Arriva
Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland presenteert `Het Nieuwe Spoorplan'
Woensdagavond 16 februari om 20.00 uur hebben de FMN-leden Arriva,
Connexxion, Syntus en Veolia Transport Het Nieuwe Spoorplan aangeboden
aan Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu.
Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of
niet wordt aanbesteed. Dit besluit is bepalend voor de kwaliteit die de
reiziger krijgt aangeboden vanaf 2015 en is verstrekkend voor de
verdere ontwikkeling van het spoor en daarmee voor de bereikbaarheid
van Nederland de komende decennia. Het openbaar vervoer en specifiek
het spoorvervoer in Nederland kan veel beter voor de reiziger en
goedkoper voor de belastingbetaler.
Highlights uit Het Nieuwe Spoorplan
De vervoerders stellen voor om de opbouw van het treinsysteem in
Nederland te organiseren vanuit de formules HSL, Intercity en
Stoptrein. Een formule indeling per reizigersmarkt:
* Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk
onderdeel gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door
Nederland, België en Frankrijk.
* Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te
delen in 3 logische geografische Intercitynetten, Centraal,
Noord+Oost en Zuid + separaat het HSL-net.
* Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen
ontkoppelen van de Intercity's en uit het hoofdrailnet halen.
Regionale stoptreinen onderbrengen in volgende Regionetten: Net
Noord Nederland (NNnet), Net Overijssel - Twente (OTnet), Net
Gelderland (Gnet), Net Noord Holland (NHnet), Net Randstad (Rnet),
Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).
Eenvoudig te realiseren door aanbesteden
De Intercity's en de 7 Regionetten aanbesteden. Dat is het advies van
de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia
Transport. De Intercity's kunnen in zijn geheel als een Intercitynet
worden aanbesteed, maar ook in de vorm van drie logische geografische
Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net.
Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua
fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding.
Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het
Randstad Regionet worden aanbesteed.
Concurrentie zal leiden tot beste kwaliteit
Het Nieuwe Spoorplan biedt een veel beter spoornetwerk voor de reiziger
met als basis de logische indeling: formules op maat, ontworpen voor
elke reizigersmarkt. Door het vereenvoudigen van het spoornetwerk zal
de betrouwbaarheid en punctualiteit direct toenemen en zal er op het
hele spoor reizigersgroei en een hogere klanttevredenheid ontstaan.
Hogere betrouwbaarheid en punctualiteit door het scheiden van de
formules en deze als separaat product in de markt te zetten, waardoor
betere beheersbare netten in allerlei omstandigheden ontstaan. Hogere
klanttevredenheid en reizigersgroei omdat de reiziger centraal staat!
Financiële bijdrage voor rendabele Intercity's
Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis zal er geld geboden
worden aan de Rijksoverheid om de zeer rendabele Intercity's te mogen
rijden. Een deel van deze naar verwachting zeer hoge opbrengsten voor
de Rijksoverheid op de Intercitylijnen wordt aangewend om een deel van
de niet rendabele Stoptreinen te financieren. Per saldo zal dit een
positieve opbrengst van honderden miljoenen Euro's opleveren voor de
Rijksoverheid.
Bewezen resultaten
Het Nieuwe Spoorplan is gebaseerd op ervaringen en bewezen resultaten.
De regionale vervoerders hebben de afgelopen jaren samen met de
(decentrale) overheden geïnvesteerd in het regionale openbaar vervoer.
En met succes! Wij vervoeren dagelijks 1,8 miljoen reizigers met
comfortabel, betrouwbaar en duurzaam Multimodaal openbaar vervoer met
een punctualiteit tussen de 95 en 100 procent. Met nieuwe comfortabele,
toegankelijke, milieuvriendelijke treinen, een hogere frequentie en
directe busaansluitingen is een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Dit
samen met de continue focus op de klant, onder andere door uitstekende
reizigersinformatie, is de basis voor een zeer hoge klanttevredenheid
op deze trajecten. Hierdoor is er een forse reizigersgroei
gerealiseerd, op sommige trajecten tot wel 40 procent. Daarnaast is
fors bespaard (30-50 procent) op de jaarlijkse bijdragen van de
regionale overheden. Het Nieuwe Spoorplan is een logisch vervolg op
deze successen en geeft een krachtige impuls aan het huidige openbaar
vervoer in het hart van Nederland en zorgt daarnaast voor een sterker
en uitgebreider aanbod in de regio.
FMN
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland is een federatie van de
regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.
www.alternatiefovplan.nl
Geschreven op 17 februari 2011