Nr.7887 , 9 februari 2011
Zicht op fietsbrug bij Nigtevecht
De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht en de provincies Utrecht en Noord-Holland willen bij het
dorp Nigtevecht een fietsbrug realiseren over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug wordt een verbindende
schakel in het recreatieve fietspadennetwerk. Dit bevordert de beleefbaarheid en zichtbaarheid van de
Nieuwe Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam.
Op woensdag 9 februari hebben wethouders Kees Schouten (Ronde Venen) en Klaas Wiersema (Stichtse Vecht) en
gedeputeerden Anneke Raven (Utrecht) en Rob Meerhof (Noord-Holland), zich gebogen over de randvoorwaarden
die zij bij een openbare aanbesteding mee willen geven.
Een brug heeft een middendeel of overspanning en twee aanbruggen. De bestuurders hebben de voor- en nadelen
van de mogelijkheden voor de aanbruggen voor de fietsbrug bekeken: een hellingbaan of een helix (spiraal). Op
basis daarvan willen zij de randvoorwaarden voor de brug bepalen die worden gebruikt bij de voorgenomen
aanbesteding. De gemeenten en provincies hopen een goede aanbieding voor een geschikte, veilige brug te krijgen.
De fietsbrug bij Nigtevecht zal openbaar worden aanbesteed als design&construct. Dat betekent dat marktpartijen
een aanbod kunnen doen tegen een maximale prijs waarbij het ontwerp, onder bepaalde randvoorwaarden, aan hen
wordt overgelaten. Ook wordt de onderhoudsgevoeligheid bij de aanbesteding meegenomen.
Aan de hand van mogelijke ontwerpen zijn diverse deskundigen geconsulteerd over de mogelijkheden en de voor-
en nadelen, onder andere de fietsersbond en de rijksadviseur voor het landschap. Daarbij is gekeken naar
verkeersveiligheid en de inpassing in het landschap.
Voor de aanbrug aan de zijde van fort Nigtevecht hebben de bestuurders in verband met de landschappelijke
inpassing en de beleving van het fort de voorkeur uitgesproken voor een hellingbaan. De inzet is dat dit als
randvoorwaarde wordt meegenomen bij de aanbesteding van de brug. Het staat nog open of er aan de kant van
Nigtevecht een spiraal of een hellingbaan komt. Vooral de fietsveiligheid, duurzaamheid, de financiën en eenvoudig
beheer zijn daarbij belangrijke randvoorwaarden.
De gemeenten en provincies organiseren op korte termijn een informatiebijeenkomst in Nigtevecht om alle
betrokkenen en belangstellenden te informeren over deze fietsbrug. Tijdens deze bijeenkomst komen de voor- en
nadelen van de verschillende aanbruggen aan de orde. Daarbij staat de mogelijkheid open om bij het bepalen van de
aanbestedingsrandvoorwaarden rekening te houden met de wensen die tijdens deze avond naar voren komen.
Met de fietsbrug ontstaan meer recreatiemogelijkheden doordat bijvoorbeeld de forten van de Stelling van
Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie per fiets beter bereikbaar worden. De Stelling van Amsterdam staat
op de werelderfgoedlijst en de Nieuwe Hollandse Waterlinie staat op de voorlopige Werelderfgoedlijst. Zowel de
Stelling van Amsterdam als de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn door het Ministerie van VROM aangewezen als
Nationaal Landschap
Provincie Utrecht