Landelijk Aktie Komitee Scholieren

NIEUWS

ZORGLEERLINGEN: -300 MILJOEN

Het kabinet wil EUR 300 miljoen bezuinigen op zorgleerlingen, wat vergaande gevolgen zal hebben. Niet alleen zullen leerlingen met een `rugzakje' dit merken, maar de kwaliteit van het onderwijs voor alle andere leerlingen, evenals de docenten krijgen hiermee te maken. Het onderwijsveld laat de komende tijd horen dat het ook anders kan. Het LAKS doet hieraan mee - én heeft een eigen geluid.

Door deze grootschalige bezuinigingen op het zogenoemde `passend onderwijs' zullen de scholieren die in een normale situatie gebruik hadden kunnen maken van extra hulp, zonder begeleiding in `gewone' klassen terecht komen. De docent zal extra aandacht moeten schenken aan deze leerlingen, terwijl hier geen extra geld of onderwijstijd voor komt. Kortom: dit gaat niet alleen ten koste van de aandacht voor zorgleerlingen zelf, maar ook van de leskwaliteit en de prestaties van de `normale' scholier.

Volgens het LAKS is het mogelijk om te bezuinigen op dit passend onderwijs, zónder dat zorg of het onderwijs achteruit gaat. Er zijn de afgelopen jaren namelijk veel meer zorgleerlingen bijgekomen - niet altijd terecht - en er wordt vaak nog niet efficiënt gewerkt. Daarnaast kan er, ook financieel gezien, winst geboekt worden als scholen nog meer digitale middelen gebruiken, en docenten beter opgeleid zijn. Slechts de helft van de docenten hoe goed om te gaan met zorgleerlingen.

Nu zet het kabinet echter zomaar de bijl in het passend onderwijs. Het lijkt er sterk op dat het kabinet geld tekort kwam en daarom zonder onderbouwing zo'n bedrag weghaalt. Niemand heeft onderzocht hoeveel en waar er bezuinigd kan worden. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn van zóveel geld bezuinigen in één klap. En toch besluit men een heel groot bedrag weg te halen. Het staat in ieder geval vast dat de scholier dit zal merken en de kwaliteit hoe dan ook achteruit zal gaan.

Het LAKS pleit er daarom voor om eerst te kijken waar en hoeveel er bezuinigd kan worden. Dit hoeft niet lang te duren. Een bedrag van 300 miljoen is onmogelijk, maar er kan zeker veel geld bespaard worden. Daarnaast is er op andere plaatsen in het onderwijs geld te besparen, terwijl dat nu niet gedaan wordt. Op specifiek deze groep zwakke leerlingen wordt wel veel bezuinigd.

Uit onderzoek is gebleken dat ICT een goede en stimulerende rol kan spelen bij het leerproces van een leerling met een beperkende factor. Omdat ICT in het onderwijs relatief nieuw is, zal onderzoek en innovatie op dit gebied noodzakelijk zijn om een goede begeleiding te garanderen. Deze garantie kan in de meeste gevallen gegeven worden, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Door de relatief kleine vraag naar dergelijke gespecialiseerde apparatuur zullen de producenten niet uit zichzelf deze ondersteuning ontwikkelen. Vandaar dat een actieve bijdrage van de overheid wordt verwacht. Voor ontwikkeling van digitale hulpmiddelen is een eenmalige investering noodzakelijk: een structurele bezuiniging belemmert de voortgang van de extra hulpbehoevende leerlingen, en zo ook de rest van de onderwijspraktijk.

Protest
Op 9 februari vindt tussen 14:00 en 16:00 in het NBC-vergadercentrum te Nieuwegein een protest plaats tegen de geplande bezuinigingen. Onderwijsorganisaties roepen betrokkenen op dit landelijk manifest te bezoeken. Het LAKS doet mee aan deze protesten en roept scholieren op om hierheen te komen. We moeten duidelijk maken dat er een alternatief is voor 300 miljoen bezuinigen.

Teken hier de petitie tegen de bezuinigingen.