen van vastgoedbeleggingen nam het exploitatieresultaat toe met 20,8% (-17,4% in 2009), van EUR 227 miljoen in 2009 tot EUR 275 miljoen in 2010. De sluitingen van het luchtruim als gevolg van de aswolk en het extreme winterweer in het begin en aan het eind van 2010 hadden een negatief effect op het resultaat voor belastingen van in totaal EUR 20 miljoen. Het netto resultaat over 2010 (toekomend aan de aandeelhouders) bedraagt EUR 169 miljoen (EUR 132 miljoen in 2009). Het netto resultaat aangepast ten behoeve van het dividend, exclusief waardeveranderingen van onze vastgoedbeleggingen en in 2009 exclusief een eenmalige belastingbate van EUR 33 miljoen, bedraagt EUR 152 miljoen (EUR 129 miljoen in 2009). Het rendement op het eigen vermogen (ROE) kwam uit op 5,6% (4,5% in 2009).
Netto-omzet
(in EUR miljoen) Aviation Consumers Real Estate Alliances & Participations Totale omzet Intercompany omzet Netto-omzet 2010 697 299 173 147 1.316 - 136 1.180 2009 688 284 172 143 1.286 - 133 1.154 % 1,4% 5,1% 0,8% 2,9% 2,3% 2,5% 2,3%
De business area Aviation was in 2010 goed voor 58,4% van de netto-omzet. De totale omzet van de business area steeg met 1,4% (5,0% in 2009). Deze omzetstijging wordt vooral veroorzaakt door een groei in het aantal passagiers van 3,8% en een toename van het vrachtvervoer met 17,6%. Per 1
Bladnummer
Persbericht
4 / 15 april 2009 stegen de havengeldtarieven Aviation met 2,3% maar werden die van Security met 26% verlaagd. De havengeldtarieven zijn in 2010 ongewijzigd gebleven ten opzichte van 2009. Als gevolg hiervan zijn de opbrengsten uit havengelden in 2010 toegenomen met slechts EUR 10 miljoen. De totale omzet bij de business area Consumers steeg in 2010 met 5,1% (- 12,1 % in 2009). Dit als gevolg van hogere concessieopbrengsten en winkelverkopen door de groei in passagiersaantallen en hogere gemiddelde bestedingen van de passagiers die met 4,7% zijn gestegen naar EUR 15,84. De inkomsten uit parkeren stegen minder hard dan de toename in passagiersaantallen. De totale omzet van de business area Real Estate is met 0,8% (-0,2% in 2009) toegenomen in 2010. Deze stijging is veroorzaakt door een toename van opbrengsten gerelateerd aan opdrachten uitgevoerd voor huurders in onze panden, deels teniet gedaan door een lichte daling in de verhuuropbrengsten. Ondanks een toename van het totaal verhuurbaar vloeroppervlak van 5,4% door onder meer oplevering van de panden Transport en Vrachtgebouw 19, zijn de verhuuropbrengsten gedaald met 1,5% als gevolg van een lagere bezettingsgraad en huurincentives. De daling van de bezettingsgraad is in een moeilijke markt beperkt gebleven met 2,9 procentpunt naar 86,5%. De totale omzet van de business area Alliances & Participations is gestegen met 2,9% (+4,3% in 2009) in 2010. Dit is met name een gevolg van de sterke groei in verkeer en vervoer op Eindhoven Airport.
Bedrijfslasten
(in EUR miljoen) Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten Personeelsbeloningen Afschrijvingen Bijzondere waardeveranderingen Organisatie aanpassing Overige bedrijfskosten Bedrijfslasten 2010 522 184 186 0 9 4 905 2009 509 187 183 13 31 4 927 % 2,6% -1,5% 1,6% -96,5% -70,8% 11,2% -2,3%
De som van de totale bedrijfslasten van de vier business area's bedraagt EUR 1.041 miljoen (in 2009 EUR 1.059 miljoen). Na eliminatie van intercompany kosten bedragen de bedrijfslasten EUR 905 miljoen (in 2009 EUR 927 miljoen).
