Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie
Terugkoppeling bedrijfsbezoek: Vernieuwend innoveren bij Achmea
15 februari 2011 - 15:55
Het onderwerp vernieuwend innovatiemanagement oftewel innoveren van
innovatie heeft het NCSI op de agenda staan. Samen met
innovatiemanagers uit andere organisatie die zich bezig houden met
nieuw innovatiemanagement wil het NCSI kennis delen en goede
voorbeelden een podium geven. Bij Achmea wordt er nagedacht over
innovatie, welke wordt gekenmerkt door het denken vanuit de klant, en
werken vanuit communities en netwerken. Reden om eind 2010 samen met
innovatiemanagers uit andere organisaties op bezoek te gaan bij Achmea
ICE (Innovatie Centrum van Eureko).
Samenvatting bijeenkomst
Erwin Heeneman, innovatiemanager bij Achmea ICE, stelt zich voor aan de
hand van de verschillende profielen die hij heeft aangemaakt op
netwerksites op het internet. Hiermee worden we meteen geïntroduceerd
in het medium dat centraal staat tijdens deze bijeenkomst: het
internet. Wereldwijd doen mensen steeds meer op en met het internet en
in vergelijking met 2008 nam in december 2009 het aantal zoekopdrachten
op internet toe met 46%. Erwin vertelt in zijn presentatie over de
innovatiesnelheid in de verzekeringsbranche en maakt hierbij de
vergelijking met andere branches. Opvallend is dat de
verzekeringbranche vooral `incremental innovations' maakt. Hierbij kan
gedacht worden aan aanpassingen in de verzekeringsproducten om beter
bij de tijdsgeest aan te sluiten. In de verzekeringsbranche ontbreekt
het echter aan vernieuwende `radical innovations', dit zijn grote
innovaties die de branche veranderen.
Binnen de ICE hebben ze zich als doel gesteld om Achmea een leidende
rol te geven op innovatiegebied binnen de verzekeringsbranche en te
streven naar `radical innovations'. Een middel om deze innovaties te
bereiken is het innovatieplatform van Achmea: 1power.nl. Hier kunnen
medewerkers van Achmea kennis uitwisselen, contact hebben over
projecten en eventueel nieuwe projecten aangaan.
Erwin Heeneman geeft in zijn presentatie enkele voorbeelden van
innovaties door Achmea, waarbij de brug wordt geslagen tussen de nieuwe
(virtuele) wereld en de reële wereld van de core-business van Achmea.
Eén daarvan is Myler, een platform waar ZZP'ers in de ICT en de
zakelijke dienstverlening elkaar en opdrachten kunnen vinden. Voor
Achmea is dit geen core-business, ze vinden het belangrijk om in
contact te staan. Voor dezelfde doelgroep is wel `Goed Genoeg' door
Achmea ontwikkeld. Bij `Goed Genoeg' is de klant aan het stuur: de
ZZP'ers kunnen zelf kiezen voor welke zaken ze zich al dan niet willen
verzekeren. De uitleg van `Goed Genoeg' op video is te bekijken via de
volgende link: http://vimeo.com/17078898.
Na de presentatie van Erwin werd door de aanwezigen het Open
Innovatiespel `Op de rails' van TNO-gespeeld. Het doel van het spel is
om gezamenlijk een project tot een goed einde te laten komen. In het
spel hebben deelnemers verschillende doelen en belangen waardoor er een
dynamiek ontstaat. Naast de belangen komen er in de verschillende
ronden ontwikkelingen aan het licht, die voor onrust kunnen zorgen
binnen de groep of bij individuele deelnemers. Het spel werd als erg
positief ervaren door de deelnemers en gewaardeerd als een goed middel
om elkaar beter te leren kennen en begrip voor verschillende
standpunten te kweken. Het spel geeft ook een indruk van de dilemma's
die bij Open Innovatie spelen, zoals: veel vooraf in afspraken
vastleggen danwel vooral handelen op basis van vertrouwen.
De inspirerende middag werd afgesloten met een borrel waarbij de
deelnemers aan het bezoek nog hun impressies konden uitwisselen en er
nieuwe contacten werden gelegd.
Tenslotte nog een vraag aan een ieder die dit leest: We zoeken uit ons
kennisnetwerk een spreker die kan ingaan op de vraag die bij Achmea
leeft: Hoe werk je samen in een netwerk aan een klantpropositie; leg je
iets vast en zo ja wat en hoe leg je iets vast?