Tijd voor inclusieve ontwikkelingssamenwerking

15/02/2011 13:57

Dark & Light Blind Care

Tijd voor inclusieve ontwikkelingssamenwerking: mensen met een handicap moeten gewoon mee kunnen doen.

Verschillende rapporten concluderen dat we de Millennium Development Goals niet halen als mensen met een handicap niet in reguliere programma's van ontwikkelingsorganisaties worden geïntegreerd. PSO's Thematisch Leerprogramma Inclusie van Mensen met een Handicap pakt dit probleem aan door organisaties de kans te bieden te leren hoe deze doelgroep in ontwikkelingssamenwerking kan worden opgenomen. Nu er een start is gemaakt met de uitvoering van het programma in Nederland, zijn geïnteresseerde NGO's van harte welkom om aan te haken bij dit initiatief.

Door middel van trainingen, assessments en actieplannen kunnen deelnemende organisaties onderzoeken hoe zij de toegang voor mensen met een handicap in hun projecten kunnen waarborgen en, op de tweede plaats, hoe deze integratie een blijvende verandering kan zijn. Met een focus op capaciteitsopbouw en bewustwording, krijgen organisaties de kans om structureel te leren van de pilots met lokale partners in het Zuiden en van het mainstreamen van disability in de eigen organisaties.

Nog altijd worden mensen met een handicap vaak als een aparte doelgroep beschouwd, waar speciale programma's voor opgezet zouden moeten worden. Nadeel hiervan is dat op deze manier relatief weinig mensen worden bereikt en dat ze geen aanspraak kunnen maken op de vele reguliere ontwikkelingsinitiatieven. Dit belemmert hun participatie als volwaardig lid van de maatschappij. Een gemiste kans voor organisaties, aangezien personen met een handicap ongeveer 10% van de wereldbevolking uitmaken. Van de 77 miljoen kinderen die bijvoorbeeld niet naar school gaan, hebben rond de 25 miljoen een handicap. Door ze in reguliere programma's op te nemen, kan een grote sprong gemaakt worden in het behalen van de MDG's.

Het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap uit 2008 is een belangrijke stap richting meer inclusie. De Nederlandse regering heeft het verdrag ondertekend, maar nog niet geratificeerd. De verwachting is dat dit binnen een paar jaar zal gebeuren. Andere insitutionele donoren, zoals de EU, vragen al dat alle voorstellen tot financiering de integratie van personen met een handicap specifiek benoemen. Veel ontwikkelingsorganisaties weten echter niet hoe ze hiernaar moeten handelen. Dat is waar het Thematisch Leerprogramma om de hoek komt kijken, door organisaties op deze nieuwe ontwikkelingen voor te bereiden.

Het Thematisch Leerprogramma is een initiatief van TEAR, Red een Kind, Oikonomos, Edukans en coördinerende organisatie Dark and Light. Monitoring van het leerproces gebeurt met medewerking van het Athena Instituut (VU) en de Dutch Coalition on Disability and Development (DCDD). In 2010 is in de pilot-landen India en Ethiopië gestart met de voorbereidingen door middel van het trainen van lokale focal persons en het opstellen van actieplannen. Ondertussen gaat het programma nu ook voor de betrokken Nederlandse organisaties van start, met een introductiesessie die zal plaatsvinden op 25 februari en daaropvolgend in april de training voor de focal persons. Aanmelden kan via Paulien Bruijn, coördinator Inclusive Development bij Dark and Light. p.bruijn@darkandlight.org





http://www.darkandlight.org