Gemeente Cranendonck


Stand van zaken vervoer Taxbus

In de eerste weken van het jaar verliep het Taxbus-vervoer moeizaam. Op dit moment loopt het vervoer voor het grootste deel volgens contract. In de tweede helft van januari zijn veel van de problemen al verholpen en is het vervoer steeds beter gaan lopen. In februari zijn van de eerste 10 dagen 8 dagen volgens contract uitgevoerd. Twee dagen zijn wat minder verlopen. Natuurlijk komen er nog steeds ritten wat te laat, maar dit mag binnen het contract.

Uitvoering verbeterd naar aanleiding van actieplan Half januari heeft het SRE namens alle partijen een verbeterplan afgesproken met Regiotaxi de Vallei. Op basis van dit plan is afgesproken dat het vervoer vanaf 1 februari 2011 volgens contract moet lopen.
Op dit moment loopt het vervoer voor het grootste deel volgens contract. In de tweede helft van januari zijn veel van de problemen al verholpen en is het vervoer steeds beter gaan lopen. In februari zijn van de eerste 10 dagen 8 dagen volgens contract uitgevoerd. Twee dagen zijn wat minder verlopen. Natuurlijk kunnen er nog steeds ritten te laat komen, maar dit mag binnen het contract, hierover zijn afspraken gemaakt zowel voor het gehele contract als op gemeenteniveau. Binnen deze afspraken mag de vervoerder weleens te laat komen maar alleen binnen bepaalde marges. Ritten die veel te laat zijn of veel te lang duren worden direct beboet.

Klachtenafhandeling
In geheel januari zijn in totaal 1050 klachten geregistreerd bij het onafhankelijke klachtenbureau van Taxbus. In de eerste 10 dagen van februari zijn er 100 klachten bijgekomen. Deze gaan nauwelijks nog over bereikbaarheid, want dit probleem is begin januari al opgelost. 50% gaat over stiptheid en 30% gaat over het niet komen van een taxi of het fout boeken van een taxi. De rest zijn overige klachten. De klachten in februari concentreren zich rond de twee dagen die in februari minder goed zijn verlopen, op deze dagen zijn relatief veel klachten over te laat komen ingediend.
Het beantwoorden van de klachten is een omvangrijke klus en ligt bij de vervoerder. Met de vervoerder is afgesproken dat dit op een zorgvuldige manier moet gebeuren. Daarom kijkt de opdrachtgever samen met de vervoerder per type klacht naar een goede manier van afhandeling.

Vervolg
De opdrachtgevende partijen hebben samen afgesproken dat het op korte termijn vooral belangrijk is om het vervoer goed lopend te krijgen en alle klachten op de juiste manier af te handelen. Daarna zal er ruimte zijn voor een evaluatie van de problematiek bij de start van het contract. Hierbij is het belangrijk om te leren van de problemen die nu ontstaan zijn tijdens de overgang van het contract. In de loop van februari komen de precieze cijfers over de uitvoering van alle ritten in januari beschikbaar. Als hier zaken in opvallen (bijvoorbeeld dat in een bepaalde gemeente het vervoer minder goed verloopt dan gemiddeld) dan zal hierop direct aanvullende actie worden ondernomen naar de vervoerder. Half maart zullen vervolgens de cijfers over februari beschikbaar zijn. Dan kan definitief worden vastgesteld hoe de vervoerder heeft gepresteerd en of dit voldoende was volgens de afspraken in het contract. Deze uitkomsten zullen besproken worden met de portefeuillehouders van alle opdrachtgevende partijen en dan zal bekeken worden of er eventueel vervolgstappen nodig zijn. Als het vervoer dan nog steeds onvoldoende volgens contract verloopt, kan worden overgaan tot het toepassen van de handhavingsregeling. In deze regeling krijgt de vervoerder eerst een waarschuwing en de kans om de uitvoering te verbeteren aan de hand van een verbeterplan (deze stap is in principe al doorlopen). Als dit verbeterplan niet leidt tot het afgesproken resultaat kunnen extra boetes worden uitgedeeld.