Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
SCHOLIER WORDT NOG STEEDS `OPGEHOKT'
- Scholen vullen verplichte urennorm nog teveel met loze uren
- Aantal ophokuren lijkt wel iets afgenomen
Middelbare scholieren zitten dit jaar gemiddeld ruim twee volle
lesweken opgehokt op school zonder les of actieve begeleiding. Dat
blijkt uit een gezamenlijke steekproef van het Landelijk Aktie Komitee
Scholieren (LAKS) en website Scholieren.com. "Scholieren krijgen niet
de lessen die ze verdienen, maar zinloze uren die funest zijn voor de
motivatie. Het is onbegrijpelijk dat scholen hun kerntaak, lesgeven,
nog steeds verwaarlozen. Wij willen uitdagend onderwijs en echt iets
leren", zo stelt LAKS-voorzitter Steven de Jong.
Ruim drie jaar na de forse scholierenprotesten tegen de ophokuren en de
urennorm, waren het LAKS en Scholieren.com benieuwd naar de huidige
stand van zaken en bevroegen 2700 scholieren naar hun ervaringen. Uit
deze steekproef blijkt dat de scholier gemiddeld meer dan 70 lesuren
per jaar opgehokt wordt. Het probleem is onder havisten het grootst,
zij worden 95 lesuren opgehokt wat beslag legt op bijna acht procent
van de verplichte urennorm van 1000 klokuren. Voor vwo'ers gaat het om
bijna 80 uur en vmbo' ers hebben 60 ophokuren per jaar. Een
vmbo-leerling reageert: "Ik snap best dat iedereen wil dat je een
aantal lessen per jaar maakt, maar dan moeten het wel léssen zijn!"
Toch lijkt het aantal ophokuren wat gedaald te zijn. Alhoewel er geen
vergelijkbaar materiaal van enkele jaren beschikbaar is, is scholieren
nu ook gevraagd naar het aantal ophokuren dat ze op het toppunt hadden.
Dit viel iets hoger uit dan het huidige aantal ophokuren. Maar De Jong
blijft teleurgesteld: "We schrokken hier echt van. Na drie jaar blijkt
nu dat er nog steeds iets fundamenteel fout gaat. Als al blijkt dat
deze urennorm niet voldoende ingevuld kan worden, hoe komt ons
onderwijs dan aan de top - zoals ook de minister zo graag wil?"
Het LAKS pleit voor beter toezicht op de invulling van de lessen, dus
om niet alleen kortzichtig te kijken naar het aantal uren, maar ook
naar wat er in die uren gebeurt. "De Inspectie weet nu wel hoeveel
scholen de urennorm halen, maar er is veel te weinig bekend over de
invulling van die lessen. Dat moet anders, liever geen les dan een
demotiverend en zinloos uur op school." Vrijdag 3 februari wist
minister Van Bijsterveldt nog te melden dat steeds meer scholen de
urennorm halen en dat leerling en ouders daarnaast met een komend
wetsvoorstel meer invloed krijgen op de invulling. Dit laatste lijkt
echter meer een symbool te zijn en niet veel wezenlijks te veranderen.
In een reactie op het onderzoek geven diverse schoolleiders aan wel
verbeteringen te hebben doorgevoerd, maar nu aan de top van hun
capaciteiten zitten. Zo zegt de rector van het Eerste Christelijke
Lyceum te Haarlem: "Graag zou ik de reguliere lessen uitbreiden, zeker
nu de exameneisen verhoogd zijn. Dit kan nu echter alleen ten koste van
andere vakken, want er is te weinig geld beschikbaar."
Een ophokuur is een `verplicht lesuur zonder les of actieve
begeleiding'. Scholen presenteren deze uren vaak als `zelfwerktijd' of
`keuzewerktijd', maar uit het onderzoek blijkt dat minder dan één derde
van de respondenten zo'n uur zinvol besteed; op het vmbo is dit zelfs
ongeveer een kwart. Een leerling stelt: "Ik wil wel, maar kan niet
werken tijdens een zelfstudie-uur. Het is altijd onrustig en soms is er
zelfs geen plek op school om te werken!" Scholieren gaven in de
steekproef aan dat ze ook veel last hebben van tussenuren en uitval van
uren.
--------------------
Einde persbericht
De belangrijkste resultaten van de steekproef zijn verwerkt in een
apart opgestelde factsheet. Deze factsheet is hier te lezen.
Een uitgebreide toelichting bij de cijfers en het complete
onderzoeksverslag is hier te lezen.
Deel |