TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

3 februari 2011

Social shopping is de toekomst
Frankwatching - 3 februari 2011

Social shopping is dé toekomst als het gaat om (online) shoppen. Op dit moment worden in Nederland hier en daar al social shopping activiteiten ondernomen en dat het gaat doorbreken, is zeker. Social shopping voorziet namelijk in een belangrijke diepere consumentenbehoefte.

Offline is nu nog favoriet
Op dit moment shoppen de meeste online Nederlanders liever offline wat betreft de meeste productcategorieën. Alleen voor kleding en reizen ligt dit anders. Ook browsen wij maar weinig naar producten die we van plan zijn te kopen (online of offline). Ondanks dat liggen er toch kansen op het gebied van online shoppen. Nederlanders verwachten namelijk niet alleen in de toekomst meer online te gaan shoppen. Ook staan zij tijdens online shoppen open voor het contact met merken en dat is zeker niet altijd het geval. Sterker nog, voor de meeste activiteiten geldt dat contact met merken als zeer opdringerig wordt ervaren. Kortom, in de basis staan consumenten positief tegenover online shoppen. Het is alleen nog zaak om ze over de digitale streep te trekken en dé manier om dit te doen is door te begrijpen hoe social shopping het best geïntegreerd kan worden in de marketingstrategie.

brandcontact

Een nieuwe trend: social shopping
Social shopping is een diffuus begrip. In brede zin houdt het in dat consumenten shoppen in een sociale, interactieve online omgeving. Het omvat uiteenlopende activiteiten van consumenten; van het schrijven en/of lezen van reviews, het bezoeken van prijsvergelijkingssites, het geven van ratings, het bekijken van de aankopen van je vrienden of juist van onbekenden met wie je interesses deelt, het aankondigen van wensenlijstjes aan je vrienden en familie, het gezamenlijk online shoppen tot het twitteren over je laatste aankopen.

Social shopping ontwikkelt zich op 2 manieren
Social shopping is volop in ontwikkeling en rukt in verschillende verschijningsvormen op. Aan de ene kant heb je webshops die kiezen voor het toevoegen van sociale `widgets' aan hun bestaande website. Zo heeft Apple Ping bijvoorbeeld toegevoegd aan iTunes. Hierdoor kun je zowel je favoriete artiesten als je vrienden volgen, ontdekken hoe mensen over de nieuwste muziek praten en zien wat veel wordt beluisterd en gedownload. Hiermee willen ze het sociale netwerk voor je muziek zijn. Wehkamp kwam daarnaast eind vorig jaar met de Social shopping module van Livecom, waardoor vrienden een besloten shopsessie kunnen houden. Een ander mooi voorbeeld van een social shopping toepassing is de `Magic Mirror' die in de winkels van Macy's staat. Deze magische spiegel maakt het niet alleen mogelijk om digitaal kleren te passen en extra informatie te krijgen over de kleding, je kunt ook fotos maken van je kleding en deze delen via Facebook. Zo kunnen je vrienden je helpen met je keuzes door aan te geven of dat jurkje of driedelig pak goed staat (of niet).


* Colofon

* |

* Disclaimer

* |

* RSS feeds

© 1996-2011 TNS NIPO. Alle rechten voorbehouden.

Marketinginformatie Marktsegmentatie Klanttevredenheid