TNS NIPO publicaties
3 februari 2011
Social shopping is de toekomst
Frankwatching - 3 februari 2011
Social shopping is dé toekomst als het gaat om (online) shoppen. Op dit
moment worden in Nederland hier en daar al social shopping activiteiten
ondernomen en dat het gaat doorbreken, is zeker. Social shopping
voorziet namelijk in een belangrijke diepere consumentenbehoefte.
Offline is nu nog favoriet
Op dit moment shoppen de meeste online Nederlanders liever offline wat
betreft de meeste productcategorieën. Alleen voor kleding en reizen
ligt dit anders. Ook browsen wij maar weinig naar producten die we van
plan zijn te kopen (online of offline). Ondanks dat liggen er toch
kansen op het gebied van online shoppen. Nederlanders verwachten
namelijk niet alleen in de toekomst meer online te gaan shoppen. Ook
staan zij tijdens online shoppen open voor het contact met merken en
dat is zeker niet altijd het geval. Sterker nog, voor de meeste
activiteiten geldt dat contact met merken als zeer opdringerig wordt
ervaren. Kortom, in de basis staan consumenten positief tegenover
online shoppen. Het is alleen nog zaak om ze over de digitale streep te
trekken en dé manier om dit te doen is door te begrijpen hoe social
shopping het best geïntegreerd kan worden in de marketingstrategie.
brandcontact
Een nieuwe trend: social shopping
Social shopping is een diffuus begrip. In brede zin houdt het in dat
consumenten shoppen in een sociale, interactieve online omgeving. Het
omvat uiteenlopende activiteiten van consumenten; van het schrijven
en/of lezen van reviews, het bezoeken van prijsvergelijkingssites, het
geven van ratings, het bekijken van de aankopen van je vrienden of
juist van onbekenden met wie je interesses deelt, het aankondigen van
wensenlijstjes aan je vrienden en familie, het gezamenlijk online
shoppen tot het twitteren over je laatste aankopen.
Social shopping ontwikkelt zich op 2 manieren
Social shopping is volop in ontwikkeling en rukt in verschillende
verschijningsvormen op. Aan de ene kant heb je webshops die kiezen voor
het toevoegen van sociale `widgets' aan hun bestaande website. Zo heeft
Apple Ping bijvoorbeeld toegevoegd aan iTunes. Hierdoor kun je zowel je
favoriete artiesten als je vrienden volgen, ontdekken hoe mensen over
de nieuwste muziek praten en zien wat veel wordt beluisterd en
gedownload. Hiermee willen ze het sociale netwerk voor je muziek zijn.
Wehkamp kwam daarnaast eind vorig jaar met de Social shopping module
van Livecom, waardoor vrienden een besloten shopsessie kunnen houden.
Een ander mooi voorbeeld van een social shopping toepassing is de
`Magic Mirror' die in de winkels van Macy's staat. Deze magische
spiegel maakt het niet alleen mogelijk om digitaal kleren te passen en
extra informatie te krijgen over de kleding, je kunt ook fotos maken
van je kleding en deze delen via Facebook. Zo kunnen je vrienden je
helpen met je keuzes door aan te geven of dat jurkje of driedelig pak
goed staat (of niet).
* Colofon
* |
* Disclaimer
* |
* RSS feeds
© 1996-2011 TNS NIPO. Alle rechten voorbehouden.
Marketinginformatie Marktsegmentatie Klanttevredenheid
TNS NIPO