Uitbestedingen en andere externe kosten
De kosten uitbesteed werk en andere externe kosten zijn in 2010 gestegen met 2,6% (-1,2% in 2009), van EUR 509 miljoen naar EUR 522 miljoen. De totale kosten van beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol, zijnde de kosten van het reporting segment Security, bleven met EUR 242 miljoen nagenoeg op het niveau van 2009. Deze kosten vormen 37,0% van de bedrijfslasten van de business area Aviation (2009: 37,7%). De totale kosten van beveiliging worden in diverse categorieën van de bedrijfslasten verantwoord, waarvan kosten uitbesteed werk en andere externe kosten, personeelsbeloningen en afschrijvingen de belangrijkste zijn.
Bladnummer
Persbericht
5 / 15 In de uitbestedingen en andere externe kosten worden ook de kosten verantwoord voor onder meer: · Onderhoud (EUR 79 miljoen); een stijging van EUR 12 miljoen door verschuivingen in de planning. · Schoonmaken (EUR 27 miljoen); een daling van EUR 1 miljoen; · Inhuur extern personeel (EUR 24 miljoen); een stijging van EUR 2 miljoen onder meer door het strenge winterweer. · Energie en water (EUR 26 miljoen); een daling van EUR 2 miljoen door een lagere inkoopprijs van elektriciteit en een lager verbruik. · Inkoopkosten winkelverkopen (EUR 30 miljoen); een stijging van EUR 2 miljoen waar hogere verkopen (EUR 5 miljoen) tegenover staan.
Personeelskosten
De personeelsbeloningen daalden in 2010 met 1,5% (+2,3% in 2009), van EUR 187 miljoen naar EUR 184 miljoen. Exclusief activering van interne uren was in 2010 sprake van een daling in personeelsbeloningen van 2,5% van EUR 200 miljoen naar EUR 195 miljoen. De kosten van salarissen, sociale lasten en pensioenpremies zijn gedaald door een daling van het gemiddelde personeelsbestand in 2010 met 6,7%; van gemiddeld 2.496 FTE's in 2009 naar gemiddeld 2.328 FTE's in 2010. Het effect van het gemiddeld lagere personeelsbestand is deels tenietgedaan door hogere kosten ten gevolge van een algemene salarisverhoging per 1 april 2010 van 0,9%, individuele salarisverhogingen per 1 april 2010 en een verruiming van de winstdeling in de nieuwe CAO.
Afschrijvingen
De afschrijvingen stegen in 2010 met 1,6% (+6,3% in 2009), van EUR 183 miljoen tot EUR 186 miljoen. Deze toename van EUR 3 miljoen is vooral het gevolg van investeringen in nieuwe bagageen beveiligingsinstallaties die in 2009 en 2010 in gebruik zijn genomen.
Bijzondere waardeveranderingen
De bijzondere waardeveranderingen bedroegen in 2010 EUR 0,5 miljoen (EUR 13 miljoen in 2009). De waardeveranderingen in 2009 hadden betrekking op afboekingen van contractgerelateerde activa en op enkele projecten die geen doorgang meer vonden.
Organisatieaanpassing
In 2010 is verdere invulling gegeven aan de uit de herijking in 2009 van de strategie voortvloeiende organisatie aanpassing. Dit heeft per eind 2010 geresulteerd in het uitbesteden van niet-kern activiteiten en een daling van het aantal personeelsleden van circa 5% in 2009 en circa 13% in 2010. De gezamenlijke kosten hiervoor bedragen in 2010 EUR 9 miljoen (in 2009 EUR 31 miljoen). Het merendeel van de boventallige medewerkers heeft door middel van het mobiliteitscentrum een andere baan gevonden of heeft gebruik gemaakt van de regelingen in het Sociaal Plan.
