ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob AO beloningsbeleid staatsdeelnemingen
woensdag 26 januari 2011 14:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Namens mijn fractie heb ik een
aantal opmerkingen. Mevrouw Blanksma stelde de interessante vraag aan
de minister wat hij zelf vindt van de stand van zaken rond het
beloningsbeleid. In zijn brief van oktober heb ik gelezen dat hij er
wel erg tevreden over is dat het beoordelingskader zijn vruchten begint
af te werpen, zoals collega Groot al citeerde. Aan ons ook de taak om
met elkaar vast te stellen of dat inderdaad zo is. Voordat ik daar iets
over ga zeggen, wil ik een opmerking maken over de balkenendenorm. Ik
stel eigenlijk voor om die term te gaan schrappen. We weten dat degene
wiens naam deze norm draagt, er zelf ook helemaal niet zo blij mee was,
omdat hij niet eens verdiende wat die norm inhield. Of verdiende hij
het wel, maar kreeg het niet? Daar kunnen we nog een hele discussie
over voeren. Ik zal me daar maar niet over uitlaten. We zitten nu in
een nieuwe periode, de heer Balkenende is inmiddels uit de actieve
politiek verdwenen, dus laten we hem verlossen van de naamgeving van
deze norm en laten we er ruttenorm van maken. Misschien dat een van de
twee hier aanwezige bewindspersonen belangstelling heeft? Volgens mij
zou die naamswijziging een mooi, zij het wat verlaat, afscheidscadeau
zijn voor de heer Balkenende. Ik gun het hem eigenlijk wel dat die naam
niet iedere keer weer blijft terugkomen.
Ik kom op het beloningsbeleid en de discussies die daarover in de Kamer
zijn gevoerd. Er is al aangehaald dat er een aantal ... De heer Groot
meldt zich aan, geloof ik.
De voorzitter: De heer De Groot wil even op uw voorstel reageren,
geloof ik.
De heer Groot (PvdA): Ik vraag me af of dat wel een cadeau aan de heer
Balkenende zou zijn. Met die naam gaat hij immers de eeuwigheid in en
herinneren we ons hem over twintig jaar nog. Ik vraag me af of we daar
de heer Balkenende wel een plezier mee doen.
De heer Slob (ChristenUnie): Ik gun hem sowieso dat hij de eeuwigheid
ingaat. Daar hoeft volgens mij deze norm niet aan gekoppeld te zijn.
Dat is echter een heel andere discussie, die deze commissie overstijgt.
Ik trek er graag wat tijd voor uit om daar met de heer Groot over te
praten.
Er werd al gesproken over de aangenomen moties. Ook ik vraag aandacht
voor de motie-Anker c.s. Mijn voormalige collega Anker heeft met name
rond ProRail, Holland Casino en TenneT aangegeven dat er iets moest
gebeuren. Ik sluit me aan bij de vraag naar de stand van zaken bij
TenneT. Inmiddels moet toch wel duidelijk zijn hoe het daarmee staat.
Van ProRail weten we dat er een nieuwe president-directeur zou komen en
we weten ook wat de norm is. Ik ga er wel van uit dat het salaris zowel
vast als variabel is -- ik vraag dat nog maar even voor de
duidelijkheid -- en of dat ook definitief zal gelden voor de nieuwe
topman. Of moet ik zeggen topvrouw? Bij Holland Casino klopt het
volgens mij nog niet, conform de uitspraken die de Kamer daarover heeft
gedaan. Ik heb net nog in het jaarverslag gekeken. Het maximumsalaris
is nog steeds EUR296.000 en dat zit een ton boven de ruttenorm. In dat
opzicht wordt niet voldaan aan de wens van de Kamer. Ik zou daar graag
uitleg bij willen horen. Ik vind het sowieso nog wel eens lastig --
hetzelfde blijkt uit de bijdragen van de collega's -- om er precies de
vinger achter te krijgen of nu wel exact wordt uitgevoerd wat de Kamer
wil en of er daadwerkelijk vruchten te zien zijn. De genoemde
percentages en wegingsfactoren zijn prachtig, maar je moet in de
jaarverslagen naar de absolute bedragen gaan kijken. Dan kun je niet
altijd met zekerheid zeggen of de verlagingen -- die er wel zijn --
conform het kader zijn. Ik wil daar graag iets meer transparantie in
hebben in de toekomst. Ik wil dat er per onderneming vermeld wordt of
het salarisplafond ook echt conform het kader is dat daarvoor moet
gelden.
Dan kom ik op de variabele beloningen. Ik heb al geïnterrumpeerd bij de
heer Harbers. We waren het op dat punt eigenlijk wel met elkaar eens:
de criteria vergen naar onze mening enige discussie, met name rond de
NS, maar ook wel wat ProRail betreft. Vorige week bij de hoorzitting is
door een van de hier aanwezige partijen gevraagd om af te zien van het
incasseren van bonussen als er iets fout gaat. Ik vind het apart dat
het, als er iets fout gaat, toch conform de regels kan zijn om een
bonus te krijgen. Dan knelt er toch iets? Wat gaat er dan fout? Ze zien
er soms ook van af. Vorig jaar heeft de NS een ruime gift gedaan aan de
actie voor Haïti bijvoorbeeld. Het is dan ook weer de vraag of dat nu
wel de bedoeling is. Maar goed, ik vind dat we naar die criteria moeten
kijken. Het zou ook heel goed kunnen om dat mee te nemen als straks de
nieuwe concessieperiode ingaat, in ieder geval bij de NS. Naar onze
mening mag er onderhands aan de NS gegund worden.
Ik vind het verschil in percentages tussen ProRail en NS vrij groot.
Bij de huidige criteria merk je dat de percentages wel worden gehaald
als het goed gaat of redelijk. Dan is het dus eigenlijk gewoon een vast
onderdeel van het salaris geworden. Ik loop wellicht vooruit op de
discussie, maar misschien zou het beter zijn als we meer criteria
gingen hanteren. Juist bij dingen die niet goed gaan, zouden we dan
kunnen zeggen: ga daar nu maar aan werken in het komende jaar. Als ze
dat dan echt realiseren, hebben ze er ook recht op om iets meer te
krijgen dan misschien standaard het geval is. De huidige criteria zijn
ook wel wat vreemd. Als een trein, die eigenlijk wel zou moeten
vertrekken, niet vertrokken is, dan telt hij niet mee voor de
punctualiteit. Dat is toch een beetje apart. Als er geen negatief
reisadvies is gegeven -- dat was geloof ik de motie-Aptroot -- dan
krijg je de bonus wel. Als je nu zegt: "we geven geen negatief
reisadvies" en de hele boel loopt in de soep, dan krijg je toch je
bonus. Dat soort situaties kunnen zich voordoen. Het is allemaal een
beetje theoretisch, maar in de praktijk gebeurt toch ook wel het een en
ander. Wij zouden hier graag nader over willen spreken en ik wil
eigenlijk het kabinet oproepen om daar alvast wat voorzetten voor te
doen. Misschien kan dat ook in samenspraak met de collega van I en M,
zoals we dat tegenwoordig zo mooi noemen.
Daar wilde ik het bij laten.
Arie Slob