CNV Vakmensen tegen opdeling spoornet NL
17 februari 2011
"Alles wat te maken heeft met reizen per trein komt onder druk te staan en wordt negatief beïnvloed door het opsplitsen van het treinvervoer onder NS en drie extra vervoersbedrijven. Het belang van de reiziger; het mobiliteitsbelang én het belang van werknemers leiden eronder." Bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen ziet - kortom - weinig in het plan dat de regionale vervoerders Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus gisteren openbaarden.
CNV Vakmensen vindt het opsplitsen van het hoofdrailnet in drie intercitynetten en het vervolgens openbaar aan te besteden onwenselijk. `Het Nieuwe Spoorplan', zoals de regionalen het noemen, leidt ertoe dat meerdere vervoerders op het hoofdrailnet zullen rijden. Reizigers moeten dan vaker overstappen. Daar worden zij niet blij(er) van.
Huidig vervoerder NS op het hoofdrailnet, besteedt veel aandacht aan veiligheid op het spoor. In elke trein rijdt een conducteur mee. Bij regionale vervoerders is dit niet altijd het geval. Hiermee boet het reizigersbelang in.
Volgens Jan Wevers is er nóg een reden waarom de opsplitsing ongewenst is. "NS is een Nederlands bedrijf met de staat als eigenaar. De meeste regionale vervoerders zijn eigenlijks buitenlandse ondernemingen met een vestiging hier. Daar spelen ook de mobiliteitsbelangen in het respectievelijke moederland een rol. Als er keuzes moet worden gemaakt dan zal het Nederlandse belang weldra ondergeschikt zijn."
Wevers wil het bovendien opnemen voor de medewerkers bij NS. "Die zijn in de regel trots om bij dit Nederlandse spoorbedrijf te werken. Zij zitten niet te wachten op een andere baas. Bovendien, de ervaring van collega's die destijds betrokken waren bij de uitbesteding van het railgoederenvervoer, leert dat arbeidsomstandigheden en -voorwaarden verslechteren. Ook niet echt een prettig vooruitzicht."
De minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bepaalt binnenkort of het hoofdrailnet onderhands aan de NS gegund zal worden. Volgens CNV Vakmensen leidt die keuze geen twijfel: het moet NS blijven.
Volgens Jan Wevers is er nóg een reden waarom de opsplitsing ongewenst is. "NS is een Nederlands bedrijf met de staat als eigenaar. De meeste regionale vervoerders zijn eigenlijks buitenlandse ondernemingen met een vestiging hier. Daar spelen ook de mobiliteitsbelangen in het respectievelijke moederland een rol. Als er keuzes moet worden gemaakt dan zal het Nederlandse belang weldra ondergeschikt zijn."
Wevers wil het bovendien opnemen voor de medewerkers bij NS. "Die zijn in de regel trots om bij dit Nederlandse spoorbedrijf te werken. Zij zitten niet te wachten op een andere baas. Bovendien, de ervaring van collega's die destijds betrokken waren bij de uitbesteding van het railgoederenvervoer, leert dat arbeidsomstandigheden en -voorwaarden verslechteren. Ook niet echt een prettig vooruitzicht."
De minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bepaalt binnenkort of het hoofdrailnet onderhands aan de NS gegund zal worden. Volgens CNV Vakmensen leidt die keuze geen twijfel: het moet NS blijven.
---