Bladnummer
Persbericht
6 / 15
Resultaat
Het exploitatieresultaat over 2010 bedraagt EUR 297 miljoen (EUR 187 miljoen in 2009); een stijging van 58,6% vergeleken met 2009. Deze stijging van EUR 110 miljoen is onder andere te verklaren door het verschil van EUR 62 miljoen in waardeverandering van onze vastgoedbeleggingen (EUR 22 miljoen positief in 2010 en EUR 40 miljoen negatief in 2009), het verschil van EUR 22 miljoen in de eenmalige kosten van de organisatieaanpassing (EUR 9 miljoen in 2010 in vergelijking met EUR 31 miljoen in 2009) en de bijzondere waardeveranderingen van EUR 13 miljoen in 2009. De EBITDA, het resultaat voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en waardeveranderingen, bedroeg EUR 483 miljoen en is daarmee 26,1% hoger dan de EUR 383 miljoen uit 2009. Het negatieve saldo van financiële baten en lasten steeg van EUR 91 miljoen in 2009 naar EUR 115 miljoen in 2010. Deze stijging kan vooral worden toegeschreven aan de terugkoop eind 2010 van EMTN obligaties tot een nominaal bedrag van EUR 150 miljoen hetgeen tot een eenmalige financiële last heeft geleid van EUR 19 miljoen, maar die meer dan gecompenseerd wordt door lagere rentelasten in de komende jaren. Het resultaat deelnemingen over 2010 bedroeg EUR 57 miljoen. Dit is EUR 30 miljoen hoger dan de EUR 27 miljoen over 2009 en is vooral toe te schrijven aan de transactie met betrekking tot JFK IAT Member LLC, waardoor een eenmalig resultaat op deelnemingen van EUR 28,1 miljoen (voor belasting) kon worden bijgeschreven. De winstbelasting is EUR 67 miljoen in 2010 en was EUR 10 miljoen positief in 2009 en verklaart daarmee een verandering van EUR 77 miljoen in het netto resultaat. De effectieve belastingdruk over 2010 bedroeg 28,0% en was daarmee hoger dan het nominale tarief voor de vennootschapsbelasting (25,5%). Dit is vooral een gevolg van een relatief hoog belastingtarief op voornoemd eenmalig resultaat op deelnemingen en een last van EUR 5 miljoen door afwaardering van latente belastingvorderingen in verband met de aanpassing in het belastingtarief naar 25% per 1 januari 2011. Over 2009 bedroeg de effectieve belastingdruk -8,1%, vooral als gevolg van de eenmalige belastingbate in dat jaar van EUR 33 miljoen. In 2010 kwam de RONA na belasting uit op 5,9% (3,8% in 2009). Exclusief waardeveranderingen vastgoedbeleggingen bedroeg de RONA dit verslagjaar 5,3% (4,3% in 2009).
Ontwikkeling van de kasstromen
De operationele kasstroom is in 2010 gestegen van EUR 327 miljoen naar EUR 351 miljoen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de stijging in het exploitatieresultaat, het vervallen van de heffing en daarmee de afdracht van vliegbelasting met een negatief effect van EUR 60 miljoen in de kasstroom over 2009 en een toename in 2010 van de betaalde rente op leningen van EUR 65 miljoen. De kasstroom uit investeringsactiviteiten steeg van EUR 213 miljoen in 2009 naar EUR 250 miljoen in 2010. Voor EUR 10 miljoen is deze stijging het gevolg van een investering in financiële activa in verband met de uitbreiding van ons belang in JFK IAT.
Bladnummer
Persbericht
7 / 15 De belangrijkste investeringsprojecten in 2010 waren: EUR 100 miljoen voor het 70 MB bagageprogramma; EUR 20 miljoen voor ICT; EUR 19 miljoen voor renovatie luchthaven infrastructuur; EUR 10 miljoen voor bedrijfscontinuïteit en brandveiligheid; EUR 10 miljoen voor Schiphol Excellence Parking EUR 10 miljoen voor beveiliging; EUR 6 miljoen voor Hold Baggage Security. De business area Aviation heeft met EUR 164 miljoen (EUR 143 miljoen in 2009) het grootste aandeel in de totale investeringen in vaste activa. De business area Real Estate volgt met EUR 52 miljoen (EUR 43 miljoen in 2009). Daarna komen de business area Consumers met EUR 26 miljoen (EUR 16 miljoen in 2009) en de business area Alliances & Participations met EUR 6 miljoen (EUR 13 miljoen in 2009). Het saldo van de kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten -- de zogenoemde free cash flow -- bedroeg in 2010 EUR 101 miljoen tegen EUR 114 miljoen in 2009. De kasstroom uit financieringsactiviteiten is in 2010 gedaald van EUR 173 miljoen naar EUR 321 miljoen negatief vooral doordat geen nieuwe langlopende leningen werden opgenomen (EUR 394 miljoen in 2009). De kasstroom uit financieringsactiviteiten omvat in 2010 de terugkoop van EMTN obligaties van nominaal EUR 150 miljoen voor een totaalbedrag van EUR 169 miljoen. Het verschil van EUR 19 miljoen betreft een vergoeding voor het verschil tussen de markt- en couponrente over de resterende looptijd en is verantwoord ten laste van 2010. In 2010 werd EUR 65 miljoen dividend uitgekeerd (EUR 69 miljoen in 2009). De netto kasstroom bedroeg in 2010 negatief EUR 220 miljoen (EUR 287 miljoen in 2009) en deed het saldo van de liquide middelen en kortlopende schulden aan kredietinstellingen dalen van EUR 524 miljoen eind 2009 naar EUR 304 miljoen eind 2010.
