Onderzoeksraad voor de Veiligheid
De Onderzoeksraad voor veiligheid
Reactie Onderzoeksraad voor Veiligheid n.a.v. berichtgeving onderzoek ramp
Faro
Over het rapport van de heer Horlings over het onderzoek naar de ramp
in Faro in 1992 waarover vandaag in de media is gepubliceerd, kan de
Raad geen reacties geven omdat de Raad dit rapport niet heeft kunnen
inzien en beoordelen.
De Raad heeft in september 2010 gesproken met de auteur van een boek
over de ramp in Faro waarvoor het voornoemde rapport een van de
onderliggende stukken was. In dit gesprek zijn geen feiten naar voren
gekomen die niet al bekend waren uit het originele rapport van de
Portugese ongevallenraad. Wel stond er in dit boek een aantal zaken die
de Raad niet kon beoordelen als feitelijk juist of onjuist zonder het
onderzoek dat daaraan ten grondslag ligt te kennen.
Overigens maakt de procedure zoals deze in het internationaal
luchtvaartongevallenonderzoek is afgesproken, het onmogelijk voor
derden in een rapport te wijzigen. Het schrijven en aanpassen van een
rapport over een onderzoek is de volledige verantwoordelijkheid van de
ongevallenonderzoekers in het betreffende land, in dit geval Portugal.
De toenmalige Raad voor de Luchtvaart heeft conform internationaal
vastgelegde procedures destijds reacties gegeven op het conceptrapport
van de Portugezen (deze reacties zijn ook als bijlage opgenomen in het
Portugese rapport), maar er is geen sprake van dat de Raad voor de
Luchtvaart in het rapport heeft kunnen wijzigen.
De Raad voor de Luchtvaart heeft een vertaling in het Engels laten
maken van het originele rapport om de toegankelijkheid ervan te
vergroten. De Raad voor de Luchtvaart heeft daarbij op iedere pagina
opgenomen dat het een niet-officiële vertaling betrof en dat bij een
eventueel verschil in tekst de originele Portugese tekst altijd
prevaleert.