Rijksoverheid


Antwoorden op kamervragen over criminele activiteiten taxichauffeurs

Geachte voorzitter,

Mede namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, zend ik u hierbij de antwoorden op de Kamervragen inzake criminele activiteiten van taxichauffeurs van het lid De Mos (PVV), kenmerk 2011Z01605, ingezonden 28 januari 2011.


1.
Bent u bekend met het artikel "Coke koop je in de taxi"?1


1.
Ja, met de kanttekening dat het artikel mij bekend is onder de titel "Taxi?s Cocaïne Amsterdam".


2.
Wat vindt u ervan dat door een kleinschalige steekproef al zoveel criminele activi- teiten aan het licht zijn gebracht? Deelt u de mening dat dit doet vermoeden op grote schaal taxichauffeurs wat extra?s bijverdienen?


2.
Een betrouwbaar beeld over de omvang van handel in drugs door taxichauffeurs is naar mijn oordeel, mede vanwege de beperkte schaal van de steekproef, niet af te leiden uit het artikel. Handel in cocaïne is strafbaar en niet acceptabel.


3.
Zijn er bij u meer cijfers bekend over dergelijke criminele activiteiten in de taxiwe- reld en is bij u bekend of het hier gaat om de zogenaamde "vrije rijders" of komt dit ook voor onder taxi chauffeurs die aangesloten zijn bij een erkende taxiorgani- satie?

3.
Voor een algemeen beeld over aanwezigheid van criminaliteit in de taxisector verwijs ik naar het rapport "Preventieve doorlichting van de taxibranche", dat de toenmalige Minister van Justitie per brief van 20 maart 2009 aan de Tweede Kamer gezonden heeft (Kamerstuk 29 911, nr. 25). Het rapport gaat overigens


1
Nieuwe Revu, week 03/11
Ons kenmerk
IENM/BSK-2011/12542
Pagina 2 van 3

niet in op specifieke groepen taxichauffeurs en de verschillen tussen "vrije rijders" en taxichauffeurs die aangesloten zijn bij een erkende taxiorganisatie.


4.
Welke maatregelen gaat u nemen om de criminelen tussen de goedwillende taxi chauffeurs uit te pikken? Bent u bereid deze maatregelen aan te scherpen?

4.
Zoals bekend zijn de politie en het Openbaar Ministerie verantwoordelijk voor de opsporing en vervolging van overtredingen. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor veilig en betrouwbaar taxivervoer met het oog op het belang van de consument, wijs ik erop dat recent meerdere maatregelen genomen zijn om de integriteit van de taxichauffeur beter te borgen.
Sinds medio 2010 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) de bevoegdheid om een chauffeurspas te schorsen bij ernstige delicten of het vermoeden hiervan. Deze bevoegdheid maakt onderdeel uit van de wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 d.d. 4 mei 2010.
Voorts is door het Ministerie van Veiligheid en Justitie de implementatie voorbereid van een systeem van continue screening van de integriteit van taxichauffeurs, dat volgens planning medio 2011 in werking treedt (31 521 nr. 57). Dit systeem houdt in dat in het geval een taxichauffeur strafrechtelijk wordt vervolgd dan wel veroordeeld voor het plegen van een ernstig delict, het Ministerie van Veiligheid en Justitie daarvan melding doet aan IVW. Op grond van het Besluit personenvervoer 2000 zal IVW in dat geval de betrokkene verzoeken om een nieuwe Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) aan te vragen, en kan IVW hangende de procedure de chauffeurspas schorsen. Indien vervolgens aan de taxichauffeur geen nieuwe VOG wordt verstrekt, trekt IVW de chauffeurspas in.
De verbetering van de kwaliteit van het taxivervoer staat voorts centraal in het bij de Tweede Kamer aanhangige wetvoorstel waarop in vraag 5 wordt gedoeld.


5.
In hoeverre biedt het voorstel voor de taxiwet
2
, dat nu bij de Kamer voorligt, mo-
gelijkheden om bij dergelijke overtredingen de desbetreffende taxichauffeurs en taxiorganisaties op te sporen en aan te pakken?

5.
Het bedoelde wetsvoorstel biedt voor gemeenten bevoegdheden om aanvullende regels te stellen en voorzieningen te treffen in het belang van de kwaliteit van taxivervoer. Op grond van de voorgestelde artikelen 82a en 82b kunnen gemeenten aan taxichauffeurs aanvullende kwaliteitseisen stellen respectievelijk groepsvorming opleggen. Veilig en betrouwbaar taxivervoer met het oog op het belang van de consument staat in het wetsvoorstel centraal. Dit nieuwe wettelijke regiem ondersteunt de inzet om overtredingen zoals in de vraag bedoeld, tegen te gaan.

2
Kamerstuk 32 424
Ons kenmerk
IENM/BSK-2011/12542
Pagina 3 van 3


6.
Bent u bereid de bevoegdheden van de "mystery guests?, zoals genoemd in de aangenomen motie De Mos3
, hiervoor aan te wenden en deze op een grotere
schaal in te zetten?

6.
Over de inzet van "mystery guests? in het toezicht op en de kwaliteitsbeoordeling van taxichauffeurs heeft mijn voorganger de Kamer naar aanleiding van de motie De Mos geïnformeerd per brief van 9 maart 2010 (Kamerstuk 31 521, nr. 45). De inzet van "mystery guests? door IVW is niet gericht op opsporing van criminele activiteiten, maar op de naleving van wet- en regelgeving waarop IVW toeziet. Dit laat onverlet dat geconstateerde criminele activiteiten door IVW worden gemeld aan de politie.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen

3
Kamerstuk 31 521, nr. 27