Rijksoverheid
Geluidemissiemetingen aan V250 en Thalys treinen op HSL Rheda- en ballastspoor
T +31 88 866 20 00 F +31 88 866 06 30 info-IenT@tno.nl
Datum Auteur(s)
13 december 2010 Ir. M.G. Dittrich Ir. H.W. Jansen J. van 't Hof Ing. F.H.M. Staats
Opdrachtgever
ProRail T.a.v. de heer M.S. Roovers Postbus 2038 3500 GA Utrecht
Projectnummer Aantal pagina's Aantal bijlagen
033.26117 / 033.26926 37 (incl. bijlagen) 3
Alle rechten voorbehouden. Niets uit dit rapport mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TNO. Indien dit rapport in opdracht werd uitgebracht, wordt voor de rechten en verplichtingen van opdrachtgever en opdrachtnemer verwezen naar de Algemene Voorwaarden voor onderzoeksopdrachten aan TNO, dan wel de betreffende terzake tussen de partijen gesloten overeenkomst. Het ter inzage geven van het TNO-rapport aan direct belanghebbenden is toegestaan.
© 20112010 TNO
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
2 / 23
Samenvatting
TNO heeft in opdracht van ProRail geluidemissiemetingen uitgevoerd aan het nieuwe Ansaldo V250-materieel tijdens testritten en aan Thalys treinen in de normale dienstregeling. De metingen vonden plaats op Rheda HSL-betonspoor bij Zevenbergschen Hoek en op ballastspoor bij Galder (nabij Breda) eind oktober 2010. Doelstelling was om geluidemissiedata van de V250-treinen, die vanaf 2011 op de HSL in dienst zullen komen, te verzamelen en evalueren. De hier gepresenteerde resultaten zullen in een vervolganalyse worden gebruikt voor categorie-indeling en bepaling van de bovenbouwcorrectieterm van het HSL spoor. Het passageniveau van de V250 op het westspoor in Zevenbergschen Hoek bij 250 km/h op 7,5 m afstand ligt tussen 95 en 96 dB(A), minder dan 1 dB boven het niveau volgens de aannames van het Tracébesluit. Op Rhedaspoor is de geluidemissie van de V250 bij 250 km/h niet meer dan 1 dB hoger dan die van de Thalys bij dezelfde snelheid. Voor de gegeven railruwheidscondities op het Rhedaspoor ligt het octaafbandspectrum van het gemeten passageniveau van de V250 bij 254 km/h hoger dan van categorie 8 op ballastspoor bij 220 km/h en 260 km/h, met uitzondering van de octaafbanden van 1 kHz en 2 kHz. Echter het totale A-gewogen niveau ligt net onder het berekende niveau bij 260 km/h. De hogere gemeten geluidemissie is te verklaren door een grotere bijdrage van het aërodynamisch geluid bij lage frequenties en de extra geluidafstraling van het Rhedaspoor in de 1 kHz en 2 kHz octaafbanden.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
3 / 23
Inhoudsopgave
Samenvatting.................................................................................................................. 2 1 2 2.1 2.2 2.3 2.4 3 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 4 5 6 Inleiding .......................................................................................................................... 4 Meetlocaties, meetopstelling en materieel.................................................................... 5 De meetlocaties................................................................................................................ 5 Conditie van het spoor en meteocondities ....................................................................... 6 De meetopstelling en apparatuur ..................................................................................... 6 Het materieel.................................................................................................................... 7 Meetresultaten................................................................................................................ 9 Overzicht treinpassages en geluidniveaus........................................................................ 9 Geluidspectra ................................................................................................................. 13 Afstandsdemping van het spoor..................................................................................... 16 Wiel/railruwheid ............................................................................................................ 17 Overdrachtfuncties......................................................................................................... 19 Conclusies ..................................................................................................................... 21 Referenties .................................................................................................................... 22 Ondertekening.............................................................................................................. 23 Bijlage(n) A Railloopvlakconditie B Meetapparatuur en meteogegevens C Niveauverloop en spectrogrammen
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
4 / 23
1
Inleiding
TNO heeft in opdracht van ProRail geluidemissiemetingen uitgevoerd aan het nieuwe Ansaldo V250-materieel tijdens testritten en aan de Thalys in de normale dienstregeling. Metingen zijn tegelijkertijd uitgevoerd op twee locaties, Zevenbergschen Hoek bij km 230,2 met HSL-Rhedaspoor, en Galder bij km 250,5 met ballastspoor. De nieuwe V250 treinen komen vanaf 2011 op de HSL in dienst. De meetresultaten zijn nodig voor de beoordeling van de toekomstige geluidruimte op de HSL. De metingen vormen een logisch vervolg op een reeks onderzoeken om de geluidemissie en immissie van de HSL beter in kaart te brengen. Doelstelling van de metingen was meerledig: · Verzamelen van geluidemissiegegevens van het V250 materieel bij maximum snelheid en enkele andere snelheden, zodat emissiedata beschikbaar komt voor geluidimmissieberekeningen en het materieel met de Thalys kan worden vergeleken. · Beoordeling van de bovenbouwcorrectieterm voor het reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai voor het gemeten materieel. · Indeling van het nieuwe materieel in een bestaande treincategorie van het reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai, voor de beschouwde snelheden. · Controle van de geluidsemissie van de Thalys op beide spoortypes. In dit rapport worden de meetlocaties, de meetopstelling, het treinmaterieel, de resultaten van de geluidemissiemetingen, de wiel/railruwheid, de afstandsdemping van het spoor en overdrachtfuncties gepresenteerd, samen met de daaruit voortvloeiende conclusies. De bovenbouwcorrectie, de indeling van het materieel en de controle van de emissiegegevens van de Thalys worden behandeld in een vervolgrapport. Geluid en trillingen van de rails zijn gemeten voor een reeks verschillende passages inclusief de maximum snelheid van 250 km/h voor de V250-trein. De metingen vonden plaats op 29 oktober overdag, en tijdens de nachten van 29/30 en 30/31 oktober 2010. De metingen zijn zoveel mogelijk conform EN ISO 3095:2005 uitgevoerd, waarbij het aantal rijsnelheden en passages beperkt was door de beschikbaarheid van het nieuwe V250materieel en de vaste dienstsnelheid van de Thalys-treinen.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
5 / 23
2
Meetlocaties, meetopstelling en materieel
2.1
De meetlocaties De metingen zijn uitgevoerd op twee locaties op het traject Rotterdam-Antwerpen, Zevenbergschen Hoek bij km 230,2 met HSL-Rhedaspoor, en Galder bij km 250,5 met ballastspoor. Op dit traject rijdt de Thalys 300 km/h. Deze locaties zijn geselecteerd op grond van het type spoor en de mogelijke rijsnelheden, de ligging ten opzichte van het maaiveld en de bereikbaarheid. Foto's van beide locaties zijn in Figuur 1 en Figuur 2 weergegeven. De meetposities zijn met rode stippen aangegeven.
