Overslagterminal Almere
17-02-2011
Het College van B en W van Almere heeft besloten om mee te werken aan
het particulier initiatief voor een buitendijkse laad- en loskade
(overslagterminal) nabij de sluis `Blocq van Kuffeler'. Almere komt
hiermee een stap dichterbij een eerste aansluiting op de binnenvaart.
Met de komst van de overslagterminal wordt een bijdrage geleverd aan
zowel de economische ontwikkeling van Almere als aan duurzaam
goederenvervoer. De overslagterminal is tegelijkertijd van toegevoegde
waarde, door de groei van Almere (Almere 2.0) duurzamer uit te voeren,
zoals omschreven in de Almere Principles. Deze ontwikkeling versterkt
het vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijven en de manier waarop de
bestaande bedrijven produceren.
De overslagterminal is ontstaan uit particulier initiatief en een
sterke behoefte uit de markt. Al geruime tijd bestaat de wens van
ondernemers in de logistieke sector om aansluiting te vinden bij de
binnenvaart. De `Haventafel Almere' heeft zich hier hard voor gemaakt.
Door het Economic Development Board Almere (EDBA) zijn de
ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Wimar Jaeger,
voorzitter van de tafel Logistiek en Handel binnen de EDBA: "Dit plan
is zo belangrijk omdat het laat zien hoe de ondernemende wijze, waarop
we in Almere werkgelegenheid creëren, snel succesvol kan zijn.
Betrokkenheid van ondernemend Almere gecombineerd met een gemeente die
wil denken vanuit kansen in plaats van onmogelijkheden maakt écht werk.
Ik zeg altijd: waarom moeilijk doen als het samen kan!"
Overslagterminal
De initiatiefnemers gaan in hun plan uit van een buitendijkse
overslagterminal voor onder andere containers met huisvuil, zand, grind
en andere bouwmaterialen. De overslagterminal zal een kleinschalig
karakter hebben met een eenvoudige aanlegkade en een mobiele kraan. De
initiatiefnemers rekenen op een sterke verbetering van de duurzame
bereikbaarheid voor Almere. Per schip kan er 550 duizend ton lading
vervoerd worden over water, met korte verbinding naar het achterland.
Dat is ongeveer 40.000 vrachtwagenritten minder over de weg en
besparing van 1,35 mln liter diesel wat overeenkomt met circa 3.500 ton
CO2 reductie.
Rol gemeente Almere
De medewerking van de gemeente bestaat uit het aanpassen van het
bestemmingsplan voor dat gebied. Voordat het zo ver is, worden enkele
zaken nog goed uitgezocht, waaronder de milieu effecten. De gemeente
schiet de kosten voor vanuit een voorbereidingskrediet van EUR 150.000
voor de planuitwerking. Het geld komt uit het Fonds Initiële
Ontwikkelingen en wordt na realisatie teruggestort door de
initiatiefnemers. Wethouder Economische Ontwikkeling Ben Scholten:
"Zowel de inhoud van deze ontwikkeling als de weg er naar toe sluiten
aan op de nieuwe manier van werken binnen het `Economisch Offensief
Almere Werkt'. Inhoudelijk past deze structurele verbetering van onze
bereikbaarheid goed bij het aanwakkeren van onze economische
ontwikkeling. Daarnaast is het een eerste praktijkvoorbeeld van wat er
snel tot stand kan komen wanneer bedrijfsleven, overheid en
maatschappelijke instellingen van begin af aan samenwerken."
Van plan naar uitvoering
Omdat de EDBA de haalbaarheid van deze containerterminal groot acht,
zal de gemeente bekijken binnen welke voorwaarden dit plan precies moet
vallen. Dit kan leiden tot een voorkeursbesluit door de gemeenteraad,
te verwachten halverwege 2011. Het voorkeursbesluit betekent de start
van een procedure voor een bestemmingsplan met formele inspraak. Wimar
Jaeger: het duurt dus nog heel even voordat straks de goederen óók over
het water Almere binnen stromen. Maar zonder binnenvaartmogelijkheden
kunnen we de ambities van Almere om één van de grootste logistieke
centra van Nederland te worden niet waarmaken. Bovendien heeft de
binnenvaart grote voordelen ten opzichte van het wegvervoer. Het is
veel minder belastend voor het milieu en het is nog beter betaalbaar
ook."
Gemeente Almere