Ontwikkeling van de balans
Het balanstotaal van Schiphol Group is met 0,4% afgenomen tot EUR 5.506 miljoen ultimo 2010 (EUR 5.528 miljoen ultimo 2009). De vaste activa zijn met 4,2% toegenomen tot EUR 5.000 miljoen vooral door een stijging van vastgoedbeleggingen, deelnemingen, vorderingen op deelnemingen en derivaten. Een belangrijke ontwikkeling in de vlottende activa is de afname van het saldo van de liquide middelen van EUR 524 miljoen ultimo 2009 tot EUR 304 miljoen ultimo 2010. Het eigen vermogen is met EUR 134 miljoen toegenomen tot EUR 3.109 miljoen vooral als gevolg van toevoeging van het nettoresultaat van EUR 172 miljoen aan ingehouden winst en mutaties in de overige reserves van EUR 27 miljoen, waar de uitkering in 2010 van EUR 65 miljoen aan regulier dividend tegenover stond.
Financiering
Het totale bedrag aan uitstaande leningen en leaseverplichtingen is in 2010 met EUR 180 miljoen gedaald van EUR 2.026 miljoen naar EUR 1.846 miljoen. Deze daling is grotendeels veroorzaakt door een terugkoop van nominaal EUR 150 miljoen aan obligaties die in 2008 onder het EMTN programma waren uitgegeven met een looptijd tot 2014. Deze terugkoop is ingegeven door de
Bladnummer
Persbericht
8 / 15 verwachting dat tegen een lagere rente kan worden geherfinancierd en reduceert de aflossingspiek in 2014. Ultimo 2010 is onder het EMTN programma voor een totaal van EUR 1.361 miljoen (per 31 december 2009 EUR 1.506 miljoen) opgenomen via een plaatsing van publieke obligaties met looptijden variërend van 2013 tot 2038. Daarnaast is in 2009 voor een nominaal bedrag van EUR 195 miljoen nominaal aan zogenoemd Schuldschein-papier uitgegeven (vastrentende leningen met looptijden van 7 en 10 jaar). In 2010, hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het totaal aan Schuldschein leningen. Naast het EMTN programma, heeft Schiphol Group sinds juni 2008 ook een Euro-Commercial Paper (ECP) programma, waaronder kortlopende schulden tot maximaal EUR 750 miljoen kunnen worden aangetrokken tegen in de markt vigerende renteniveaus voor kortlopend papier. Hiervan is in 2010 geen gebruik gemaakt. Er staan momenteel ook geen verplichtingen uit onder dit programma. Schiphol Group heeft haar bestaande kredietfaciliteit met vijf banken voor een totaal bedrag van EUR 175 miljoen verlengd. Daarnaast is een 20-jarige leningsovereenkomst aangegaan met de Europese Investeringsbank voor een faciliteit waaronder maximaal EUR 350 miljoen getrokken kan worden tegen aantrekkelijke voorwaarden. De Europese Investeringsbank heeft deze faciliteit aan Schiphol Group verstrekt gezien haar belangrijke infrastructurele investeringen in nieuwe bagagesystemen (het 70 MB-programma). In 2011 zullen de eerste trekkingen op deze faciliteit plaatsvinden. De gemiddelde interestkosten, exclusief de eenmalige financiële last van EUR 19 miljoen in verband met de vervroegde aflossing van EMTN obligaties, bedroegen in 2010 5,9% en zijn daarmee ongewijzigd ten opzichte van 2009.