Figuur 1: Meetlocatie Zevenbergschen Hoek bij km 230,2 met HSL Rhedaspoor, nabij Moerdijk.
Figuur 2: Meetlocatie Galder bij km 250,5 met ballastspoor, nabij de Belgische grens.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
6 / 23
2.2
Conditie van het spoor en meteocondities Het spoor was voor het laatst geslepen in juni 2010. Er zijn géén railruwheidsmetingen uitgevoerd vóór de metingen. Het loopvlak op de rails is op foto vastgelegd voor de locatie Zevenbergschen Hoek en staat in bijlage A. De meteocondities tijdens de metingen zijn opgenomen in bijlage B.
2.3
De meetopstelling en apparatuur Er is aan beide kanten van het spoor geluid en trillingen gemeten, zoals aangegeven in figuur 3. Er is op enkele punten afgeweken van de standaardposities 7,5 m en 25 m, ten gevolge van beperkte toegang tot het spoor en de posities van het hek. De meetresultaten zijn hiervoor met de afstand gecorrigeerd. Verticale railtrillingen zijn gemeten onder de vier rails in Galder en onder drie rails in Zevenbergschen Hoek. Een lijst van gebruikte apparatuur staat in bijlage B.
Figuur 3: Posities van meetmicrofoons en trillingsopnemers op de meetlocaties Zevenbergschen Hoek (boven) en Galder (onder).
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
7 / 23
2.4
Het materieel Het materieel dat op 29 oktober in de normale dienst reed bestond uit een reeks PBA- en PBKA-treinstellen van de Thalys met verschillende materieelnummers. De PBA-treinen zijn van de SNCF, en de PBKA-treinen van SNCF, NS en NMBS. De Thalys PBA (zie Figuur 4) heeft iets minder stroomlijning aan de vóór- en achterkant dan de PBKA (zie Figuur 5). De Thalys bestaat uit 2 motorrijtuigen en 8 rijtuigen met asaantallen per rijtuig in de configuratie 4-3-2-2-2-2-2-2-3-4, totaal dus 26 assen. De treinlengte over de buffers is 200,2 meter. De Ansaldo V250 (zie Figuur 6) reed alléén 's nachts op 30 en 31 oktober testritten op het westspoor tussen Barendrecht en station Noorderkempen net over de Belgische grens. Het V250-treinstel bestaat uit acht 4-assige rijtuigen, met vier aangedreven rijtuigen (verdeelde aandrijving). Het totale aantal assen is 32 en de treinlengte over de buffers is 201 meter.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
8 / 23
Figuur 4: Thalys PBA (foto TNO).
Figuur 5: Thalys PBKA (foto TNO).
Figuur 6: Ansaldo V250 (foto AnsaldoBreda)
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
9 / 23
3
Meetresultaten
3.1
Overzicht treinpassages en geluidniveaus De gemeten treinpassages van de Thalys en V250 in Zevenbergschen Hoek en in Galder staan in tabellen 1 en 2 weergegeven. Hierin zijn tevens de geluidexpositieniveaus en de passageniveaus LpAeq,tp weergegeven op 7,5 m afstand, meethoogte 1,2 m boven BS en 25 m afstand, meethoogte 3,5 m boven BS. De expositieniveaus en passageniveaus zijn grafisch weergegeven in Figuur 7 en Figuur 8. De meeste treinen zijn op beide locaties geregistreerd. Bij 300 km/h legt de Thalys de 20,3 km afstand in ca. 4 minuten af. De V250 heeft bij 250 km/h daar ca. 5 minuten voor nodig. Tijdens de metingen passeerden verschillende materieelnummers van het Thalys-materieel op beide sporen, meestal bestaande uit één treinstel. Er zijn zes Thalys PBA-passages en acht tot tien Thalys PBKA passages geregistreerd, de meeste met een snelheid van rond de 300 km/h. De V250, bestaande uit één treinstel van acht rijtuigen, reed alleen op het westspoor heen en weer. De trein reed bij zes passages ongeveer 250 km/h en een bij een beperkt aantal passages andere snelheden op beide locaties. In tabel 3 staat een overzicht van gemiddelde en voor de rijsnelheid gecorrigeerde geluidexpositieniveaus en passageniveaus. Voor de totale niveaus zijn kleine snelheidscorrecties toegepast op passages die binnen 5% van de nominale snelheid lagen, met een correctie van 20·lg(v) voor de geluidexpositieniveaus en 30·lg(v) voor de passageniveaus LpAeq,tp. Tevens zijn de berekende passageniveaus LpAeq,tp van een trein uit de categorie 8 op ballastspoor volgens de Standaardrekenmethode 2 met een snelheid van 220, 250 en 260 km aangegeven. De octaafbandspectra van de geluiddruk van de passages gemeten op 7,5 m en 1,2 m boven BS staan in de figuren 7 en 8. De verschillen tussen de locaties kunnen worden verklaard door de hogere afstraling van het Rhedaspoor en door de verschillen in wiel- en railruwheid (zie navolgende paragrafen). Verdere verschillen tussen de resultaten op 7,5 m en 25 m afstand zijn te deels te verklaren door afronding. De geluidemissie van de Thalys bij 300 km/h op Rhedaspoor bij Zevenbergschen Hoek lijkt op eerdere metingen uit 2009 bij De Wacht . Het passageniveau van de V250 op het westspoor in Zevenbergschen Hoek bij 250 km/h op 7,5 m afstand ligt tussen 95 en 96 dB(A), minder dan 1 dB boven het niveau volgens de aannames van het Tracébesluit. Het passageniveau van de V250 bij 250 km/h kan met de Thalys worden vergeleken door de gemiddelde niveaus van de Thalys als volgt te corrigeren. Het passageniveau van de Thalys bij 300 km/h op het westspoor is 97 dB(A), en verminderd met 30 lg (300/250), wordt het niveau bij 250 km/h afgerond 95 dB(A). Daarmee is de geluidemissie van de V250 niet meer dan 1 dB hoger van die van de Thalys, voor Rhedaspoor.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
10 / 23
Tabel 1: Gemeten treinen met tijden, type, nummer, richting, snelheid, geluidexpositieniveaus en passageniveaus op 7,5 m en 25 m afstand, voor de locatie Zevenbergschen Hoek. Gekleurde regels duiden passages op het oostspoor aan.
