Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Aanpak gevaarlijke kruisingen
Dit jaar wordt gestart met de uitvoering
In het coalitieakkoord voor de bestuursperiode 2010-2014 is afgesproken
dat het accent bij verkeer en vervoer vooral op verkeersveiligheid,
langzaam verkeer en doorstroming ligt. De aanpak van de zogeheten black
spots, dit zijn kruisingen die als gevaarlijk zijn aangemerkt, is
hiervan een uitwerking. Het dagelijks bestuur heeft het groene licht
gegeven voor het aanpassen van de kruising
Olympiaweg-Smeetslandseweg-Buitendijk, de fietsoversteek
Olympiaweg-Buitendijktunnel en de fietsoversteek
Buitendijktunnel-Molenvliet.
Olympiaweg-Smeetslandseweg-Buitendijk
Op deze black spot vinden regelmatig ongevallen plaats met
letselslachtoffers. De reden hiervan is veelal te hoge snelheden op de
Olympiaweg gecombineerd met het geen voorrang verlenen door verkeer
vanaf Smeetslandseweg. De dS+V heeft opdracht gekregen om te
onderzoeken hoe deze kruising veiliger kan worden. De conclusie is dat
een rotonde de beste oplossing is, omdat hierdoor de snelheid van het
verkeer afneemt, de voorrangsregeling duidelijk is en het ook voor
fietsers een stuk veiliger wordt op vrijliggende fietspaden.
Fietsoversteek Olympiaweg-Buitendijktunnel
Ook bij deze oversteek rijden autos op de Olympiaweg veel te hard,
daarbij komt ook nog dat de oversteek in een bocht ligt en er, door
geparkeerde autos, slecht zicht is voor overstekende fietsers.
Voorgesteld is om een aantal parkeerplaatsen te verwijderen (de komende
verhuizing van het ziekenhuis zal de parkeerdruk ter plekke sterk
verminderen) en vóór de oversteek aan beide zijden van de rijbaan
drempels aan te leggen.
Fietsoversteek Buitendijktunnel-Molenvliet
Deze fietsoversteek staat ook aangemerkt als black spot. Fietsers en
bromfietsers komend uit de Buitendijktunnel steken vaak, met hoge
snelheid, over zonder voorrang te verlenen aan het verkeer op de
Molenvliet, ondanks het feit dat de voorrangssituatie met haaientanden
en een verkeersbord duidelijk staat aangegeven. Direct naast de
fietsoversteek is een zebra, dit geeft misschien aan de (brom)fietsers
de verwachting dat het autoverkeer op de Molenvliet wel voor hen zal
stoppen. Om de situatie hier veiliger te maken heeft dS+V voorgesteld
het fietspad af te buigen en de oversteek in zuidelijke richting te
verleggen. Fietsers en bromfietsers zijn dan gedwongen om af te remmen
en krijgen een beter zicht op het naderend verkeer op de Molenvliet. De
zebra wordt verwijderd zodat de ongelijkheid in voorrang tussen
(brom)fietsers en voetgangers weg is. De voetgangersoversteek wordt
aangegeven met belijning.
Het is de bedoeling dat dit jaar gestart wordt met de uitvoering van de
drie projecten. De aanleg van de rotonde vergt natuurlijk meer
voorbereidingstijd, ook omdat dit moet worden afgestemd op de
onderhoudswerkzaamheden die dit jaar voor de Smeetslandseweg staan
gepland.