GroenLinks Breda
Met 130 langs Bredase woonwijken slecht idee
GroenLinks ziet niets in de voorgenomen verhoging van de
maximum-snelheid naar 130 kilometer per uur. De minister van
Infrastructuur en Milieu heeft op 14 februari een brief naar de Tweede
Kamer gestuurd die duidelijk maakt dat dit voornemen ook geldt voor het
traject A16 vanaf de Moerdijk tot de Belgische grens, inclusief het
deel door de gemeente Breda, vlak langs woonwijken in Prinsenbeek,
Princenhage en de Haagse Beemden.
De snelheidsverhoging lijkt leuk voor automobilisten die vaart willen
maken en met het voorgestelde experiment een tijdwinst boeken van `maar
liefst' 156 seconden. Maar het is een stuk minder leuk voor de circa
43.000 mensen die in de gemeente Breda dagelijks langs deze snelweg
wonen, werken of naar school gaan.
Nadelen
Diverse onderzoeken laten zien dat het maatschappelijke voordeel van de
minieme tijdwinst door een snelheidsverhoging naar 130 km/u bij lange
na niet opweegt tegen de nadelen van méér verkeersonveiligheid, méér
lawaai en méér luchtvervuiling die met hogere snelheden gepaard gaan.
Onderzoekers geven aan dat met een verhoging van 100 naar 130 de CO2
uitstoot met een factor 2 tot 4 kan toenemen. Kortom, dit kabinet kiest
voor ietsje meer snelheid ten koste van de veiligheid, leefbaarheid,
gezondheid van omwonenden en ten koste van het klimaat.
Speeltje
Voor GroenLinks is het duidelijk dat de voorgestelde snelheidsverhoging
niets meer is dan een speeltje van het kabinet om daarmee het gebrek
aan vermeende daadkracht te proberen te maskeren. Breda kiest, als het
aan de fractie ligt, voor een rationele benadering, door op te komen
voor de belangen van omwonenden. Selçuk Akinci en Piet Hein Scheltens
stelden er vragen over aan het college.