Arriva


Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland presenteert `Het Nieuwe Spoorplan'

Woensdagavond 16 februari om 20.00 uur hebben de FMN-leden Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport Het Nieuwe Spoorplan aangeboden aan Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu. Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of niet wordt aanbesteed. Dit besluit is bepalend voor de kwaliteit die de reiziger krijgt aangeboden vanaf 2015 en is verstrekkend voor de verdere ontwikkeling van het spoor en daarmee voor de bereikbaarheid van Nederland de komende decennia. Het openbaar vervoer en specifiek het spoorvervoer in Nederland kan veel beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler.

Highlights uit Het Nieuwe Spoorplan
De vervoerders stellen voor om de opbouw van het treinsysteem in Nederland te organiseren vanuit de formules HSL, Intercity en Stoptrein. Een formule indeling per reizigersmarkt:
* Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk onderdeel gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door Nederland, België en Frankrijk.

* Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te delen in 3 logische geografische Intercitynetten, Centraal, Noord+Oost en Zuid + separaat het HSL-net.

* Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen ontkoppelen van de Intercity's en uit het hoofdrailnet halen. Regionale stoptreinen onderbrengen in volgende Regionetten: Net Noord Nederland (NNnet), Net Overijssel - Twente (OTnet), Net Gelderland (Gnet), Net Noord Holland (NHnet), Net Randstad (Rnet), Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).

Eenvoudig te realiseren door aanbesteden
De Intercity's en de 7 Regionetten aanbesteden. Dat is het advies van de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. De Intercity's kunnen in zijn geheel als een Intercitynet worden aanbesteed, maar ook in de vorm van drie logische geografische Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net. Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding. Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het Randstad Regionet worden aanbesteed.

Concurrentie zal leiden tot beste kwaliteit
Het Nieuwe Spoorplan biedt een veel beter spoornetwerk voor de reiziger met als basis de logische indeling: formules op maat, ontworpen voor elke reizigersmarkt. Door het vereenvoudigen van het spoornetwerk zal de betrouwbaarheid en punctualiteit direct toenemen en zal er op het hele spoor reizigersgroei en een hogere klanttevredenheid ontstaan. Hogere betrouwbaarheid en punctualiteit door het scheiden van de formules en deze als separaat product in de markt te zetten, waardoor betere beheersbare netten in allerlei omstandigheden ontstaan. Hogere klanttevredenheid en reizigersgroei omdat de reiziger centraal staat!

Financiële bijdrage voor rendabele Intercity's
Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis zal er geld geboden worden aan de Rijksoverheid om de zeer rendabele Intercity's te mogen rijden. Een deel van deze naar verwachting zeer hoge opbrengsten voor de Rijksoverheid op de Intercitylijnen wordt aangewend om een deel van de niet rendabele Stoptreinen te financieren. Per saldo zal dit een positieve opbrengst van honderden miljoenen Euro's opleveren voor de Rijksoverheid.

Bewezen resultaten
Het Nieuwe Spoorplan is gebaseerd op ervaringen en bewezen resultaten. De regionale vervoerders hebben de afgelopen jaren samen met de (decentrale) overheden geïnvesteerd in het regionale openbaar vervoer. En met succes! Wij vervoeren dagelijks 1,8 miljoen reizigers met comfortabel, betrouwbaar en duurzaam Multimodaal openbaar vervoer met een punctualiteit tussen de 95 en 100 procent. Met nieuwe comfortabele, toegankelijke, milieuvriendelijke treinen, een hogere frequentie en directe busaansluitingen is een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Dit samen met de continue focus op de klant, onder andere door uitstekende reizigersinformatie, is de basis voor een zeer hoge klanttevredenheid op deze trajecten. Hierdoor is er een forse reizigersgroei gerealiseerd, op sommige trajecten tot wel 40 procent. Daarnaast is fors bespaard (30-50 procent) op de jaarlijkse bijdragen van de regionale overheden. Het Nieuwe Spoorplan is een logisch vervolg op deze successen en geeft een krachtige impuls aan het huidige openbaar vervoer in het hart van Nederland en zorgt daarnaast voor een sterker en uitgebreider aanbod in de regio.

FMN
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland is een federatie van de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.

www.alternatiefovplan.nl
Geschreven op 17 februari 2011