Verbeteren doorstroming drukste verkeersader Hoogeveen
16 februari 2011 - De Schutstraat - Zuidwoldigerweg, gedeelte tussen de
Van Limburg Stirumstraat en de Bethesdastraat, is de drukste
verkeersader in Hoogeveen.
Tijdens de piekuren ontstaat de situatie dat er onvoldoende
doorstroming en dan het helemaal vastloop. Hierdoor wordt veel overlast
veroorzaakt en ontstaan er onveilige situaties. Ook de fietsers
ondervinden hier veel hinder van. Er is samen met bewoners en bedrijven
gezocht naar een oplossing voor deze problemen en nu ligt er een
concept plan om delen van de Schutstraat, Zuidwoldigerweg en
Griendtsveenweg op te knappen.
Meerjarenplan
De komende periode wordt het ontwerp voor het gebied; Schutstraat,
Zuidwoldigerweg en Griendtsveenweg ter inzage gelegd. Iedereen kan het
concept ontwerp bekijken en een reactie geven op het ontwerp. Deze
reacties worden meegenomen in de inspraaknota. Het definitieve ontwerp
en de inspraaknota worden voorgelegd aan het college die hierover een
besluit neemt. Als het definitieve ontwerp uiteindelijk akkoord is,
worden de werkzaamheden in verschillende fasen uitgevoerd, zodat de
overlast zoveel mogelijk beperkt kan worden. Het is de bedoeling dat de
werkzaamheden in de zomer kunnen starten. Met de complete reconstructie
van het gebied is een bedrag van 7 miljoen euro gemoeid.
Start met Schutstraat en Griendtsveenweg
In de eerste fase wordt een groot deel van de Schutstaat en
Griendtsveenweg op de schop genomen. De wegenstructuur wordt zo
aangepast dat de doorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. Fietsers
en automobilisten kunnen zich straks sneller en veiliger verplaatsen.
Het fietspad aan de zuidkant van de Schutstraat wordt geschikt gemaakt
voor twee richtingen. Hierdoor kan het fietspad aan de noordkant van de
Schutstraat, tussen de Van Limburg Stirumstraat en Mathijsenstraat,
worden weggehaald. Hiermee wordt de doorstroming voor zowel de op- en
afrit van de snelweg als voor de fietsers vergroot. Dit komt doordat
fietsers en automobilisten daar niet meer op elkaar hoeven te wachten.
Ook wordt de verkeersregelinstallatie vernieuwd.
Om de doorstroming en veiligheid voor fietsers op de Griendtsveenweg te
bevorderen wordt hiervoor het fietspad aan de westzijde weggehaald en
wordt het fietspad aan de oostzijde ingericht zodat het in twee
richtingen te berijden is. Verder worden er delen van het voetpad aan
westzijde weggehaald, worden de inritconstructies verlaagd en worden
overbodige inritten verwijderd. Ook wordt er ter hoogte van de in- en
uitgang parkeerterrein Albert Hein een voorsorteervak aangelegd om
verkeer, dat van de kant van de Schutstraat komt, makkelijker linksaf
te laten slaan. Dit bevordert de doorstroming en verkeersveiligheid.
Tot slot worden er parkeervakken aangelegd langs de weg en komen er
meerdere laad- en losplekken aan de westzijde van de Griendtsveenweg,
zodat dit niet meer op de rijbaan hoeft. Alle aanpassingen aan de
Schutstraat en de Griendtsveenweg, in fase 1, moeten in 2012 afgerond
zijn.
Rotonde en aanpassing kruising
In fase 2 (uitvoering 2013) wordt de kruising van de Schutstraat met de
Van Limburg Stirumstraat aangepast en in fase 3 (uitvoering 2014) wordt
er een rotonde aangelegd bij de op- en afrit van de snelweg, ter hoogte
van de Zuidwoldigerweg. Dit alles om de verkeersveiligheid en
doorstroming in het gebied nog verder te verbeteren. Fase 4 betreft
verdere aanpassingen van de Griendtsveenweg. In 2013 volgt er nog een
evaluatie van de aanpassingen van de Griendtsveenweg in fase 1. Aan de
hand daarvan wordt bepaald welke ingrijpen er eventueel nog uitgevoerd
moeten worden.
Gemeente Hoogeveen