Kinderen spelen met museumstukken
Ontdekkingstocht door musea met mijnTIKKIT.nl
Vanaf vandaag laat het gekke monster Tikkit kinderen zien wat in musea te ontdekken en te beleven is. MijnTIKKIT.nl is een initiatief van de Nederlandse Museumvereniging. Doel is kinderen op een leuke manier te laten zien wat ze in musea allemaal kunnen ontdekken. Vandaag maakte groep 7 van de Achthoek uit Amsterdam als eerste kennis met Tikkit. Zij creëerden in het Amsterdam Museum een levend schilderij van het beroemde werk 'Bas en zijn familie' uit 1635.
Levend schilderij in Amsterdam Museum
Geïnspireerd door het schilderij van Dirck Dircksz. van Santvoort ging groep 7 gewapend met een kist verkleedkleren aan de slag. In de levensgrote lijst vormden zij de levende versie van het museumstuk. Museumdirecteur Paul Spies vertelde over het schilderij en regisseerde het levende schilderij.
Meerderheid basisschoolkinderen gaat niet jaarlijks naar een museum
Het aantal kinderen dat in schoolverband musea bezoekt blijkt beperkt (bron SEO en CBS). Bijna 50% van de kinderen tot 12 jaar gaat niet jaarlijks naar een museum. Dit geldt nog sterker voor de thuissituatie. Twee van de drie huishoudens met kinderen tot 12 jaar bezoekt nooit een museum in gezinsverband (bron SEO).
Racen met koetsen en een prinses aankleden
Tikkit brengt kinderen - online, thuis en in musea - via games en wedstrijden in contact met cultureel erfgoed. MijnTIKKIT.nl laat steeds per thema zien wat in musea allemaal te beleven is. In Power & Bling kruipen kinderen in de huid van koningen en andere machtige mensen. Jongens en meiden kunnen in Koets Racer racen met oude koetsen door een spannend landschap. En in de Prinses Dressup kleden ze een prinses aan. Diverse musea hebben museumstukken beschikbaar gesteld voor Tikkit, die in de games te bewonderen zijn.
Kinderen activeren via games
Bij de ontwikkeling van Tikkit is gekozen voor online plekken waar kinderen zich al begeven, zoals Hyves en de websites spel.nl, girlsgogames.nl en spelletjes.nl. "Het is vooral belangrijk te realiseren wat kinderen online doen en wat ze leuk blijken te vinden. Het spelen van games is geen doel op zich. Games zijn bij uitstek geschikt om kinderen spelenderwijs verdiepende informatie te bieden, en hen aan de slag te laten gaan met onderwerpen waarvan ze nog niet veel weten. Voor kinderen tot en met 12 jaar zijn racespelletjes en verkleedpartijen geschikt om een educatieve laag in aan te brengen," aldus Bert Boer van de Nederlandse Museumvereniging.
Overal spelen met erfgoed
Tikkit gaat verder dan games en wedstrijden op internet."We hebben gezocht naar een leuke manier waarop kinderen op allerlei momenten en plekken met cultureel erfgoed bezig kunnen zijn. Achter de computer, waar ze dagelijks te vinden zijn. Maar ook in het museum en thuis met vriendjes of alleen," licht Bert Boer toe. Zo is in 10 musea een augmented reality kaart van Tikkit te vinden, die het online spelen van de spellen een extra dimensie geeft. Met de fotowedstrijd kunnen kinderen thuis schilderijen naspelen en een prijs winnen.