Passby nr. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Datum vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 Tijd 10:57 11:20 12:23 13:12 14:12 15:19 15:48 16:22 17:18 18:16 18:47 19:30 19:52 21:07 Richting Spoor Type Rdam Antw Antw Rdam Antw Antw Rdam Antw Rdam Antw Rdam Antw Rdam Antw west oost oost west oost oost west oost west oost west oost west oost west west west west west west west west west west west west west PBKA NMBS PBA SNCF PBKA NMBS PBKA NS PBKA SNCF PBKA NMBS PBA SNCF PBKA NS PBA SNCF PBA SNCF PBA SNCF PBA SNCF PBKA SNCF PBA SNCF PBKA NMBS PBKA SNCF PBKA NMBS V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 Matnr. Treinnr. Snelh. SEL SEL LpAeqtp LpAeqtp km/h 7,5m 25m 7,5m 25m 4301 9315 296 104,7 98,5 100,8 94,1 4537 9326 303 102,0 98,1 97,8 93,5 4303 9330 288 99,6 95,8 95,4 91,1 4331 9323 296 104,1 98,2 100,2 93,9 4342 9338 301 101,0 97,0 96,9 92,4 4301 9342 246 99,9 96,0 95,0 90,8 4536 9331 266 104,3 98,3 99,6 93,3 4331 9346 264 98,9 95,1 94,2 90,2 4532 9339 167 99,9 93,5 93,3 86,6 4536 9354 271 100,3 96,2 95,6 91,1 4537 9343 297 103,5 97,6 99,7 93,2 4532 9358 305 101,0 96,9 96,8 92,1 4342 9351 295 103,6 97,2 99,8 92,8 4537 9362 304 101,5 97,6 97,4 92,9 4301 4341 9355 292 107,0 101,2 100,1 93,9 4307 9359 289 104,3 98,4 100,2 93,7 4881 61 90,7 84,7 79,7 73,6 4881 252 100,9 94,7 96,5 89,7 4881 258 101,2 95,2 96,5 90,2 4881 251 100,9 94,5 96,5 89,5 4881 254 100,7 95,0 96,0 90,0 4881 247 102,3 96,5 97,8 91,6 4881 47 90,9 85,5 78,8 73,0 4881 260 101,2 95,0 96,9 90,0 4881 167 98,5 90,6 92,1 83,8 4881 157 98,5 91,8 91,9 84,9 4881 103 95,0 88,4 86,4 79,7
vr. 29-10-2010 21:26 Rdam vr. 29-10-2010 23:20 Rdam za. 30-10-2010 0:35 Antw za. 30-10-2010 2:37 Rdam za. 30-10-2010 2:55 Antw za. 30-10-2010 3:40 Rdam za. 30-10-2010 3:57 Antw za. 30-10-2010 4:30 Rdam zo. 31-10-2010 0:39 Antw zo. 31-10-2010 1:56 Rdam zo. 31-10-2010 2:36 Rdam zo. 31-10-2010 3:20 Antw zo. 31-10-2010 3:55 Rdam
Tabel 2: Gemeten treinen met tijden, type, nummer, richting, snelheid, geluidexpositieniveaus en passageniveaus op 7,5 m en 25 m afstand, voor de locatie Galder. Gekleurde regels duiden passages op het oostspoor aan.
Passby nr. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Datum vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 vr. 29-10-2010 Tijd 11:23 12:25 13:07 14:16 15:23 15:43 16:26 17:09 18:20 19:34 19:48 21:11 Richting Spoor Type Antw Antw Rdam Antw Antw Rdam Antw Rdam Antw Antw Rdam Antw oost oost west oost oost west oost west oost oost west oost west west west west west west west west west west west west west west west west PBA SNCF PBKA NMBS PBKA NS PBKA SNCF PBKA NMBS PBA SNCF PBKA NS PBA SNCF PBA SNCF PBA SNCF PBKA SNCF PBA SNCF PBKA NMBS PBKA SNCF PBKA NMBS V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 V250 Matnr. Treinnr. Snelh. SEL SEL LpAeqtp LpAeqtp km/h 7,5m 25m 7,5m 25m 4537 9326 303 105,6 101,1 101,6 96,7 4303 9330 301 102,5 98,1 98,4 93,7 4331 9323 304 104,2 97,6 100,4 93,3 4342 9338 296 106,1 101,4 102,3 97,3 4301 9342 297 105,2 100,6 101,3 96,3 4536 9331 305 105,2 98,3 101,5 94,2 4331 9346 294 105,8 101,9 101,7 97,5 4532 9339 299 106,2 98,5 102,5 94,3 4536 9354 299 103,2 98,5 99,1 94,2 4532 9358 296 102,4 98,1 98,4 93,8 4342 9351 303 107,8 99,8 104,3 95,7 4537 9362 300 105,9 101,6 102,0 97,6 4301 4341 9355 178 100,9 94,3 91,7 85,0 4307 9359 306 104,2 97,7 100,2 93,0 4881 43 85,4 79,5 73,0 66,6 4881 246 99,7 92,9 95,0 87,7 4881 257 103,0 96,7 98,4 92,0 4881 256 100,3 93,9 95,7 88,9 4881 185 98,3 92,6 92,4 86,6 4881 170 97,2 90,3 90,8 83,6 4881 43 85,7 80,4 73,0 66,8 4881 255 100,1 93,6 95,6 88,4 4881 246 99,6 93,0 95,0 88,0 4881 166 95,4 88,9 88,9 82,1 4881 166 95,9 89,2 89,5 82,5 4881 260 99,9 93,4 95,5 88,4 4881 168 95,9 89,2 89,5 82,5 4881 105 92,7 84,3 84,1 75,5
vr. 29-10-2010 21:21 Rdam vr. 29-10-2010 23:15 Rdam za. 30-10-2010 1:48 Antw za. 30-10-2010 2:32 Rdam za. 30-10-2010 3:00 Antw za. 30-10-2010 3:24 Rdam za. 30-10-2010 4:03 Antw za. 30-10-2010 4:17 Rdam zo. 31-10-2010 1:15 Antw zo. 31-10-2010 1:50 Rdam zo. 31-10-2010 2:18 Antw zo. 31-10-2010 2:27 Rdam zo. 31-10-2010 2:02 Antw zo. 31-10-2010 2:43 Rdam zo. 31-10-2010 3:15 Antw zo. 31-10-2010 3:26 Rdam
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
11 / 23
Thalys Galder/ZBH 7,5m 120 115 110 105 100 95 90 85 80 160 Galder 7,5m westspoor Galder 7,5m oostspoor ZBH 7,5m westspoor ZBH 7,5m oostspoor
LpAeq,tp
180
200
220 240 260 Snelheid
280
300
320
340
Figuur 7: Passageniveaus van de Thalys (verschillende treinstellen) op 7,5 meter afstand als functie van de rijsnelheid voor de locaties Zevenbergschen Hoek (ZBH) en Galder op oost- en westspoor.
