Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
ZORGLEERLINGEN: -300 MILJOEN
Het kabinet wil EUR 300 miljoen bezuinigen op zorgleerlingen, wat
vergaande gevolgen zal hebben. Niet alleen zullen leerlingen met een
`rugzakje' dit merken, maar de kwaliteit van het onderwijs voor alle
andere leerlingen, evenals de docenten krijgen hiermee te maken. Het
onderwijsveld laat de komende tijd horen dat het ook anders kan. Het
LAKS doet hieraan mee - én heeft een eigen geluid.
Door deze grootschalige bezuinigingen op het zogenoemde `passend
onderwijs' zullen de scholieren die in een normale situatie gebruik
hadden kunnen maken van extra hulp, zonder begeleiding in `gewone'
klassen terecht komen. De docent zal extra aandacht moeten schenken aan
deze leerlingen, terwijl hier geen extra geld of onderwijstijd voor
komt. Kortom: dit gaat niet alleen ten koste van de aandacht voor
zorgleerlingen zelf, maar ook van de leskwaliteit en de prestaties van
de `normale' scholier.
Volgens het LAKS is het mogelijk om te bezuinigen op dit passend
onderwijs, zónder dat zorg of het onderwijs achteruit gaat. Er zijn de
afgelopen jaren namelijk veel meer zorgleerlingen bijgekomen - niet
altijd terecht - en er wordt vaak nog niet efficiënt gewerkt. Daarnaast
kan er, ook financieel gezien, winst geboekt worden als scholen nog
meer digitale middelen gebruiken, en docenten beter opgeleid zijn.
Slechts de helft van de docenten hoe goed om te gaan met
zorgleerlingen.
Nu zet het kabinet echter zomaar de bijl in het passend onderwijs. Het
lijkt er sterk op dat het kabinet geld tekort kwam en daarom zonder
onderbouwing zo'n bedrag weghaalt. Niemand heeft onderzocht hoeveel en
waar er bezuinigd kan worden. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn
van zóveel geld bezuinigen in één klap. En toch besluit men een heel
groot bedrag weg te halen. Het staat in ieder geval vast dat de
scholier dit zal merken en de kwaliteit hoe dan ook achteruit zal gaan.
Het LAKS pleit er daarom voor om eerst te kijken waar en hoeveel er
bezuinigd kan worden. Dit hoeft niet lang te duren. Een bedrag van 300
miljoen is onmogelijk, maar er kan zeker veel geld bespaard worden.
Daarnaast is er op andere plaatsen in het onderwijs geld te besparen,
terwijl dat nu niet gedaan wordt. Op specifiek deze groep zwakke
leerlingen wordt wel veel bezuinigd.
Uit onderzoek is gebleken dat ICT een goede en stimulerende rol kan
spelen bij het leerproces van een leerling met een beperkende factor.
Omdat ICT in het onderwijs relatief nieuw is, zal onderzoek en
innovatie op dit gebied noodzakelijk zijn om een goede begeleiding te
garanderen. Deze garantie kan in de meeste gevallen gegeven worden,
blijkt uit hetzelfde onderzoek.
Door de relatief kleine vraag naar dergelijke gespecialiseerde
apparatuur zullen de producenten niet uit zichzelf deze ondersteuning
ontwikkelen. Vandaar dat een actieve bijdrage van de overheid wordt
verwacht. Voor ontwikkeling van digitale hulpmiddelen is een eenmalige
investering noodzakelijk: een structurele bezuiniging belemmert de
voortgang van de extra hulpbehoevende leerlingen, en zo ook de rest van
de onderwijspraktijk.
Protest
Op 9 februari vindt tussen 14:00 en 16:00 in het NBC-vergadercentrum te
Nieuwegein een protest plaats tegen de geplande bezuinigingen.
Onderwijsorganisaties roepen betrokkenen op dit landelijk manifest te
bezoeken. Het LAKS doet mee aan deze protesten en roept scholieren op
om hierheen te komen. We moeten duidelijk maken dat er een alternatief
is voor 300 miljoen bezuinigen.
Teken hier de petitie tegen de bezuinigingen.