Nederlandse Zorgautoriteit
Zorgaanbieders verbeteren beleid bijbetalingen AWBZ
17-02-2011
Het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar onterechte
bijbetalingen in de AWBZ leidde tot ruim 400 nieuwe meldingen van
cliënten in 2010. Door de aansporingen van de NZa, zorgkantoren, Actiz
en cliëntenorganisaties verbeterden zorgaanbieders in de AWBZ hun
beleid op het gebied van bijbetalingen. De NZa en zorgkantoren zullen
ook in 2011 nauwkeurig volgen of zorgaanbieders in de AWBZ zich aan de
regels houden.
Zorgaanbieders mogen geen bijbetaling vragen voor diensten die al
vanuit de AWBZ vergoed worden. Een vergoeding voor 'extra' diensten op
basis van vrijwilligheid mag wel, maar dan moet de cliënt daarover
vooraf informatie krijgen. Inmiddels hebben veel zorgaanbieders hun
beleid aangepast naar aanleiding van de aansporingen van de NZa,
zorgkantoren, Actiz en cliëntenorganisaties.
Zorgaanbieders zijn aangesproken op hun gedrag en gewezen op de
diensten waarvoor wel en waarvoor niet een bijdrage mag worden
gevraagd. Het Landelijk Overleg Cliëntenraden (LOC) en de Nederlandse
Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) ondersteunden cliëntenraden
bij het maken van goede afspraken over bijbetalen en de informatie
daarover. Al eerder stelde de NZa een 'Richtsnoer Informatievoorziening
door zorgaanbieders' op, waarin staat op welke manier zorgaanbieders
hun cliënten moeten informeren over hun zorgaanbod en over bijbetalen
voor bepaalde diensten.
De NZa onderzoekt op dit moment nog een aantal meldingen. Het komende
jaar zullen de NZa en de zorgkantoren nauwkeurig blijven volgen of
zorgaanbieders in de AWBZ zich aan de regels voor het vragen van
bijbetalingen houden. Meldingen over onterechte bijbetalingen kunt u
ook in 2011 melden via ons Meldpunt.
* CVZ brochure - Daar heeft u recht op in een AWBZ-instelling