V250 Galder/ZBH 7,5m 110 105 100 95 90 85 80 75 70 40 Galder 7,5m westspoor ZBH 7,5m westspoor
LpAeq,tp
50
60
70
80 90 100 120 140 160 180 200 Snelheid
250
300
Figuur 8: Passageniveaus van de V250 (één treinstel) op 7,5 meter afstand als functie van de rijsnelheid voor de locaties Zevenbergschen Hoek (ZBH) en Galder op het westspoor.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
12 / 23
Tabel 3: Gemiddelde, afgeronde geluidexpositieniveaus (LAx=SEL) en passageniveaus (LpAeq,tp) op 7,5 m en 25 m afstand, voor de Thalys bij 300 km/h en voor de V250 bij 250 km/h voor de locaties Galder en Zevenbergschen Hoek en de volgens Standaardrekenmethode 2 berekende passageniveaus categorie 8 op ballastspoor bij 220, 250 en 250 km/h.
Galder Thalys oostspoor Galder Thalys westspoor Zevenbergschen Hoek Thalys oostspoor Zevenbergschen Hoek Thalys westspoor Galder V250 westspoor Zevenbergschen Hoek V250 westspoor Categorie 8 op ballastspoor Categorie 8 op ballastspoor Categorie 8 op ballastspoor
Nummers van passages in de middeling 1, 2, 4, 5, 7, 9, 10, 12 3, 6, 8, 11 2, 3, 5, 10, 12, 14 1, 4, 11, 13, 15, 16 18, 20, 24, 25, 28 18, 19, 20, 21, 22, 24 berekend berekend
Snelheid km/h 300 300 300 300 250 250 220 250
LAx 7,5m dB(A) 105 105 104 101 100 101
LAx 25m dB(A) 98 100 98 97 93 95
LpAeq,tp 7,5m dB(A) 102 101 100 97 95 96 95 97 98
LpAeq,tp 25m dB(A) 94 96 94 92 88 90
berekend 260
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
13 / 23
3.2
Geluidspectra Enkele geluiddrukspectra op 7,5 afstand worden in de figuren hieronder weergegeven en vergeleken. Sommige spectra worden in eenderde octaven weergegeven om bronkarakteristieken beter te kunnen identificeren, anderen worden in octaven gepresenteerd waar dat voor vergelijking met het reken- en meetvoorschrift nodig is. In Figuur 9 t/m Figuur 14 staan eenderde octaafspectra van de geluiddruk over de passagetijd tp, voor de Thalys op beide locaties en beide sporen en voor de V250 op beide locaties alleen op het westspoor. Voor de Thalys geldt dat de spectra vooral verschillen tussen Rhedaspoor (ZBH, Figuur 9 en Figuur 10) en ballastspoor (Galder, Figuur 11 en figuur 12), zoals te verwachten is. Tussen 500 Hz en 2 kHz is het niveau enkele dB's hoger op Rhedaspoor. Op het westspoor in Galder treedt een sterke piek op tengevolge van hogere railruwheid bij 4 cm. De V250 is bij meer snelheden gemeten. Bij maximumsnelheid is te zien dat met uitzondering van de railruwheidspiek op het ballastspoor (1,6 kHz bij 250 km/h) het geluidniveau lager ligt dan op Rhedaspoor, in grotere mate dan bij de Thalys. Dit wijst erop dat rolgeluid voor de V250 bij 250 km/h tussen 500 en 2 kHz dominant is. Bij lagere frequenties onder 500 Hz is te zien dat ook de V250 een sterke toename van het niveau vertoont; dit wijst op aërodynamisch geluid. De wiel/railruwheid en de overdrachtfuncties van de betreffende passage (zie volgende paragraven) geven meer inzicht in deze fenomenen. Voor de gegeven railruwheidscondities op het Rhedaspoor ligt het octaafbandspectrum van het gemeten passageniveau van de V250 bij 254 km/h hoger dan van categorie 8 bij 220 km/h en 260 km/h, met uitzondering van de octaafbanden van 1 en 2 kHz. Het totale A-gewogen niveau ligt net onder het berekende niveau bij 260 km/h. Dit is te verklaren door een grotere bijdrage van het laagfrequente aërodynamisch geluid en de extra geluidafstraling van het Rhedaspoor. Het niveauverloop en spectrogrammen van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m en van het A-gewogen snelheidsniveau van de verticale railtrilling staan in bijlage C voor enkele representatieve treinpassages van de V250 en de Thalys. Het niveauverloop van zowel geluid als railtrillingen is gelijkmatiger voor de V250 dan voor de Thalys.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
14 / 23
dB re 20µPa 100
Thalys ZBH westspoor 296 km/h 296 km/h 266 km/h 167 km/h 297 km/h 295 km/h 292 km/h 289 km/h
dB re 20µPa 100
Thalys ZBH Oostspoor 303 km/h 288 km/h 301 km/h 246 km/h 264 km/h 271 km/h 305 km/h 304 km/h
90
90
80 Lp,eq,tp
80 Lp,eq,tp
70
70
60
60
50
50
40
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
40
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
Figuur 9: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van Thalys treinen op het westspoor in Zevenbergschen Hoek
dB re 20µPa 110 Thalys Galder westspoor 304 km/h 305 km/h 299 km/h 303 km/h 178 km/h 306 km/h
Figuur 10: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van Thalys treinen op het oostspoor in Zevenbergschen Hoek
dB re 20µPa 100 Thalys Galder Oostspoor 303 km/h 301 km/h 296 km/h 297 km/h 294 km/h 299 km/h 296 km/h 300 km/h
100
90
90 Lp,eq,tp
80 Lp,eq,tp
80
70
70
60
60
50
50
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
40
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
Figuur 11: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van Thalys treinen op het westspoor in Galder.
