Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
openbaar vervoer
Tram- en busbanen onmisbaar voor stiptheid openbaar vervoer
donderdag, 17 februari 2011 11:36
TreinTramBus reageert op uitlatingen Touring
Automobilistenvereniging Touring stelt vandaag dat busbanen files
veroorzaken. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbolgen: tram-
en busbanen zijn net een deel van de oplossing. Maar er is meer nodig
dan dat alleen.
TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen meer dan eens nodig zijn. Het
is toch logisch dat een tram of bus met 70 tot 150 passagiers voorrang
krijgt op een auto met gemiddeld 1,2 inzittenden. Jan Vanseveren,
woordvoerder van TreinTramBus: "Neem nu de Bredabaan in Antwerpen. Daar
passeren tussen 7 en 8 uur 's ochtends 55 trams en bussen stadinwaarts.
Aan gemiddeld 80 inzittenden per bus of tram betekent dit 4400 mensen
die zich over één rijstrook (de busbaan) verplaatsen. Om dezelfde
mensen per auto te vervoeren, aan gemiddeld 1,2 per auto, zijn 3.666
auto's nodig, of drie rijstroken. Een busbaan is dus zuinig met
ruimte."
Ook elders in Vlaanderen kunnen tram- en busbanen een veelvoud aan
pendelaars vervoeren in vergelijking met een rijstrook voor het
autoverkeer. Tram- en busbanen helpen mee de verkeersknoop op te
lossen, in tegenstelling tot wat Touring beweert. Ook de hulpdiensten
kunnen dank zij de busbanen kostbare tijd winnen.
TreinTramBus stelt vast dat de doorstroming van tram en bus nog op tal
van plaatsen onvoldoende is. Jan Vanseveren: "In Gent verliezen volle
trams op sommige plaatsen in de binnenstad meer dan 10 minuten tijd
omdat er twee of drie auto's staan te wachten voor de inrit van een
parkeergarage." Naast tram- en busbanen zijn ook andere maatregelen
nodig. "Een busbaan is mooi, maar vaak gaat de gewonnen tijd verloren
door lange wachttijden bij de verkeerslichten. In Antwerpen verliest
elke tram en bus bij een rit heen en terug over de Leien zes minuten
tijd aan de verkeerslichten." Bijgevolg zijn niet minder maar meer
doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer zijn nodig.
Prioriteit aan de verkeerslichten is dan ook essentieel.
Ook de bewering van Touring dat de procedures bij de totstandkoming van
busbanen ondemocratisch zouden zijn, houdt geen steek. Al de betrokken
gemeenten hebben immers hun zeg in de Auditcommissies.