Port of Rotterdam
Datum 10-2-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Persuitnodiging: Kleine Beereiland
Nieuw onbewoond eiland voor de kust van Gate terminal
In week 7 of week 8 - tussen 14 en 27 februari - krijgt de haven een
nieuw onbewoond eiland. In die periode wordt het Kleine Beereiland los
gegraven van de Maasvlakte. Het gaat om een stukje grond van
uiteindelijk ongeveer zes voetbalvelden groot ten noorden van de
Maasvlakte, op de plek waar ooit de Papegaaiebek was (havennummer
8500). Nu ontwikkelt de `Combinatie Gate LNG Kanaal' van Boskalis en
Van Oord daar Gate terminal. Het is de eerste terminal voor vloeibaar
aardgas (Liquefied Natural Gas, LNG) in Nederland.
Het Havenbedrijf stelt een persboot beschikbaar om bij deze gebeurtenis
aanwezig te zijn. Op de boot zijn medewerkers van het Havenbedrijf en
van Gate terminal aanwezig die iets kunnen vertellen over de
complexheid van het karwei, de inrichting van het eiland en de
activiteiten rondom de voortgang van de bouw van Gate terminal.
Geïnteresseerden dienen zich vóór 15 februari aan te melden bij Tie
Schellekens (zie onder). 24 uur voor de gebeurtenis krijgen ze een
uitnodiging want dan weten we concreet hoe laat het gaat plaatsvinden.
Opstapplaats is de fastferry steiger in de Antarcticakade (havennummer
8240).
Kleine Beereiland
Het eilandje dient straks als extra bescherming van de afgemeerde
LNG-tankers tegen andere schepen en als een van de stapstenen voor
natuur in en rond Maasvlakte. Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met
Gate terminal besloten het eiland op natuurlijke wijze in te richten.
Door de geografische ligging, een ingenieus afwateringssysteem en een
specifieke bodem biedt het eiland kansen voor de in de omgeving
voorkomende waardevolle plant- en diersoorten.
Gate terminal
Gate terminal is een initiatief van N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie)
en Koninklijke Vopak N.V. (Vopak). Beide partijen zijn naast
initiatiefnemers ook hoofdaandeelhouders van het project. De terminal
zal in eerste instantie 12 miljard kubieke meter (bcm) aardgas per jaar
kunnen doorzetten en zal bestaan uit en twee aanlegsteigers, drie
opslagtanks en een procesgebied waar het LNG gasvormig wordt gemaakt en
dat vervolgens aangeleverd wordt aan het gastransportnetwerk voor de
Europese markten.De jaarlijkse doorvoercapaciteit kan in de nabije
toekomst uitgebreid worden naar 16 bcm per jaar. De bouw van Gate
terminal ligt goed op schema en zal naar verwachting in september 2011
commercieel in bedrijf gaan.
De bouw van de Gate terminal betekent ook een belangrijke versterking
van de strategische positie van Rotterdam als energiehaven.
Havenbedrijf Rotterdam investeert EUR 60 miljoen in de bouw van de
basisinfrastructuur.