dB re 20µPa 100 V250 ZBH westspoor 61 km/h 252 km/h 258 km/h 251 km/h 254 km/h 247 km/h 47 km/h 260 km/h 166 km/h 157 km/h 103 km/h
Figuur 12: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van Thalys treinen op het oostspoor in Galder.
dB re 20µPa 100 V250 Galder westspoor 43 km/h 246 km/h 257 km/h 256 km/h 185 km/h 170 km/h 43 km/h 255 km/h 246 km/h 166 km/h 166 km/h 260 km/h 167 km/h 106 km/h
90
90
80 Lp,eq,tp
80 Lp,eq,tp
70
70
60
60
50
50
40
40
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
31.5
63
125
250 500 1k Frequentie
2k
4k
8k
Figuur 13: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van de V250 op het westspoor in Zevenbergschen Hoek.
Figuur 14: Eenderde octaafbandspectra over de passagetijd tp van de V250 op het westspoor in Galder.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
15 / 23
dB re 20µPa 100
ZBH Thalys/V250 Vmax = 101 dB(A) Thalys West; 294 km/h = 101.1 dB(A) Thalys Oost; 303 km/h = 97.1 dB(A) V250 West; 254 km/h
dB re 20µPa 100
Galder Thalys/V250 Vmax = 102.5 dB(A) Thalys West; 297 km/h = 99.9 dB(A) Thalys Oost; 297 km/h = 95.8 dB(A) V250 West; 254 km/h
90
90
80 Lp,eq,tp
80 Lp,eq,tp
70
70
60
60
50
50
40 31.5
63
125
250 500 1k frequentie
2k
4k
8k
40 31.5
63
125
250 500 1k Frequentie in Hz
2k
4k
8k
Figuur 15: Octaafbandspectra over de passagetijd tp van de Thalys bij gemiddeld 294 km/h en de V250 op het westspoor bij gemiddeld 254 km/h in Zevenbergschen Hoek.
ZBH V250 Vmax vs. SRM cat 8 100 = 97.1 dB(A) V250 West; 254 km/h = 95.2 dB(A) Cat 8 220km/h = 97.1 dB(A) Cat 8 250km/h = 97.7 dB(A) Cat 8 260km/h
Figuur 16: Octaafbandspectra over de passagetijd tp van de Thalys bij gemiddeld 297 km/h en de V250 bij gemiddeld 254 km/h op het westspoor in Galder.
90
80 Lp,eq,tp
70
60
50
40 31.5
63
125
250 500 1k frequentie
2k
4k
8k
Figuur 17: Gemiddelde octaafbandspectrum van passages van de V250 bij 254 km/h in Zevenbergschen Hoek (gemeten) vergeleken met het niveau van treincategorie 8 volgens Standaardrekenmethode 2 op ballastspoor bij 220, 250 en 260 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
16 / 23
3.3
Afstandsdemping van het spoor De afstandsdemping is een parameter die mede bepalend is voor het aandeel rolgeluid dat door de spoorconstructie (rails en dwarsliggers) wordt afgestraald. Deze kan worden herleid uit de railtrillingen. De verticale afstandsdemping wordt ook gebruikt voor de analyse van de gecombineerde wiel/railruwheid. Een spoor met hoge afstandsdemping straalt in het algemeen minder rolgeluid af dan één met lage afstandsdemping. De verticale afstandsdemping is op beide locaties bepaald, weergegeven in Figuur 18 samen met eerder gemeten curves in Schiebroek en De Wacht uit 2009. De curves komen vrij goed overeen met de eerdere metingen. Zowel het Rhedaspoor als het ballastspoor in Galder voldoen niet aan de TSI-eis voor verticale afstandsdemping.
10
2
Vertikale afstandsdemping Galder/ZBH/Schiebroek/De Wacht Galder westspoor Galder oostspoor ZBH westspoor ZBH oostspoor Schiebroek De Wacht TSI vert.
Afstandsdemping
10
1
10
0
10
-1
125
250
500 1k Frequentie
2k
4k
.
