Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


openbaar vervoer
Tram- en busbanen onmisbaar voor stiptheid openbaar vervoer donderdag, 17 februari 2011 11:36

TreinTramBus reageert op uitlatingen Touring

Automobilistenvereniging Touring stelt vandaag dat busbanen files veroorzaken. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert verbolgen: tram- en busbanen zijn net een deel van de oplossing. Maar er is meer nodig dan dat alleen.

TreinTramBus stelt dat tram- en busbanen meer dan eens nodig zijn. Het is toch logisch dat een tram of bus met 70 tot 150 passagiers voorrang krijgt op een auto met gemiddeld 1,2 inzittenden. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Neem nu de Bredabaan in Antwerpen. Daar passeren tussen 7 en 8 uur 's ochtends 55 trams en bussen stadinwaarts. Aan gemiddeld 80 inzittenden per bus of tram betekent dit 4400 mensen die zich over één rijstrook (de busbaan) verplaatsen. Om dezelfde mensen per auto te vervoeren, aan gemiddeld 1,2 per auto, zijn 3.666 auto's nodig, of drie rijstroken. Een busbaan is dus zuinig met ruimte."

Ook elders in Vlaanderen kunnen tram- en busbanen een veelvoud aan pendelaars vervoeren in vergelijking met een rijstrook voor het autoverkeer. Tram- en busbanen helpen mee de verkeersknoop op te lossen, in tegenstelling tot wat Touring beweert. Ook de hulpdiensten kunnen dank zij de busbanen kostbare tijd winnen.

TreinTramBus stelt vast dat de doorstroming van tram en bus nog op tal van plaatsen onvoldoende is. Jan Vanseveren: "In Gent verliezen volle trams op sommige plaatsen in de binnenstad meer dan 10 minuten tijd omdat er twee of drie auto's staan te wachten voor de inrit van een parkeergarage." Naast tram- en busbanen zijn ook andere maatregelen nodig. "Een busbaan is mooi, maar vaak gaat de gewonnen tijd verloren door lange wachttijden bij de verkeerslichten. In Antwerpen verliest elke tram en bus bij een rit heen en terug over de Leien zes minuten tijd aan de verkeerslichten." Bijgevolg zijn niet minder maar meer doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer zijn nodig. Prioriteit aan de verkeerslichten is dan ook essentieel.

Ook de bewering van Touring dat de procedures bij de totstandkoming van busbanen ondemocratisch zouden zijn, houdt geen steek. Al de betrokken gemeenten hebben immers hun zeg in de Auditcommissies.