Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA pleit voor centraal inschrijvingsregister in scholen
klok 15 februari 2011
Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met de problematiek van de
`dubbele inschrijving'. Ouders wedden op verschillende paarden door hun
kinderen in verschillende scholen in te schrijven. Wanneer ze een
definitieve schoolkeuze hebben gemaakt, laten ze vervolgens niets meer
van zich horen in de scholen die afvielen. Deze praktijk bezorgt
scholen zowel financiële als organisatorische kopzorgen. De Vlaamse
parlementsleden Vera Celis en Goedele Vermeiren (N-VA) zien heil in een
centraal inschrijvingsregister.
Bij de start van elk schooljaar stellen scholen vast dat een aantal
ingeschreven leerlingen niet komt opdagen. Omdat scholen niet kunnen
nagaan of een leerling ook elders is ingeschreven, blijkt dat pas na
contact met de ouders. De praktijk van `dubbele inschrijving' bezorgt
scholen heel wat kopzorgen. Zo worden werkingsmiddelen fout begroot en
moeten klassen worden herverdeeld volgens het werkelijke
leerlingenaantal. Uiteraard heeft dat laatste ook gevolgen voor de
leerkrachtenplanning.
Een aantal scholen speelt in op deze problematiek door ouders een
voorschot bij de inschrijving te vragen. Zo trachten scholen te
verzekeren dat ouders hun kind daadwerkelijk laten schoollopen waar het
is ingeschreven. Dit voorschot wordt later gebruikt om alvast een deel
van de schoolrekening te betalen. Als de leerling in een andere school
onderwijs volgt, moet het bedrag worden terugbetaald.
Hoewel deze aanpak wettelijk is, vinden Goedele Vermeiren en Vera Celis
hem niet wenselijk. "Daarom pleiten we voor de invoering van een
centraal inschrijvingsregister dat de in- en uitschrijvingen van
leerlingen in een school elektronisch registreert", aldus Goedele
Vermeiren. "Zo kan het 'shopgedrag' van ouders tussen verschillende
scholen aan banden worden gelegd. Na het lezen van zijn elektronische
identiteitskaart is een kind automatisch gelinkt aan een school. Willen
de ouders hun kind vervolgens in een andere school inschrijven, kan dat
pas als de leerling in de eerste school is uitgeschreven. Dankzij dit
systeem hebben scholen ook een correct zicht op hoeveel leerlingen er
werkelijk zijn ingeschreven en zullen plaatsnemen op de schoolbanken."
"De spoedtellingen bij het begin van het schooljaar worden zo
geautomatiseerd", vervolgt Vera Celis. "Daarenboven hebben we op de
eerste schooldag al een zicht op de kinderen die niet ingeschreven zijn
op school en waarschijnlijk niet voldoen aan de leerplicht."
Auteur(s):
Goedele Vermeiren, Vlaams parlementslid
Vera Celis, Vlaams parlementslid
Contactinfo:
Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams
Parlement
E-post: katrien bruyland vlaamsparlement be