Figuur 18: Verticale afstandsdemping op Rhedaspoor bij Zevenbergschen Hoek, Galder en voor eerdere metingen bij Schiebroek en De Wacht bepaald uit passages van verschillende treinstellen van het type Thalys en één treinstel van het type V250.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
17 / 23
3.4
Wiel/railruwheid De wiel/railruwheid is ook uit de verticale railtrillingen en de verticale afstandsdemping bepaald voor een reeks passages op beide locaties. In Figuur 19 zijn de gecombineerde ruwheden van de Thalys en de V250 weergegeven samen met de ISO- en TSIrailruwheidsgrenscurves (uit , ) aangepast met het contactfilter (uit ). Voor de Thalys is het resultaat van de middelingen over meerdere exemplaren van hetzelfde treintype gebaseerd en voor de V250 op één exemplaar. Duidelijk is in Figuur 19 en Figuur 21 te zien dat de geteste V250 voor de metingen in Zevenbergschen Hoek een lagere gecombineerde ruwheid en dus lagere wielruwheid heeft dan de Thalys treinen. Verder ligt de gecombineerde ruwheid van de V250 net boven de TSI-railruwheid. De railruwheid op deze locatie lijkt dus relatief laag, waarmee dit spoor in de buurt van de TSI-eis ligt. In Figuur 20 staan ook gecombineerde ruwheden van de Thalys op HSLRhedaspoor in Zevenbergschen Hoek, en bij eerdere metingen in 2009 in Schiebroek en De Wacht. De verschillen zijn te verklaren uit ruwheidsverschillen van de wielen van het materieel en de rails op de verschillende locaties. Voor de locatie Galder is er een vergelijkbaar ruwheidsbeeld, behalve dat er op het westspoor een grote ruwheidspiek bij 4 cm optreedt, te zien in Figuur 21 en Figuur 22. Aangezien deze piek niet op het oostspoor in Galder optreedt moet het gaan om een hogere railruwheid op het westspoor, waarschijnlijk ten gevolge van slijpen.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
18 / 23
Zevenbergschen Hoek 30 Thalys (aantal) V250 ISO Limiet TSI Limiet
Thalys 30 Zevenbergschen Hoek Schiebroek De Wacht
20
20
10 Lr
10 Lr
32 16 8 4 golflengte 2 1
0
0
-10
-10
-20
-20
-30 63
-30 63
32
16
8 4 golflengte
2
1
Figuur 19: Gecombineerde ruwheden van verschillende treinstellen van het type Thalys, gemiddeld, en één treinstel van het type V250 op Rhedaspoor bij Zevenbergschen Hoek (westspoor).
Galder westspoor 30 Thalys (aantal) V250 ISO Limiet TSI Limiet
Figuur 20: Gecombineerde ruwheden van verschillende treinstellen van het type Thalys, gemiddeld, bij Zevenbergschen Hoek (westspoor) en van eerdere metingen in Schiebroek en De Wacht.
Thalys, Galder 30 West Oost ISO Limiet TSI Limiet
20
20
10 Lr
Lr
10
0
0
-10
-10
-20
-20
-30 63
32
16
8 4 golflengte
2
1
-30 63
32
16
8 4 golflengte
2
1
Figuur 21: Gecombineerde ruwheden van verschillende treinstellen van het type Thalys, gemiddeld, en één treinstel van het type V250 op ballastspoor bij Galder (westspoor).
Figuur 22: Gecombineerde ruwheden van verschillende treinstellen van het type Thalys, gemiddeld, bij Zevenbergschen Hoek (westspoor) en van eerdere metingen in Schiebroek en De Wacht.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
19 / 23
3.5
Overdrachtfuncties De overdrachtfunctie is een maat voor de geluidafstraling per eenheid wiel/railruwheid. Deze schakelt de invloed van de ruwheid uit en maakt onderlinge vergelijking tussen trein/spoor combinaties mogelijk. De overdrachtfunctie is hier de bepaald om het verschil tussen ballastspoor en HSL-Rhedaspoor zichtbaar te maken, maar ook om de mate van aërodynamisch en tractiegeluid te beoordelen. Eerder is al aangetoond dat het Rhedaspoor een hogere geluidoverdracht heeft dan ballastspoor tussen 500 en 2 kHz, een frequentiegebied dat bepalend is voor het Agewogen geluiddrukniveau. Als andere bronnen dan rolgeluid in dit gebied ook aanwezig zijn, is het mogelijk dat dit verschil minder sterk zichtbaar is. De andere bronnen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit aërodynamische bronnen inclusief fluittonen en geluid van de tractiemotoren en koeling. De verhouding van dergelijke bronnen ten opzichte van het rolgeluid hangt sterk af van de rijsnelheid, maar ook van de belasting en de wiel/rail ruwheid. De overdrachtfunctie is voor enkele snelheden bepaald voor zowel de Thalys als de V250 op Rheda- en ballastspoor. De overdrachtfuncties voor de Thalys op beide locaties staan in Figuur 23, en voor de V250 in Figuur 24. Ter vergelijking zijn ook eerdere metingen in deze figuren opgenomen,van de locatie Schiebroek met HSL-Rhedaspoor. De overdrachtfunctie van de Traxx/Prio intercitytreinen zijn vooral door rolgeluid bepaald, terwijl de Thalys en de V250 bij hun maximumsnelheden ook aërodynamisch geluid produceren. Dit komt vooral tot uiting in het frequentiegebied onder 500 Hz. De lagere geluidoverdracht van het ballastspoor komt tot uiting tussen 500 en 2 kHz, vooral voor de V250 bij 250 km/h. Op dit type spoor worden de bijdragen van tractiegeluid bij lage snelheden (50-100 km/h) in dit gebied zichtbaar. Bij hogere snelheden is aërodynamisch geluid aanwezig, gemengd met tractiegeluid.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
20 / 23
Overdracht Thalys ZBH/Galder 110 = Thalys 300km/h ZBH = Thalys 300km/h Galder = Thalys 300km/h De Wacht = Thalys 160km/h Schiebroek = Traxx/Prio 160km/h Schiebroek
100 LHpr,nl
90
80
70
60
50
63
125
250
500 1k 2k frequentie
4k
8k
Figuur 23: Overdrachtfunctie van de Thalys voor de locaties Zevenbergschen Hoek en Galder bij 300 km/h, vergeleken met de Thalys en Traxx/Prio-treinen bij 160 km/h op de locatie Schiebroek.
