Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Hypotheekbemiddelaar ziet marktaandeel en aantal verkochte hypotheken afgelopen jaar stijgen
Tweederde omzet De Hypotheker al niet meer afkomstig uit provisies
Rotterdam, 16 februari 2011 - Economische recessie en een kwakkelende huizenmarkt ten spijt was 2010 een goed jaar voor De Hypotheker. Het marktaandeel van de hypotheekbemiddelaar groeide in 2010 door naar 12,3%. Een jaar eerder bedroeg dat nog 12,0%. Het aantal verkochte hypotheken steeg van 29.579 in 2009 naar 30.258 afgelopen jaar. Ondanks dat een provisieverbod pas in 2013 van kracht zal worden, was eind 2010 al 66% van de omzet van De Hypotheker afkomstig uit directe betalingen van de klant en dus niet meer van provisies.
"Een prima jaar", typeert Bas Millenaar (directeur De Hypotheker) 2010. "We zijn erin geslaagd ons marktaandeel te vergroten. Bijna nog belangrijker is de toename van het aantal tevreden klanten. Uit onderzoek van Blauw Research naar bekendheid met en tevredenheid over hypotheekadviesorganisaties blijkt dat consumenten ons op de belangrijke gebieden hoog waarderen. Als het gaat om een grote keus in hypotheekverstrekkers en hypotheekvormen, klantvriendelijkheid en deskundigheid scoren we in dit branchebrede onderzoek veruit als beste. "
Beperken provisies
De Hypotheker werkte in 2010 met succes aan het beperken van de opbrengst afkomstig uit provisies. Inmiddels komt 66% van de omzet uit directe betalingen van klanten. Met dat percentage bevindt De Hypotheker zich al op tweederde van de 100% die in 2013 moet zijn bereikt. "Wij zijn al geruime tijd bezig om een deel van de kosten direct in rekening te brengen bij de klant", licht Millenaar toe. "Het is onze ervaring dat consumenten in de eerste plaats uit zijn op een inhoudelijk en waardevol advies, door een onafhankelijke aanbieder. Voor 2011 is ons doel dan ook: nog meer tevreden klanten over het advies en de bemiddeling bij het juiste product."
- EINDE PERSBERICHT -
Voor meer informatie (