Gemeente Cranendonck
Stand van zaken vervoer Taxbus
In de eerste weken van het jaar verliep het Taxbus-vervoer moeizaam. Op
dit moment loopt het vervoer voor het grootste deel volgens contract.
In de tweede helft van januari zijn veel van de problemen al verholpen
en is het vervoer steeds beter gaan lopen. In februari zijn van de
eerste 10 dagen 8 dagen volgens contract uitgevoerd. Twee dagen zijn
wat minder verlopen. Natuurlijk komen er nog steeds ritten wat te laat,
maar dit mag binnen het contract.
Uitvoering verbeterd naar aanleiding van actieplan
Half januari heeft het SRE namens alle partijen een verbeterplan
afgesproken met Regiotaxi de Vallei. Op basis van dit plan is
afgesproken dat het vervoer vanaf 1 februari 2011 volgens contract moet
lopen.
Op dit moment loopt het vervoer voor het grootste deel volgens
contract. In de tweede helft van januari zijn veel van de problemen al
verholpen en is het vervoer steeds beter gaan lopen. In februari zijn
van de eerste 10 dagen 8 dagen volgens contract uitgevoerd. Twee dagen
zijn wat minder verlopen. Natuurlijk kunnen er nog steeds ritten te
laat komen, maar dit mag binnen het contract, hierover zijn afspraken
gemaakt zowel voor het gehele contract als op gemeenteniveau. Binnen
deze afspraken mag de vervoerder weleens te laat komen maar alleen
binnen bepaalde marges. Ritten die veel te laat zijn of veel te lang
duren worden direct beboet.
Klachtenafhandeling
In geheel januari zijn in totaal 1050 klachten geregistreerd bij het
onafhankelijke klachtenbureau van Taxbus. In de eerste 10 dagen van
februari zijn er 100 klachten bijgekomen. Deze gaan nauwelijks nog over
bereikbaarheid, want dit probleem is begin januari al opgelost. 50%
gaat over stiptheid en 30% gaat over het niet komen van een taxi of het
fout boeken van een taxi. De rest zijn overige klachten. De klachten in
februari concentreren zich rond de twee dagen die in februari minder
goed zijn verlopen, op deze dagen zijn relatief veel klachten over te
laat komen ingediend.
Het beantwoorden van de klachten is een omvangrijke klus en ligt bij de
vervoerder. Met de vervoerder is afgesproken dat dit op een zorgvuldige
manier moet gebeuren. Daarom kijkt de opdrachtgever samen met de
vervoerder per type klacht naar een goede manier van afhandeling.
Vervolg
De opdrachtgevende partijen hebben samen afgesproken dat het op korte
termijn vooral belangrijk is om het vervoer goed lopend te krijgen en
alle klachten op de juiste manier af te handelen. Daarna zal er ruimte
zijn voor een evaluatie van de problematiek bij de start van het
contract. Hierbij is het belangrijk om te leren van de problemen die nu
ontstaan zijn tijdens de overgang van het contract.
In de loop van februari komen de precieze cijfers over de uitvoering
van alle ritten in januari beschikbaar. Als hier zaken in opvallen
(bijvoorbeeld dat in een bepaalde gemeente het vervoer minder goed
verloopt dan gemiddeld) dan zal hierop direct aanvullende actie worden
ondernomen naar de vervoerder. Half maart zullen vervolgens de cijfers
over februari beschikbaar zijn. Dan kan definitief worden vastgesteld
hoe de vervoerder heeft gepresteerd en of dit voldoende was volgens de
afspraken in het contract. Deze uitkomsten zullen besproken worden met
de portefeuillehouders van alle opdrachtgevende partijen en dan zal
bekeken worden of er eventueel vervolgstappen nodig zijn. Als het
vervoer dan nog steeds onvoldoende volgens contract verloopt, kan
worden overgaan tot het toepassen van de handhavingsregeling. In deze
regeling krijgt de vervoerder eerst een waarschuwing en de kans om de
uitvoering te verbeteren aan de hand van een verbeterplan (deze stap is
in principe al doorlopen). Als dit verbeterplan niet leidt tot het
afgesproken resultaat kunnen extra boetes worden uitgedeeld.