Ingezonden persbericht



Obvion publiceert consumentbeoordelingen over tussenpersonen online

Kwaliteitsbeoordeling van checkuwhypotheekadviseur.nl geeft consumenten extra informatie over passende advisering Heerlen, 16 februari 2011 - Obvion hypotheken maakt consumentbeoordelingen over tussenpersonen inzichtelijk op haar website Obvion.nl. Consumenten geven hun oordeel op de site checkuwhypotheekadviseur.nl . Op deze website delen consumenten hun ervaringen aan de hand van een vragenlijst die is gebaseerd op het 'ideale adviestraject' van de AFM. "Onze eigen webmodule om de dichtstbijzijnde tussenpersoon te zoeken, vullen wij aan met het beoordelingscijfer dat consumenten op deze site kunnen geven", vertelt Douwe Dijkstra, Adjunct-directeur Obvion. Vandaag presenteert het consultancy bureau IG&H op het hypothekenevent 2011 een onderzoek dat zij samen met Dukers en Baelemans hebben uitgevoerd. Hieruit blijkt dat 14% van de consumenten hun keuze voor een tussenpersoon nu al baseert op de beoordelingen op vergelijkingssites. Als tussenpersonen hun klanten kunnen bewegen om hun oordeel te geven én erin slagen een goede beoordeling te krijgen, kunnen zij meer klanten aantrekken. "Er ontstaat meer inzicht in afweging tussen prijs en kwaliteit", zegt Dijkstra. Obvion gaat bezoekers van obvion.nl stimuleren deze Kwaliteitscheck in te vullen. Daarnaast vragen wij onze tussenpersonen om de vragenlijst door hun eigen klanten in te laten vullen en ook op hun eigen site te verwijzen naar .Hoe meer ervaringen, hoe betrouwbaarder de score wordt en hoe meer houvast dit aan consumenten biedt.

Checkuwhypotheekadviseur.nl is een initiatief van Independer.nl. Op deze neutrale site vertalen zij de gefundeerde ervaringen van consumenten naar een kwaliteitsscore. "Op deze manier kan een tussenpersoon zijn toegevoegde waarde voor de consument aantonen.", aldus Dijkstra.

Kwaliteit van hypotheekadvies door de ogen van de consument "Het is voor consumenten lastig om inzicht te krijgen in de kwaliteit van een onafhankelijke hypotheekadviseur", zegt Dijkstra. "Bestaande keurmerken zijn veelal onbekend. Er is dus weinig hulp voor consumenten. Daarom vinden wij het belangrijk om de Kwaliteitscheck te ondersteunen."

Klant centraal betekent ook klant aan het woord
"Het is gemeengoed aan het worden dat consumenten zich oriënteren aan de hand van ervaringen van andere consumenten. Als er veel gedeelde ervaringen zijn, geeft dit de klant houvast om een goede keuze te maken", legt Dijkstra uit. Obvion staat voor financieel onbezorgd wonen en stelt daarbij de klant centraal. Onbezorgd wonen begint bij een passend en betrouwbaar hypotheekadvies. Obvion werkt samen met een beperkt aantal tussenpersonen, die het net als Obvion belangrijk vinden een verantwoorde hypotheek te verstrekken. "Deze visie wint aan kracht als de consument dit ook zo beleeft en deelt met anderen." Uit onderzoek van TNS Nipo dat in juli vorig jaar werd gepubliceerd blijkt dat consumenten gemiddeld met twee hypotheekadviseurs spreken. De waardering die zij aan onafhankelijke adviseurs geven is gemiddeld duidelijk hoger dan aan bankadviseurs.

()

Noot voor redacties

NOOT VOOR DE REDACTIE EN