FloraHolland
Kennis delen tijdens Boomkwekerijdag FloraHolland
BLEISWIJK, 10 februari 2011 (persbericht) - Uitwisseling van kennis
tussen kwekers en kopers stond centraal tijdens de eerste FloraHolland
Boomkwekerijdag, op 9 februari in Bleiswijk. Vooral in speeddates
tussen boomkwekers en vertegenwoordigers van sierteeltexporteurs werd
veel kennis gedeeld. Kwekers konden kiezen voor een speeddate met een
klant uit het marktsegment tuincentrum, groothandel, bouwmarkt of
retail.
"Boomkwekerij is een van de focusproductgroepen van FloraHolland. Dat
de rol van FloraHolland in de afzet belangrijker wordt, blijkt uit het
feit dat de veilingomzet van boomkwekerijproducten de afgelopen tien
jaar is verdubbeld naar 219 miljoen euro in 2010", zei
FloraHolland-voorzitter Bernard Oosterom in zijn openingswoord. "De
tuin wordt steeds meer het verlengstuk van de woonkamer. De grens
tussen binnen en buiten vervaagt. Daarnaast raken consumenten er steeds
meer aan gewend boomkwekerijproducten te kopen bij afzetkanalen die de
traditionele boomkwekerijhandel in het verleden nauwelijks bereikte".
Het belang van positionering, het kiezen voor afzetsegmenten en het
onderscheiden van een product kwamen aan bod bij Marc Eijsackers,
manager Marketing van FloraHolland. Eijsackers hield kwekers en kopers
een inspirerende spiegel voor door sprekende voorbeelden uit andere
branches te tonen. Hij adviseerde de boomkwekers om samen met hun klant
vooral onderscheidend te zijn door een eigen domein te claimen.
Meer inzicht in elkaars kennis
Als antwoord op de veranderende markt is de dienstverlening van
FloraHolland Connect ingericht per marktsegment. Over deze nieuwe
werkwijze werden de boomkwekers bijgepraat.
Vervolgens lieten de kwekers zich informeren over de specifieke
dienstverlening die FloraHolland op boomkwekerijgebied vanuit het
marktplan boomkwekerij ontwikkelt.
Sierteeltexporteurs die met boomkwekerijproducten aan de gang willen,
moeten investeren in kennis. En ook boomkwekers die met andere
afzetkanalen aan de slag willen, hebben kennis van die kanalen nodig.
"Deze boomkwekerijdag is een prima moment om meer inzicht te krijgen in
de extra afzetkansen via de Nederlandse sierteeltexporteurs. Dit soort
bijeenkomsten moet FloraHolland vaker organiseren", aldus een van de
aanwezige boomkwekers.
Bij de foto: Kennis uitwisselen tijdens Boomkwekerijdag