Consumentenbond
11 februari 2011
Dikke onvoldoende voor Belastingtelefoon
Consumentenbond concludeert: betere service, maar slechte antwoorden
Een vraag over de Belastingaangifte 2010 stellen aan de
Belastingtelefoon is geen goed idee. De hulplijn mag dan gratis zijn,
de kwaliteit van de antwoorden is slecht. De antwoorden op de 50 vragen
die de Consumentenbond aan de Belastingtelefoon stelde, waren
grotendeels fout of incompleet. Slechts 17 antwoorden waren correct.
Het eindoordeel voor de kwaliteit van de Belastingtelefoon komt daarmee
op een 4-min. Meer informatie over het onderzoek naar de
Belastingtelefoon is te lezen in de Geldgids van februari/maart 2011.
Headset_vrouw De Belastingtelefoon verbetert wel, met name op
service-aspecten zoals de wachttijden en de begroeting. Ook in 2009
scoorde de Belastingtelefoon een dikke voldoende op deze
service-aspecten.
Toch is de kwaliteit van antwoorden sinds die tijd niet verbeterd.
Zelfs op eenvoudige vragen als 'ik wil bezwaar aantekenen tegen een
aanslag, krijg ik dan automatisch ook uitstel van betaling?' kwamen
onvolledige antwoorden. Gelukkig leverden deze antwoorden geen nadelen
op voor de consument, maar wel een hoop extra werk.
Vragen aan Belastingtelefoon
In de Geldgids en op www.consumentenbond.nl/belastingtelefoon is na te
lezen welke vragen de Consumentenbond aan de Belastingtelefoon heeft
voorgelegd en wat het juiste antwoord had moeten zijn.
Belastingaangifte 2010
Belastingaangifte blijft dus een zaak van hoofdbrekens, zeker nu blijkt
dat de Belastingdienst consumenten kwalitatief niet goed helpt bij het
beantwoorden van hun vragen.
Consumenten met vragen over de Belastingaangifte 2010 kunnen ook op de
website van de Consumentenbond terecht voor online Belastinghulp: een
overzicht van veelgestelde vragen met antwoord van een
belastingexpert en om een minigids Belastingvoordelen aan te vragen.
Meer informatie
Leden krijgen de mogelijkheid hun eigen vragen te stellen aan de
Belastingexpert van de Consumentenbond of met korting gebruik te maken
van het advies van een Belastingadvieskantoor. Kijk voor meer
informatie op: www.consumentenbond.nl/onlinebelastinghulp.