Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Aanpak gevaarlijke kruisingen

Dit jaar wordt gestart met de uitvoering

In het coalitieakkoord voor de bestuursperiode 2010-2014 is afgesproken dat het accent bij verkeer en vervoer vooral op verkeersveiligheid, langzaam verkeer en doorstroming ligt. De aanpak van de zogeheten black spots, dit zijn kruisingen die als gevaarlijk zijn aangemerkt, is hiervan een uitwerking. Het dagelijks bestuur heeft het groene licht gegeven voor het aanpassen van de kruising
Olympiaweg-Smeetslandseweg-Buitendijk, de fietsoversteek Olympiaweg-Buitendijktunnel en de fietsoversteek Buitendijktunnel-Molenvliet.

Olympiaweg-Smeetslandseweg-Buitendijk
Op deze black spot vinden regelmatig ongevallen plaats met letselslachtoffers. De reden hiervan is veelal te hoge snelheden op de Olympiaweg gecombineerd met het geen voorrang verlenen door verkeer vanaf Smeetslandseweg. De dS+V heeft opdracht gekregen om te onderzoeken hoe deze kruising veiliger kan worden. De conclusie is dat een rotonde de beste oplossing is, omdat hierdoor de snelheid van het verkeer afneemt, de voorrangsregeling duidelijk is en het ook voor fietsers een stuk veiliger wordt op vrijliggende fietspaden.

Fietsoversteek Olympiaweg-Buitendijktunnel
Ook bij deze oversteek rijden autos op de Olympiaweg veel te hard, daarbij komt ook nog dat de oversteek in een bocht ligt en er, door geparkeerde autos, slecht zicht is voor overstekende fietsers. Voorgesteld is om een aantal parkeerplaatsen te verwijderen (de komende verhuizing van het ziekenhuis zal de parkeerdruk ter plekke sterk verminderen) en vóór de oversteek aan beide zijden van de rijbaan drempels aan te leggen.

Fietsoversteek Buitendijktunnel-Molenvliet
Deze fietsoversteek staat ook aangemerkt als black spot. Fietsers en bromfietsers komend uit de Buitendijktunnel steken vaak, met hoge snelheid, over zonder voorrang te verlenen aan het verkeer op de Molenvliet, ondanks het feit dat de voorrangssituatie met haaientanden en een verkeersbord duidelijk staat aangegeven. Direct naast de fietsoversteek is een zebra, dit geeft misschien aan de (brom)fietsers de verwachting dat het autoverkeer op de Molenvliet wel voor hen zal stoppen. Om de situatie hier veiliger te maken heeft dS+V voorgesteld het fietspad af te buigen en de oversteek in zuidelijke richting te verleggen. Fietsers en bromfietsers zijn dan gedwongen om af te remmen en krijgen een beter zicht op het naderend verkeer op de Molenvliet. De zebra wordt verwijderd zodat de ongelijkheid in voorrang tussen (brom)fietsers en voetgangers weg is. De voetgangersoversteek wordt aangegeven met belijning.

Het is de bedoeling dat dit jaar gestart wordt met de uitvoering van de drie projecten. De aanleg van de rotonde vergt natuurlijk meer voorbereidingstijd, ook omdat dit moet worden afgestemd op de onderhoudswerkzaamheden die dit jaar voor de Smeetslandseweg staan gepland.