Dividendvoorstel
Het vigerende dividendbeleid maakt een maximale pay-out mogelijk van 50% van het resultaat toekomend aan aandeelhouders (netto resultaat), exclusief de waardeveranderingen van vastgoedbeleggingen (na belasting). In 2010 bedraagt het resultaat (toekomend aan aandeelhouders) EUR 169 miljoen. Dit resulteert in een winst per aandeel van EUR 908. Het resultaat aangepast ten behoeve van vaststelling van het dividend bedraagt EUR 152 miljoen. Op basis daarvan is het voorstel een dividend per aandeel uit te keren van EUR 409, zijnde een pay-out van 50%.
Bladnummer
Persbericht
9 / 15
Vooruitzichten
De huidige geopolitieke en economische situatie en de vele onzekerheden in de wereld, maken een blik in de toekomst niet eenvoudiger. Voor 2011 verwachten we op meerdere terreinen verdere groei. Naar verwachting zal het verkeer en vervoer via Amsterdam Airport Schiphol met 4% tot 7% groeien in aantallen passagiers en in aantallen vliegtuigbewegingen. Tevens zal het vracht volume verder stijgen. Gegeven het herstel van het consumentenvertrouwen ligt het in de rede een toename te verwachten van de bestedingen per passagier. De vraag blijft of dit hersteld vertrouwen blijvend is en welke invloed dit heeft op onze inkomsten uit concessies, winkelverkopen en parkeren. Daarbij moet rekening worden gehouden met de verbouwingen van winkelgebieden in de terminal van Amsterdam Airport Schiphol waardoor de bestedingen per passagiers tijdelijk onder druk zullen staan. De waarde van het vastgoed op de luchthaven zal zich naar verwachting stabiliseren. Hierbij moet worden aangetekend dat de negatieve trend in de vastgoedmarkt en met name in de regio Amsterdam, nog niet gekeerd lijkt te zijn. De voorgenomen investeringen liggen met circa EUR 400 miljoen fors hoger dan in 2010 (EUR 248 miljoen). Circa 57% hiervan zal geïnvesteerd worden binnen de business area Aviation en dan met name in het bagagesysteem, onderhoud en beveiliging van bagage, alsmede die zaken die de kwaliteit zullen verhogen in de beleving van de passagier. Dit is ook de verwachting van de in 2011 door de business area Consumers voorgenomen verbouwing van Lounge 3. Daarnaast zal op locatie Schiphol een start worden gemaakt met de realisatie van een nieuw Hilton hotel. In Rotterdam en Eindhoven zal ook worden geïnvesteerd in vastgoedontwikkeling. In de financiering voor 2011 is voorzien mede door een leningsfaciliteit van de Europese Investeringsbank. De afronding van de organisatie aanpassing in 2011, betekent dat het personeelsbestand nog iets zal afnemen. Behoudens onvoorziene omstandigheden, zal het nettoresultaat ongeveer gelijk zijn aan de EUR 169 miljoen van 2010. Schiphol, 16 februari 2010 De Directie
Jaarverslag 2010 Het Jaarverslag 2010 zal begin april beschikbaar zijn via www.schiphol.nl / Schiphol Group.
