Groen!

Vlaamse regering kiest voor verdere verstening van Vlaanderen

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 16 februari 2011 in "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

Vanmiddag wordt in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement gestemd over de tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De Vlaamse regering kiest ervoor om Vlaanderen nog meer dicht te bouwen met nieuwe bedrijventerreinen en wegen. Voor Groen! dringen heel andere keuzes zich op, het huidige beleid is onhoudbaar. Ook de beloftes om te zorgen voor meer groenmoeten nagekomen worden.

Door de acties van het nieuwe structuurplan dreigt Vlaanderen nog meer te verstenen.
Tussen 1985 en 2010 nam de bebouwde oppervlakte in Vlaanderen toe met 35%. Sinds 2001 ging er 236 km² open ruimte verloren: meer dan de grootte van de stad Antwerpen (204 km²) of het equivalent van 33.000 voetbalvelden . Als we tegen dit tempo verder gaan zal, volgens een doctoraats-onderzoek van Lien Poelmans (KULeuven), in 2050 42% van de beschikbare ruimte volgebouwd zijn. Nu is dat al 18%.

Bebouwde oppervlakte in 2000

Bebouwde oppervlakte in 2050 (voorspelling). Bron: BBL

De Vlaamse Regering offert massa's open ruimte op aan de aanleg van nieuwe wegen, de zogenaamde missing links. Van de oorspronkelijk voorziene 25 missing links springen we nu naar 35 grotere missing links. Deze nieuwe wegen kosten ruimte, maar ook veel geld. De kosten, worden naar de toekomst doorgeschoven. Bijv. via PPS-projecten - de privé betaalt dan vandaag voor de aanleg en het onderhoud, maar de overheid moet dan wel jarenlang hoge bedragen (de zogenaamde beschikbaarheidsvergoedingen) afbetalen. Dit zal een zware weerslag hebben op toekomstige begrotingen. Het debat over de kost van al die nieuwe infrastructuur wordt angstvallig ontweken.

Daarnaast wil de Vlaamse regering nog 6.000 ha bijkomende industriegronden aansnijden. (60 km² of ongeveer 8390 voetbalvelden). Terwijl er nog 12.000ha aan nieuwe terreinen ongebruikt bij ligt. Daarnaast zal elk (hoofd)dorp 5 ha bijkomende KMO- of industriezone mogen realiseren. Dit zal niet alleen leiden tot tot versnippering, het zal ook nieuwe (en vaak ongewenste) mobiliteitsstromen opwekken.

Ten slotte voorziet de bijsturing van het structuurplan ook in woonuitbreidingsgebieden in buitengebied. Ook hier wordt de nog beschikbare ruimte in bestaande woongebieden genegeerd.

Vlaanderen raakt zo helemaal versteend en volgebouwd. Ook de visie van een open een stedelijk Vlaanderen, met vrijwaring van het buitengebied, gaat zo op de schop.