ChristenUnie
,,Zorgleerling komt met dit kabinetsbeleid op de achterste rij van de klas"
woensdag 16 februari 2011 10:40 De ChristenUnie blijft tegen de
bezuiniging in het passend onderwijs. In het verkiezingsprogramma
stelde de ChristenUnie juist een investering voor in extra begeleiding
in de klas en kwaliteitsverbetering van het regulier en speciaal
onderwijs. Het kabinet erkent dat met de bezuiniging de klassen groter
worden, er meer zorgleerlingen in het regulier onderwijs komen en dat
de begeleiding in de klas minder wordt. Deze bezuiniging raakt de klas
keihard. Het kabinet heeft bovendien nog niet eens onderzocht wat de
effecten zijn op schooluitval, kwaliteit in de klas en op jeugdzorg.
Voordewind: ,,Mij kun je niet wijsmaken dat de begeleiding van een kind
er beter op wordt. In wie wordt nu eigenlijk geïnvesteerd? Dit
kabinetsbeleid zorgt ervoor dat de beste kinderen vooraan in de klas
komen te zitten en de zorgleerlingen op de achterste rij."
Voordewind zal, net als bij de laatste onderwijsbegroting, het voorstel
doen om de prestatiebeloning te schrappen om de bezuiniging op speciaal
onderwijs te verzachten. ,,Het is niet de tijd van extraatjes in de
begroting, zeker niet als je op onderwijs bezuinigt. Toch staat er een
extraatje op de begroting ingeboekt, namelijk de prestatiebeloning.
Deze wordt bekostigd door te bezuinigen op primaire zorg voor
leerlingen. Mijn motie om af te zien van prestatiebeloning werd
verworpen bij de begroting, maar toch vraag ik nog eens om dit te
herzien. Daarvoor krijgen wij de steun van vakbonden en de leraren
zelf. We kennen al de functiemix, daar moeten we mee doorgaan.
Bovendien moeten we af van de nullijn voor leraren. Maar
prestatiebeloning is in deze tijden niet te verantwoorden."
`Explosieve stijging'
Onder het mom van een explosieve toename van het aantal rugzakjes wordt
er gekort. Cluster 1, 2 en 3 zijn redelijk stabiel gebleven, maar
worden wel gekort. Cluster 2 zelfs met 22%. Cluster 1 en 2 hebben een
`relatief stabiel aantal leerlingen' (brief kabinet). Ook cluster 3
stijgt maar licht. Toch worden zij flink gekort op het budget.
Voordewind: ,,Het is toch niet eerlijk om op basis van een algemene
stelling - `explosieve groei van het aantal zorgleerlingen' - in de
volle breedte de budgetten fors te korten, terwijl daar in 3 van de 4
clusters geen sprake van is."
- Cluster 1: voor kinderen met visuele handicaps;
- Cluster 2: voor kinderen met communicatieve handicaps (gehoor, taal-
en/of spraakproblemen);
- Cluster 3: voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke
handicap;
- Cluster 4: voor kinderen met psychiatrische of gedragsstoornissen
Bureaucratie
Ook het beeld dat dit kabinet de bureaucratie aan pakt klopt niet. Die
indruk wordt steeds gewekt. De ChristenUnie heeft hiervoor een motie
ingediend tijdens de begrotingsbehandeling dat wel op de bureaucratie,
maar niet in de klas bezuinigd mag worden. Voordewind: ,,Het korten van
55% van het budget van begeleiding in de klas mag je vervolgens niet
als het terugdringen van bureaucratie verkopen."
De ChristenUnie vindt dat het nieuwe stelsel van passend onderwijs de
keuzevrijheid van ouders inperkt. De nieuw op te richten
samenwerkingsverbanden gaan teveel fungeren als centraal aanmeldpunt
terwijl ouders vaak heel bewust voor een bepaalde stroming kiezen.
Tweede Kamerlid Joël Voordewind: ,,Die keuze mag niet door een
samenwerkingsverband worden gemaakt. Bovendien hebben ouders weinig
grip meer op de afweging tussen regulier en speciaal onderwijs."
Voordewind zal het voorstel doen om het recht van ouders vast te leggen
dat hun eerste voorkeur voor een school leidend is. Als een school daar
van af wil wijken, zal ook moeten worden aangetoond dat de school niet
in staat is om aan de zorgplicht te voldoen.
De leidende rol van samenwerkingsverbanden brengt ook andere risico's
mee. Zo kan de optie van leerlingenvervoer naar de achtergrond
verdwijnen, omdat het goedkoper is om een kind in de buurt te plaatsen.
Die keuze kan lijnrecht tegen de voorkeur van ouders ingaan.
Ook vraagt Voordewind aandacht voor de huidige identiteitsgebonden
samenwerkingsverbanden. Die zullen gaan verdwijnen in het nieuwe
beleid. Voordewind: ,,Op deze manier zijn we allerlei beslissingen over
onderwijsvoering aan het centraliseren. Daar wil ik voor waken.
Financieel interessante keuzes mogen niet de kernwaarden van ons
onderwijs aantasten."
Joël Voordewind