Informatie voor de pers: Persconferentie op 17 februari 2011: aanvang 9.30 uur (CET)
Bladnummer
Persbericht
10 / 15 Onderstaand zijn weergegeven de resultaten per Business Area, de Geconsolideerde Winst- en Verliesrekening, Geconsolideerde Balans, Mutatie overzicht van het eigen vermogen en Geconsolideerd Kasstroomoverzicht over 2010
Resultaten per business area
Business Area Aviation
EUR miljoen Totale omzet Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Gemiddelde vaste activa RONA voor belastingen RONA na belastingen Investeringen in vaste activa 2010 697 652 180 45 2.051 2,2% 1,7% 164 2009 688 642 176 45 2.011 2,3% 1,7% 143
14,2%
+/1,4% 1,5% 2,7% -0,5% 2,0%
Reporting Segment Aviation
EUR miljoen Totale omzet Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Investeringen in vaste activa RONA na belastingen 2010 456 411 153 45 155 1,9% 2009 441 401 147 40 105 1,7% +/3,3% 2,4% 4,1% 12,2% 47,3%
Reporting Segment Security
EUR miljoen Totale omzet Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Investeringen in vaste activa RONA na belastingen 2010 241 242 27 2009 246 242 28 5 38 1,7% +/-2,1% 0,0% -4,5% -106,3% -77,1%
9 -0,1%
Bladnummer
Persbericht
11 / 15
Business Area Consumers
EUR miljoen Totale omzet Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Gemiddelde vaste activa RONA voor belastingen RONA na belastingen Investeringen in vaste activa 2010 299 166 155 133 239 55,7% 41,5% 26 2009 284 181 134 104 241 42,9% 31,9% 16
66,8%
+/5,1% -8,3% 15,3% 28,5% -0,9%
Business Area Real Estate
EUR miljoen Totale omzet Resultaat u.h.v. verkoop vastgoedbeleggingen Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Gemiddelde vaste activa RONA voor belastingen RONA na belastingen Investeringen in vaste activa 2010 173 21 98 113 97 1.524 6,5% 4,8% 52 2009 172 +/0,8%
- 39
103 51 29 1.511 2,1% 1,5% 43
19,6% -5,5% 121,9% 233,3% 0,8%
Business Area Alliances & Participations
EUR miljoen Totale omzet Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen Bedrijfslasten EBITDA Exploitatieresultaat Gemiddelde vaste activa RONA voor belastingen RONA na belastingen Investeringen in vaste activa 2010 147 1 125 35 22 844 10,1% 8,0% 6 2009 143 +/2,9%
-1
132 22 9 780 5,1% 4,7% 13
-48,8% -5,3% 58,2% 139,2% 8,2%
Bladnummer
Persbericht
12 / 15 Geconsolideerde winst en verliesrekening 2010
(in EUR 1.000) 2010 2009
Netto-omzet Verkoopopbrengst vastgoed Kostprijs verkoop vastgoed Resultaat uit verkoop vastgoed Waardeveranderingen vastgoed Overige resultaten uit vastgoed Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten Personeelsbeloningen Afschrijvingen Bijzondere waardeveranderingen Organisatie aanpassing Overige bedrijfskosten Totaal bedrijfslasten Exploitatieresultaat Financiële baten en lasten Resultaat deelnemingen Resultaat voor belastingen Winstbelasting Resultaat Toekomend aan: Minderheidsaandeelhouders Aandeelhouders (netto resultaat) Winst per aandeel (x EUR 1) Verwaterde winst per aandeel (x EUR 1)
1.180.148 2.715 2.866 - 151 22.180 22.029 522.072 183.737 185.829 467 9.135 4.229 - 905.469 296.708 - 115.181 57.076 238.603 - 66.889 171.714
1.153.846 944 849 95 - 40.135 - 40.040 509.057 186.501 182.863 13.235 31.278 3.803 - 926.737 187.069 - 91.228 26.939 122.780 9.929 132.709
2.754 168.960 908 908
586 132.123 710 710
Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2010 (in EUR 1.000) 2009
Resultaat Omrekeningsverschillen Waardemutaties afdekkingstransacties Waardemutaties overige belangen Totaal niet gerealiseerd resultaat Totaalresultaat Toekomend aan: Minderheidsaandeelhouders Aandeelhouders
171.714 9.697 13.790 3.450 26.937 198.651
132.709 9.487 15.183 641 25.311 158.020
2.773 195.878
439 157.581
Bladnummer
Persbericht
13 / 15 Geconsolideerde balans per 31 December 2010
Activa (in EUR 1.000)
31 december 2010
31 december 2009
