Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 17 februari 2011

Belangrijke financiële impuls voor onderwijsonderzoek

Gepubliceerd op 17 februari 2011

Twee samenwerkende onderzoeksteams onder leiding van UvA-wetenschappers ontvangen een subsidie van respectievelijk 921.000 en 668.000 euro van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO), onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In het project dat geleid wordt door prof. dr. Herman van de Werfhorst, doen wetenschappers van de UvA en de Universiteit Maastricht (UM) onderzoek naar de effectiviteit van onderwijsstelsels. In het project onder leiding van dr. Peter de Jong richten onderzoekers van de UvA en de Radboud Universiteit Nijmegen (RUN) zich op methoden voor begrijpend lezen.

De effectiviteit van onderwijsstelsels

Project Educational Systems and Four Central Tasks of Education, onder leiding van prof. dr. Herman van de Werfhorst, Amsterdam Centre for Inequality Studies (zie onderstaande verwijzing) Toekenning: EUR 921.000

De onderzoekers van de UvA (prof. dr. Herman van de Werfhorst en prof. dr. Sjoerd Karsten) en de UM bestuderen de impact van vier kenmerken van onderwijsstelsels op vier centrale functies van het onderwijs. De vier kenmerken zijn: differentiatie, standaardisatie, beroepsoriëntatie en onderwijscarrière. De vier functies zijn: verbeteren van gelijke kansen, verbeteren van efficiënt kiezen en leren, voorbereiden op de arbeidsmarkt en socialiseren voor actieve participatie in de samenleving (civic engagement). Door deze aspecten systematisch met elkaar in verband te brengen, krijgen de onderzoekers kennis over de invloed van onderwijsinstituties op een brede reeks doelstellingen, waarvan ook wetenschap en beleid bij het stellen van hun prioriteiten kunnen profiteren. Voor het empirisch onderzoek maken de onderzoekers gebruik van een breed scala van datasets en technieken en vergelijken zij landen en onderwijsorganisaties met betrekking tot de institutionele variaties en de gevolgen daarvan voor de vier kernfuncties van het onderwijs.