Overdracht V250 ZBH/Galder 110 = V250 250km/h ZBH = V250 160km/h ZBH = V250 50-100km/h ZBH = V250 250km/h Galder = V250 170km/h Galder = V250 50-100km/h Galder = Traxx/Prio 160km/h Schiebroek 50 63 125 250 500 1k 2k frequentie 4k 8k
100 LHpr,nl
90
80
70
60
iguur
Figuur 24: Overdrachtfunctie van de V250 voor de locaties Zevenbergschen Hoek en Galder bij 300 km/h, vergeleken met Traxx/Prio-treinen bij 160 km/h op de locatie Schiebroek.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
21 / 23
4
Conclusies
Geluidemissiemetingen zijn uitgevoerd voor de Ansaldo V250 en de Thalys op de locatie Zevenbergschen Hoek met HSL-Rhedaspoor en op de locatie Galder met ballastspoor. Het passageniveau van de V250 op het westspoor in Zevenbergschen Hoek bij 250 km/h op 7,5 m afstand ligt tussen 95 en 96 dB(A), minder dan 1 dB boven het niveau volgens de aannames van het Tracébesluit. Op Rhedaspoor is de geluidemissie van de V250 bij 250 km/h niet meer dan 1 dB hoger dan die van de Thalys bij dezelfde snelheid. Voor de gegeven railruwheidscondities op het Rhedaspoor ligt het octaafbandspectrum van het gemeten passageniveau van de V250 bij 254 km/h hoger dan van categorie 8 op ballastspoor bij 220 km/h en 260 km/h, met uitzondering van de octaafbanden van 1 kHz en 2 kHz. Echter het totale A-gewogen niveau ligt net onder het berekende niveau bij 260 km/h. De hogere gemeten geluidemissie is te verklaren door een grotere bijdrage van het aërodynamisch geluid bij lage frequenties en de extra geluidafstraling van het Rhedaspoor in de 1 kHz en 2 kHz octaafbanden. De V250-trein die tijdens de metingen reed, heeft een lagere wielruwheid dan de gemiddelde wielruwheid van de Thalys, waarbij op te merken is dat het slechts één exemplaar van de V250 betreft, die niet in normale dienst verkeert. Indien deze wielruwheid in stand blijft, betekent dit dat op spoor met lage railruwheid de rolgeluidemissie relatief laag zal zijn. Het aërodynamisch geluid en mogelijke tractiegeluid lijken rond 250 km/h ook een rol te spelen waardoor de gemeten niveaus van de V250 niet met de ruwheid evenredig lager zijn. De gemeten passageniveaus van de V250 op ballastspoor in Galder zijn iets hoger dan normaal te verwachten wegens een hogere railruwheid op het westspoor aldaar. De verwachting is dat zonder de piek in de railruwheid op het westspoor de geluidemissie enkele dB's lager is. Dit zal in het vervolgtraject rekentechnisch worden onderzocht. De geluidsemissie van de Thalys bij 300 km/h op Rhedaspoor bij Zevenbergschen Hoek lijkt goed op eerdere metingen uit 2009 bij De Wacht . Het westspoor in Zevenbergschen Hoek heeft een relatief lage railruwheid in vergelijking met de TSI-railruwheidseis , waardoor de conditie van de wielen mede maatgevend is voor het passageniveau. Dit compenseert de hogere afstraling van het Rhedaspoor in enige mate. De verticale afstandsdemping is ongeveer gelijk met de afstandsdemping bij eerdere metingen op Rhedaspoor op andere locaties, en voldoet niet aan de TSI-eis . Het westspoor in Galder voldoet niet aan de TSI-eisen voor railruwheid en afstandsdemping, het oostspoor mogelijk wel. Dit zou nog uit aanvullende railruwheidsmetingen moeten blijken. Uit de gemeten overdrachten van Rheda- en ballastspoor komt de lagere geluidoverdracht van het ballastspoor tot uiting tussen 500 en 2 kHz, vooral voor de V250 bij 250 km/h en lagere snelheden.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
22 / 23
5
Referenties
A. Eisses, M. Dittrich e.a., Evaluatie van de geluidemissie van de HSL-Zuid (dienstregeling september 2009) , TNO-rapport MON-RPT-033-DTS-2009-03096, 15 oktober 2009. A. Eisses, M. Dittrich e.a., Evaluatie van de geluidemissie van hogesnelheidsmaterieel (Thalys) op de HSL-Zuid (dienstregeling december 2009), TNO-rapport MON-RPT-2010-00055, 11 januari 2010. M.G. Dittrich, F. Staats, J. van 't Hof, Geluidemissiemeting van aangepaste Priorijtuigen op het HSL-spoor, TNO-rapport MON-RPT-2010-01634, 25 juni 2010. EN ISO 3095:2005, `Railway applications - Acoustics Measurement of noise emitted by railbound vehicles'. 2008/232/EC - Commission Decision of 21 February 2008 concerning a technical specification for interoperability relating to the `rolling stock' subsystem of the trans-European high-speed rail system. Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 Regeling van de Staatssecretaris van VROM van 12 december 2006, nr. LMV 2006 332519, houdende regels voor het berekenen en meten van de geluidsbelasting ingevolge de Wet geluidhinder. Technische Regeling Emissiemeetmethoden Railverkeer 2004, versie 22 november 2004, Ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
23 / 23
6
Ondertekening
Delft, 13 december 2010 TNO Industrie en Techniek
Ing. P. Hendriksen Afdelingshoofd
Ir. M.G. Dittrich Auteur
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage A | 1/2
A
Railloopvlakconditie
Het loopvlak van het spoor in Zevenbergschen Hoek is afgebeeld in onderstaande foto's.
