Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Zijn internationale treinreizen zoveel duurder geworden?
Sinds de aanvang van het nieuwe jaar merkt een aantal reizigers dat een
grensoverschrijdende treinreis naar België fors duurder lijkt te zijn
geworden. Hoe zit dit?
Dit zit voor een deel natuurlijk in de reguliere jaarlijkse
tariefsverhoging: bij NS gemiddeld 1,5%, bij de NMBS gemiddeld 3,38%.
Maar er is meer aan de hand. NS Hispeed heeft namelijk per 12 december
2010 (ingangsdatum nieuwe dienstregeling) een aantal veranderingen
doorgevoerd in de berekening van internationale treinkaartjes. Eén van
die veranderingen is dat Hispeed een "knip" heeft aangebracht in de
prijsberekening voor het deel van de reis dat met een NS-trein wordt
afgelegd en het deel op het Hispeed-traject. Het effect hiervan is
hetzelfde als bij het "dubbel opstaptarief" ingeval van een overstap
met de OV-chipkaart tussen een regionale spoorvervoerder en NS. Ook NS
Hispeed gebruikt de OV-chipkaart als motivatie voor deze maatregel, die
voor de meeste internationale reizigers slecht uitpakt. Door de knip
kan de prijsstijging, afhankelijk van de reis die men maakt, oplopen
tot 7% of zelfs 13%.
Rover heeft schriftelijk aan NS Hispeed laten weten dat deze maatregel
erg slecht uitpakt voor de reiziger. Voor internationaal vervoer hoeven
vervoerders echter geen advies aan de consumentenorganisaties te vragen
waardoor onze invloed hier beperkt is.
Pagina geplaatst: 15 februari 2011