____________________
Nu ook abonnementen in App Store van Apple
CUPERTINO, 15 februari 2011 -- Apple heeft vandaag een nieuwe
abonnementsservice voor de App Store aangekondigd. Dit houdt in dat het
mogelijk wordt om op alle content-based apps -denk aan tijdschriften,
kranten, video's, muziek- in de App Store een abonnement te nemen. Het
gaat hier om hetzelfde innovatieve digitale abonnementssysteem dat
Apple onlangs voor de app "The Daily" van News Corp. heeft
geïntroduceerd.
De financiële afhandeling van abonnementen die in de App Store worden
aangeschaft, zal verlopen via hetzelfde App Store-factureringssysteem
waarmee al miljarden apps en in-app aankopen zijn betaald. De uitgevers
stellen een prijs plus de abonnementsperiode vast (week, maand, twee
maanden, drie maanden, half jaar of heel jaar). Vervolgens kan een
klant met één klikje het gewenste abonnement kiezen, waarna de betaling
van het desbetreffende bedrag automatisch wordt verwerkt. Op hun
persoonlijke accountpagina kunnen klanten hun abonnementen bekijken en
beheren, bijvoorbeeld een automatische verlenging annuleren. Apple
verwerkt alle betalingen en ontvangt een aandeel van 30 procent
(hetzelfde percentage als voor andere in-app aankopen).
"De achterliggende gedachte is simpel. Als Apple een nieuwe abonnee
voor een app binnenhaalt, verdient Apple 30 procent; als de uitgever
zelf een bestaande of nieuwe abonnee voor de app binnenhaalt, mag hij
alles houden en krijgt Apple niets", volgens de uitleg van Steve Jobs,
CEO van Apple. "De enige voorwaarde die we stellen is dat een uitgever
die buiten de app een speciale abonnementsactie aanbiedt, diezelfde
actie (of liever nog een betere) in de app zelf aanbiedt. Klanten
hebben dan de gelegenheid om ook vanuit de app met één klikje een
abonnement te nemen. Wij zien in deze innovatieve abonnementsservice
een gloednieuwe kans voor uitgevers om hun digitale content verder te
ontsluiten op iPad, iPod touch en iPhone. Iets wat zowel nieuwe als
bestaande abonnees met open armen zullen ontvangen."
Uitgevers die in hun app gebruikmaken van de abonnementsservice van
Apple, kunnen ook buiten de app andere methoden inzetten om digitale
abonnees binnen te halen. Ze kunnen bijvoorbeeld digitale abonnementen
verkopen op hun website of bestaande abonnees gratis toegang geven tot
de digitale variant. Aangezien Apple geen partij is bij dergelijke
transacties, hoeven uitgevers in dat geval geen percentage af te dragen
of hun klantgegevens met Apple te delen. Voor abonnees die zich buiten
de app hebben aangemeld, moeten de uitgevers zelf een
identiteitscontrole in de app integreren. Apple stelt echter wel als
voorwaarde dat uitgevers die buiten de app om digitale abonnementen
verkopen, deze mogelijkheid tegen dezelfde (of een lagere) prijs ook in
de app zelf moeten bieden, zodat klanten zich ook vanuit de app kunnen
abonneren. Daarnaast mogen uitgevers in hun apps geen koppelingen meer
opnemen die klanten doorlinken naar een locatie buiten de app waar ze
content of abonnementen kunnen kopen (bijvoorbeeld naar een website).
De bescherming van de privacy van klanten is een belangrijke factor in
alle App Store-transacties. Klanten die via de App Store een abonnement
kopen, wordt vooraf gevraagd of hun gegevens (naam, e-mailadres en
postcode) aan de uitgever mogen worden doorgegeven. Het gebruik van
dergelijke gegevens is vervolgens onderworpen aan het privacybeleid van
de uitgever, niet aan dat van Apple. Uitgevers mogen App Store-klanten
benaderen met een verzoek om meer informatie, mits deze klanten de
mogelijkheid hebben om dit verzoek af te wijzen. Bovendien moet
duidelijk worden gemaakt dat eventuele aanvullende gegevens onderworpen
zijn aan het privacybeleid van de uitgever en niet aan dat van Apple.
Consumenten in 90 landen kunnen in de revolutionaire App Store kiezen
uit een assortiment van meer dan 350.000 apps. 60.000 daarvan zijn
speciaal voor iPad gemaakt. Verspreid over de hele wereld zijn er meer
dan 160 miljoen mensen die een iOS-apparaat in hun bezit hebben. Het
gigantisch grote aanbod waaruit zij kunnen kiezen, omvat maar liefst 20
categorieën, waaronder games, zakelijk, nieuws, sport, gezondheid,
naslagwerken en reizen.
Apple is de producent van de Mac, de beste personal computer ter
wereld, en van OS X, iLife, iWork en professionele software. Op het
gebied van de digitale muziek voert Apple de revolutie aan, met zijn
iPods en de iTunes Store op het internet. En de revolutionaire iPhone
en App Store hebben de wereld van de mobiele telefoon op z'n kop gezet.
De jongste loot aan de innovatiestam van Apple is de magische iPad, die
de toekomst van mobiele media en computers een gezicht heeft gegeven.
Perscontact:
Jurriaan Trommels
Apple
trommels_j@apple.com
+31 (0)6 53865628
AAN DE REDACTIE: Bezoek voor aanvullende informatie Apple's PR website
of bel Apple's Media Helplijn op 020 5352728
© 2011 Apple Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo,
Mac, Mac OS, Macintosh, App Store en iPad zijn handelsmerken van Apple.
Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun
respectieve eigenaars.