Westspoor buitenrail ZBH
Westspoor binnenrail ZBH
Oostspoor binnenrail ZBH
Oostspoor buitenrail ZBH
Figuur A.1 : Loopvlak van de rails op locatie Zevenbergschen Hoek, vóór de metingen.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage A | 2/2
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage B | 1/3
B
Meetapparatuur en meteogegevens
Meetapparatuur Locatie Zevenbergschen Hoek
Meetdata en periode Meetdatum Meetperiode
29 oktober 2010 10.00 23.30 uur
30 oktober 2010 0.00 5.00 uur
31 oktober 2010 0.00 5.00 uur
Meetopstelling
Meetapparatuur Meetpositie Apparaat azwo Trillingsopnemer azwi Trillingsopnemer azeo Trillingsopnemer pz25w Microfoon pz25w Voorversterker pz75hw Microfoon pz75hw Voorversterker pz75w Microfoon pz75w Voorversterker pz75e Microfoon pz75e Voorversterker pz25e Microfoon pz25e Voorversterker Calibrator PULSE LAN XI
Fabrikant B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K
type 5958 5958 5958 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4231 3050/A/060
Ser.nr. 2056232 2056240 2056236 2516188 2083412 2413693 2351872 1918583 2082095 1886698 2569348 2594074 2569344 2313267 105056 105053
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage B | 2/3
Locatie Galder
Meetdata en periode Meetdatum Meetperiode
29 oktober 2010 10.00 23.30 uur
30 oktober 2010 0.00 5.00 uur
31 oktober 2010 0.00 5.00 uur
Meetopstelling
Meetapparatuur Meetpositie agwo agwi agei ageo pg25w pg25w pg75hw pg75hw pg75w pg75w pg75e pg75e pg25e pg25e
Apparaat Trillingsopnemer Trillingsopnemer Trillingsopnemer Trillingsopnemer Microfoon Voorversterker Microfoon Voorversterker Microfoon Voorversterker Microfoon Voorversterker Microfoon Voorversterker Calibrator PULSE
Fabrikant B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K B&K
type 5958 5958 5958 5958 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4192 2669 4231 3560/C/E15
Ser.nr. 2056234 2056237 2056239 2056233 2516180 2053567 1863896 2053568 1863898 2351871 2594113 2082097 1863897 1866138 2147249 20999020 2560183
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage B | 3/3
Weersomstandigheden Bron : buienradar.nl Locatie: Gilze Rijen Meteogegevens Meetdatum Zicht in meters Windrichting Windsnelheid Temperatuur Relatieve vochtigheid 29 oktober 2010 > 10.000 130-170 2-6 8-14 60-90 30 oktober 2010 > 10.000 180 2-5 12 75 31 oktober 2010 5.000 160-110 1,5 3,5 6-8 96
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 1/9
C
Niveauverloop en spectrogrammen
Op de volgende pagina's staan achtereenvolgens het verloop van het A-gewogen niveau en het A-gewogen spectrogram in eenderde octaafbanden van de geluiddruk op 7,5 meter afstand en van de trillingssnelheid. De passages zijn allen op de locatie Zevenbergsche Hoek, en van de volgende treinen en snelheden: - Thalys bij 296 km/h en 167 km/h - V250 bij 251 km/h en 167 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 2/9
Thalys 296 km/h ZBH 7,5m West dt=1/32 s 105
100
LpA (t)
95
90
85
80
75
70
0
0.5
1
1.5
2 2.5 Time
3
3.5
4
4.5
Figuur C.1: Niveauverloop van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 296 km/h.
Thalys 296 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 90 4096 80
2048 Frequency 1024
70 512 60 256 128 50
64 40 0.5 1 1.5 2 2.5 Time 3 3.5 4
Figuur C.2: Spectrogram van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 296 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 3/9
Thalys 296 km/h ZBH West dt=1/64 s 85 80 75 LvA (t) 70 65 60 55 50 45 40
0
0.5
1
1.5
2 2.5 Time
3
3.5
4
4.5
Figuur C.3: Niveauverloop van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 296 km/h.
Thalys 296 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 80 70 60 2048 50 Frequency 1024 40 512 30 20 10 0 64 0.5 1 1.5 2 2.5 Time 3 3.5 4
4096
256
128
Figuur C.4: Spectrogram van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 296 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 4/9
V250 251 km/h ZBH 7,5m West dt=1/32 s 100
95
LpA (t)
90
85
80
75
70
65
0
1
2
3 Time
4
5
6
Figuur C.5: Niveauverloop van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 251 km/h.
V250 251 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 90 85 4096 80 2048 Frequency 1024 75 70 65 512 256 60 55 50 128 45 64 1 2 3 Time 4 5 40
Figuur C.6: Spectrogram van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 251 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 5/9
V250 251 km/h ZBH West dt=1/64 s 75 70 65 LvA (t) 60 55 50 45 40 35
0
1
2
3 Time
4
5
6
Figuur C.7: Niveauverloop van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 251 km/h.
V250 251 km/h ZBH West dt=1/8 s 8192 70 4096 60 2048 Frequency 50 40 30 20 10 128 0 64 1 2 3 Time 4 5 -10
1024
512
256
Figuur C.8: Spectrogram van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 251 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 6/9
Thalys 167 km/h ZBH 7,5m West dt=1/32 s 100
95
LpA (t)
90
85
80
75
70
0
1
2
3 Time
4
5
6
7
Figuur C.9: Niveauverloop van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
Thalys 167 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 90 85 4096 2048 Frequency 1024 512 256 50 128 45 40 64 1 2 3 4 Time 5 6 80 75 70 65 60 55
Figuur C.10: Spectrogram van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 7/9
Thalys 167 km/h ZBH West dt=1/64 s 80 75 70 LvA (t) 65 60 55 50 45 40 35
0
1
2
3 Time
4
5
6
7
Figuur C.11: Niveauverloop van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
Thalys 167 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 80 4096 70 60 50 40 512 30 256 20 10 0 1 2 3 4 Time 5 6
2048 Frequency
1024
128
64
Figuur C.12: Spectrogram van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de Thalys in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 8/9
V250 167 km/h ZBH 7,5m West dt=1/32 s 95
90
LpA (t)
85
80
75
70
65
0
1
2
3
4 Time
5
6
7
8
Figuur C.13: Niveauverloop van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
V250 167 km/h ZBH 7,5m West dt=1/8 s 8192 4096 85 80 75 2048 Frequency 1024 70 65 60 512 256 128 55 50 45 40 35 1 2 3 4 Time 5 6 7
64
Figuur C.14: Spectrogram van het A-gewogen geluiddrukniveau op 7,5 m afstand van het spoor, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
TNO-rapport | MON-RPT-2010-03023 | 1.0
Bijlage C | 9/9
V250 167 km/h ZBH West dt=1/64 s 75 70 65 LvA (t) 60 55 50 45 40 35
0
1
2
3
4 Time
5
6
7
8
Figuur C.15: Niveauverloop van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
V250 167 km/h ZBH West dt=1/8 s 8192 70 4096 60 2048 Frequency 50 40 30 20 256 10 128 0 64 1 2 3 4 Time 5 6 7 -10
1024
512
Figuur C.16: Spectrogram van de A-gewogen verticale trillingssnelheid van de rail, passage van de V250 in Zevenbergschen Hoek op het westspoor richting Rotterdam bij 167 km/h.
---- --