Vaste activa Immateriële activa Activa ten behoeve van operationele activiteiten Activa in aanbouw of ontwikkeling Vastgoedbeleggingen Latente belastingen Deelnemingen Vorderingen op deelnemingen Overige financiële belangen Leasevorderingen Leningen Derivaten Overige langlopende vorderingen
43.200 2.376.031 390.695 1.053.313 228.647 689.413 88.221 10.758 3.300 4.260 89.415 23.170 5.000.423
42.121 2.198.568 548.281 982.439 256.990 629.815 66.541 7.309 5.522 4.087 37.907 18.768 4.798.348
Vlottende activa Leasevorderingen Leningen Activa beschikbaar voor verkoop Handels- en overige vorderingen Liquide middelen
2.223 84 38.242 161.004 304.202 505.755 5.506.178
1.967 83 36.625 166.386 524.403 729.464 5.527.812
Passiva (in EUR 1.000)
31 december 2010
31 december 2009
Kapitaal en reserves toekomend aan aandeelhouders Geplaatst kapitaal Agio reserve Ingehouden winst Overige reserves
84.511 362.811 2.609.827 30.973 3.088.122 21.295 3.109.417
84.511 362.811 2.505.423 4.054 2.956.799 18.633 2.975.432
Minderheidsaandeelhouders Eigen vermogen Langlopende verplichtingen Leningen Leaseverplichtingen Personeelsbeloningen Overige voorzieningen Derivaten Overige langlopende verplichtingen
1.609.317 57.917 35.525 29.573 1.464 93.786 1.827.582
1.847.114 113.409 38.334 30.792 3.826 96.912 2.130.387
Kortlopende verplichtingen Leningen Leaseverplichtingen Derivaten Winstbelasting Handels- en overige schulden
122.756 55.731 16.413 11.582 362.697 569.179 5.506.178
60.750 4.368 10.477 3.507 342.891 421.993 5.527.812
Bladnummer
Persbericht
14 / 15 Geconsolideerd kasstroomoverzicht over 2010
(in EUR 1.000) 2010 2009
Kasstroom uit operationele activiteiten: Kasstroom uit bedrijfsoperaties Betaalde winstbelasting Betaalde interest Ontvangen interest Ontvangen dividend
486.538 - 35.595 - 114.651 2.544 11.753 - 135.949
388.542 - 34.611 - 49.386 2.974 19.410 - 61.613 326.929
Kasstroom uit operationele activiteiten Kasstroom uit investeringsactiviteiten: Investeringen in immateriële activa Investeringen in vaste activa Ontvangen uit desinvesteringen vastgoed Ontvangen uit desinvesteringen operationele activa Acquisities Verkoop van deelnemingen Kapitaaluitbreiding in/ terugstorting door deelnemingen Ontvangen aflossing leningen Nieuw afgekochte erfpacht Ontvangen termijnen financiële lease Ontvangen op overige langlopende vorderingen Kasstroom uit investeringsactiviteiten Vrije kasstroom Kasstroom uit financieringsactiviteiten Ontvangen uit opgenomen leningen Betaalde aflossingen op leningen Renteverschil bij terugkoop EMTN obligaties Afwikkeling van derivaten Betaald dividend Ontvangen uit overige langlopende verplichtingen Nieuw afgekochte erfpacht Betaalde termijnen financiële lease Kasstroom uit financieringsactiviteiten
350.589
- 11.628 - 236.316 2.715 41 - 9.708 2.157 85 3.025 - 249.629 100.960
- 11.398 - 203.340 944 123 750 112 - 3.004 2.983 25 - 212.805 114.124
116 - 211.942 - 19.328 - 11.723 - 64.666 - 13.644 - 321.187
394.193 - 178.992 5.371 - 69.183 4.383 30.491 - 13.493 172.770
Nettokasstroom
- 220.227
286.894
Stand liquide middelen bij aanvang boekjaar Nettokasstroom Koers- en omrekeningsverschillen Stand liquide middelen ultimo boekjaar
524.403 - 220.227 26 304.202
237.183 286.894 326 524.403
Bladnummer
Persbericht
15 / 15 Mutatieoverzicht van het geconsolideerde eigen vermogen
(in EUR 1.000) Geplaatst kapitaal Stand per 31 december 2008 Resultaat Niet gerealiseerd resultaat Totaalresultaat Uitbetaling van dividend 84.511 Toekomend aan de aandeelhouders Agio Ingehouden reserve winst 362.811 2.442.372 132.123 132.123 - 69.072 Minderheids aandeel houders Overige reserves - 21.404 25.458 25.458 18.305 586 - 147 439 - 111 2.886.595 132.709 25.311 158.020 - 69.183
Totaal
Stand per 31 december 2009 Resultaat Niet gerealiseerd resultaat Totaalresultaat Uitbetaling van dividend
84.511 -
362.811 -
2.505.423 168.960 168.960 - 64.556
4.054 26.919 26.919 -
18.633 2.754 18 2.772 - 110
2.975.432 171.714 26.937 198.651 - 64.666
Stand per 31 december 2010
84.511
362.811
2.609.827
30.973
21.295
3.109.417
---- --