Mannen moeten meer moeite doen op Valentijnsdag
09/02/2011 08:33
Greetz
Amsterdam, woensdag 9 februari 2011 - Aanstaande maandag is het weer de meest romantische dag van het jaar. Bijna de helft van Nederland geeft aan Valentijnsdag niet aan zich voorbij te laten gaan. Dit blijkt uit onderzoek van online wenskaartenservice Greetz.nl, uitgevoerd door Panelwizard onder 510 Nederlanders. Toch vindt bijna dertig procent van de Nederlanders dat hun geliefde meer aandacht aan Valentijnsdag zou mogen besteden. Met name vrouwen (42%) vinden dat hun geliefde aanstaande maandag wat extra moeite mag doen. Vooral een romantische date doet het bij de vrouwen goed, terwijl mannen het liefst de liefde bedrijven.
Populaire liefdesactiviteiten
De meeste Nederlanders die Valentijnsdag vieren, sturen een Valentijnskaart (35%), gevolgd door uit eten gaan (27%) en thuis een romantisch diner voorbereiden (22%). Bij mensen onder de dertig is seks op Valentijnsdag opmerkelijk populair (26%).
Top vijf Valentijnsactiviteiten:
1. Valentijnskaart sturen (35%)
2. Uit eten gaan (27%)
3. Thuis een romantisch diner voorbereiden (22%)
4. Een mooi cadeau kopen (sieraad, kleding, lingerie etc.) (21%)
5. Partner verwennen met een massage of bad (21%)
Anoniem liefdesbericht
Bij het versturen van een Valentijnskaart zijn na de partner (77%) vrienden en vriendinnen populair (14%), gevolgd door een geheime liefde (13%). Vooral mannen (18%) vinden het spannend om de liefde waarmee ze (nog) geen relatie hebben een kaartje te sturen, terwijl vrouwen (7%) dit een stuk minder doen. Het zijn dan ook met name de mannen die anoniem willen blijven in hun liefdesuitingen (38 % tegenover 25% van de vrouwen). "We zien altijd weer de meest bijzondere wenskaarten voorbij komen met Valentijnsdag. Omdat mensen met Valentijnsdag extra indruk willen maken op hun bestaande of potentiële geliefde, steken zij er vaak veel tijd in en dat levert hele bijzondere resultaten op," aldus Johan van Vulpen, mede-oprichter en directeur van Greetz.nl. Ook opmerkelijk: één op de twintig Nederlanders stuurt zijn of haar ex toch nog een kaartje met Valentijnsdag.
Mannen willen seks, vrouwen romantiek
Volgens vrouwen worden mannen op Valentijnsdag het meest blij van seks (26%). Mannen beamen dit, alhoewel in mindere mate (22%). Helaas voor de mannen zegt minder dan één procent van alle vrouwen zelf op Valentijnsdag het meest blij te worden van seks. Volgens 31 procent van de vrouwen kan hun geliefde het best een romantische date voorbereiden. Uit het onderzoek blijkt gelukkig ook dat bijna 30 procent van de mannen hiervan op de hoogte is. "Mannen kunnen dus het best eerst hun geliefde verrassen met een mooie kaart gevolgd door een romantische date. Wellicht dat vrouwen hun mannen dan ook tegemoet komen," zegt Van Vulpen met een lach.
Vrouwen romantischer
Ondanks dat beide seksen goed van elkaar weten waar ze het meest blij van worden op Valentijnsdag, zijn vrouwen volgens driekwart van de Nederlanders tóch romantischer dan mannen. Ruim 70 procent van de vrouwen is er zelfs van overtuigd dat zij meer tijd aan Valentijnsdag besteden dan mannen. Dit terwijl juist meer mannen dan vrouwen aangeven ook daadwerkelijk aan Valentijnsdag te doen (55% tegenover 51% van de vrouwen). "We zien aan de wenskaarten die via Greetz.nl verstuurd worden inderdaad dat vrouwen vaker attent zijn dan mannen. Toch zien we dat de man steeds attenter wordt. Dit zagen we afgelopen kerst al en die trend lijkt zich voort te zetten," aldus Van Vulpen.
Valentijnsdag nooit meer vergeten
Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan Valentijnsdag wel eens te zijn vergeten. Een kwart van de Nederlanders moet zijn of haar partner dan ook aan Valentijnsdag herinneren. Met name vrouwen (38%) moeten deze dag extra onder de aandacht brengen bij hun partner. Van Vulpen: "Mensen die Valentijnsdag nog wel eens vergeten, kunnen op Greetz.nl nu alvast een Valentijnskaart klaarzetten voor verzending op 13 februari, de dag voor Valentijnsdag. Succes gegarandeerd."
Over het onderzoek
De Valentijnsmonitor is in opdracht van Greetz uitgevoerd door Panelwizard onder Nederlanders vanaf 16 jaar. Het onderzoek is middels een online enqu(ee)te gedaan. De steekproef van 510 panelleden vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen.
Over Greetz.nl
Greetz.nl is de eerste online service waar je echte, gepersonaliseerde wenskaarten kunt maken en versturen. Via Greetz.nl kunnen consumenten snel en in vier eenvoudige stappen een wenskaart maken. Met eigen foto's of collectiebeelden en eigen tekst. De verzender bepaalt zelf hoe de wenskaart eruit komt te zien. Hierbij heeft men de keuze uit een kaart met eigen foto of uit één van de ruim 7.000 beelden uit de collectie. Daarnaast kan de tekst, de vormgeving, het formaat van de kaart zelf worden bepaald. Ook kan eenvoudig muziek, een ingesproken boodschap of zelfs een cadeau toegevoegd worden. Een kaart die voor 18:00 uur gemaakt is, wordt dezelfde dag nog verstuurd.
Greetz.nl is in 2008 als één van de meest veelbelovende Europese technologiebedrijven aangewezen door Red Herring voor de prestigieuze Red Herring 100 Europe. Ook behaalde Greetz.nl in 2008 de derde plek en in 2009 een nominatie voor de Technology fast 50 van Deloitte, waarin de snelgroeiende Nederlandse technologiebedrijven onderling worden vergeleken. Dit jaar breidde Greetz tevens uit naar het buitenland met onder meer een overname van Ahaoho in Duitsland. Greetz.nl is gevestigd te Amsterdam en heeft momenteel ruim 40 medewerkers. Greetz kwam recentelijk als beste online wenskaartenservice uit de test van consumentenprogramma Kassa. Greetz.nl heeft een Thuiswinkel Waarborg. Greetz(R) is een geregistreerd merk. www.greetz.nl
http://www.greetz.nl